קנסג'סוכוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקנסג'סוכוס
תקופה
קרטיקון עליון 85 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
משפחה: גוניופולודיים
סוג: קנסג'סוכוס
מין: Kansajsuchus extensus
שם מדעי
Kansajsuchus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בול של קנסג'סוכוס מ-2020

קנסג'סוכוס (שם מדעי: Kansajsuchus; משמעות השם: "תנין קנסג'ה") הוא סוג של זוחל דמוי-תנין בסיסי, אשר חי במשך הקרטיקון העליון של מרכז אסיה. תנין זה היה קשור לקבוצה Neosuchia, הכוללת את התנינאים המודרניים וקרוביהם הנכחדים שהיו בעלי חיים יבשתיים יותר. סוג זה כלל מין יחיד - Kansajsuchus extensus. תנין זה הוא קרוב משפחה של השמוסוכוס.

הסוג תואר ב-1975 למדע בידי Mikhail Efimov והוא נודע ממאובנים שהתגלו בתצורות איוולצ'אסק {Ialovachsk Formation) ועמק פרגנה (Fergana Valley) שבטג'יקיסטן, כשהתגלו בהם ממצאי קצה החוטם ועוד מספר ממצאים כללו גם חוליות, צלעות ומעטה שריון אוסטאודרם. לפי הממצאים נראה שהיה זה תנין גדול ביותר, באורך של עד 8 מטרים, מה שהופך אותו בקלות לטורף-על משמעותי במקום חיותו.

לפי מספר חוקרים היה זה קרוב רחוק של הסרקוסוכוס הענקי, של הצ'לוואן או של הסונוסוכוס שהתקיים במשך היורה במרכז אסיה. למעשה יש חוקרים המכלילים את המין עם סוגים אלה, מה שהופך את הסוג לטקסון מבוטל[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קנסג'סוכוס בוויקישיתוף
  • קנסג'סוכוס, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ivan T. Kuzmin; Pavel P. Skutschas; Elizaveta A. Boitsova; Hans-Dieter Sues (2019). "Revision of the large crocodyliform Kansajsuchus (Neosuchia) from the Late Cretaceous of Central Asia". Zoological Journal of the Linnean Society. 185 (2): 335–387. doi:10.1093/zoolinnean/zly027