קרטלס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקרטלס
תקופה
סוף פליסטוקן כ-15 אלף שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף יבש
משפחה: קופי עכביש
סוג: קרטלס
מין: Cartelles coimbrafilhoi
שם מדעי
Cartelles
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרטלס (שם מדעי: Cartelles) הוא סוג של קוף קדום ממשפחת קופי העכביש, אשר התקיים באמריקה הדרומית של הפליסטוקן כשהוא חי לפני 15 אלף שנה מזמננו, מעט לפני ההולוקן[1].

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאובנים של הסוג התגלו ב-1992 במערה "Toca da Boa Vista" שבבאהיה בצפון-מזרח ברזיל, לצידם של פרימטים נוספים כמו הפרוטופיתקוס והקאיפורה. הוא תואר למדע ב-2013 בידי החוקרים Halenar ו-Rosenberger כששמו ניתן להוקרת החוקר קאסטור קרטל (Cástor Cartelle), אשר חשף את מאובניו. הסוג הכיל מין יחיד: Cartelles coimbrafilhoi[2].

קוף זה הגיע למשקל של 24 ק"ג, מה שהופך אותו לאחד מהגדולים שבקופי העולם החדש לצד הפרוטופיתקוס. מבנה השלד שלו מרמז שבניגוד לקרוביו דווקא התקיים רוב זמנו על הקרקע, אך עדיין ידע לטפס על עצים כדי להימלט מטורפים. מבנה השלד המאובן של הקוף דמה מעט לזה של קופי עכביש או המורוקי אך מחקרים על מבנה הגולגולת שלו מרמזת על קרבתו לקופי שאגן וייתכן שהיה אוכל עלים קולני כמוהו, אם כי כבד יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קרטלס, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Halenar, Lauren B.; Rosenberg, Alfred L. (2013). "A closer look at the "Protopithecus" fossil assemblages: new genus and species from Bahia, Brazil". Journal of Human Evolution. 65 (4): 374–390. doi:10.1016/j.jhevol.2013.07.008. PMID 23972780.
  2. ^ "Supermonkey of the Americas". revistapesquisa.fapesp.br.