ריצ'י ואלנס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'י ואלנס
Ritchie Valens
לידה 13 במאי 1941
פקויימה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 3 בפברואר 1959 (בגיל 17)
קליר לייק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Richard Steven Valenzuela Reyes עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Ritchie Valens עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות סן פרננדו של המיסיון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1957 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון סן פרננדו עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק אנד רול, צ'יקנו רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית, ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים דל-פי רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
www.ritchievalens.com
פרופיל ב-IMDb
חתימה חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'י ואלנסאנגלית: Ritchie Valence, ובשמו המלא: Richard Steven Valenzuela;‏ 13 במאי 1941 - 3 בפברואר 1959) היה זמר אמריקאי, מחבר שירים ונגן גיטרה.

ואלנס היה מחלוצי הרוק אנד רול ומבשר הצ'יקנו רוק, אף שקריירת ההופעות שלו נמשכה שמונה חודשים בלבד. בתקופה קצרה זו היו לוואלנס מספר להיטים, הבולט שבהם: "לה במבה", שיר עם מקסיקני שאותו שר ואלנס במקצב הרוק ואשר היה ללהיט בשנת 1958. כך היה ולאנס לזמר הספרדי הבולט בסגנון הרוק אנד רול.

ב-3 בפברואר 1959, תאריך שנודע מאוחר יותר בכינוי "היום שבו מתה המוזיקה", נהרג ואלנס בתאונת מטוס קל במדינת איווה. בתאונה נהרגו גם באדי הולי וג.פ. "ביג בופר" ריצ'רדסון.

ילדותו ונעוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ואלנס נולד בשכונת פקוימה, בעיר לוס אנג'לס, למשפחה ממוצא מקסיקני. כבר בגיל 5 הראה עניין במוזיקה ובעידודו של אביו החל ללמוד נגינת גיטרה וחצוצרה. בגיל מאוחר יותר אף למד בעצמו לתופף. אף שהיה שמאלי, בזכות רצונו העז ללמוד לנגן על הגיטרה, הצליח לסגל את האחיזה המסורתית של נגנים ימנים.

בגיל 16 הוזמן להצטרף ללהקת "הצלליות" ("The Silhouettes"), כנגן גיטרה. לאחר שסולן הלהקה עזב, תפס ואלנס את מקומו והחל לשיר. ב-19 באוקטובר 1957 קיימה הלהקה את הופעת הבכורה שלה עם ואלנס. לצד הופעתו עם הלהקה הוא אף הופיע בגפו במסיבות ובאירועים חברתיים שונים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזכות כישרונו בנגינת הגיטרה ובשירה, אִלתר ואלנס לעיתים קרובות בעת הופעותיו. אלתורים אלה לא הוקלטו בתקליטיו המסחריים. בחודש מאי 1958 שמע את ואלנס נשיא חברת תקליטים מקומית, בוב קין, והזמינו להקליט בביתו. בעקבות הקלטה ביתית זו הוחתם ואלנס על חוזה הקלטות. משיקולים מסחריים החליט ואלנס לקצר את שם משפחתו.

במהלך ימי חייו הקצרים הספיק ואלנס לפרסם שני תקליטים בלבד. תקליטו הראשון הוקלט בחודש יולי 1958 והכיל את השירים: "Come On, Let's Go" ו-"Framed". תקליטו השני הכיל את השירים: "Donna" ו-"La Bamba". לאחר הקלטת שיריו החליט ואלנס להפסיק את לימודיו בתיכון ולהתרכז בקריירת זמרה. אמרגנו, בוב קין, תכנן עבורו לוח הופעות ברחבי ארצות הברית וכן הופעות בתוכניות טלוויזיה. הופעתו הראשונה של ואלנס הייתה ב-6 באוקטובר, בתוכנית הטלוויזיה של דיק קלארק "American Bandstand", אשר שודרה מפילדלפיה. בתוכנית הוא שר את שירו "Come On, Let's Go". בחודש נובמבר טס ואלנס להוואי והופיע לצדם של באדי הולי ופול אנקה. בחגיגות חג המולד, הופיע בניו יורק לצדם של זמרים שהשפיעו רבות על סגנונו, בהם צ'אק ברי, בו דידלי, האחים אברלי, דוויין אדי, אדי קוקרן וג'קי וילסון. ב-27 בדצמבר שב והופיע בתוכנית הטלוויזיה "American Bandstand", הפעם עם שירו "Donna".

לאחר ששב ללוס אנג'לס הופיע בסרטו של אלן פריד "Go Johnny Go". בין הופעותיו הרבות המשיך ואלנס להקליט שירים באולפן בלוס אנג'לס, שירים אשר התפרסמו בתקליטים שיצאו רק לאחר מותו. בתחילת 1959 יצא ואלנס למסע הופעות, משותף למספר אמנים, במערב התיכון של ארצות הברית. לאחר שהאוטובוס בו נסעו האמנים התקלקל, החליט באדי הולי, שהיה בין המשתתפים במופע, לשכור מטוס קל בו יטוס יחד עם להקתו, כדי להספיק להגיע במועד להופעתם הבאה. ואלנס הצטרף לטיסתם. המטוס המריא משדה התעופה במייסון סיטי, איווה, בעת סופת שלג עזה, והתרסק זמן קצר לאחר ההמראה. כל נוסעי המטוס נהרגו.

מורשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ואלנס היה ממבשרי הצ'יקנו רוק והיווה השראה למוזיקאים לטינים רבים, בהם: לוס לובוס, קרלוס סנטנה ואחרים, בשעה שזמרים לטינים מעטים בלבד הצליחו בעולם מוזיקת הרוק והפופ.

להיטו "לה במבה" נותר שירו הידוע ביותר והצליח במצעדי פזמונים בארצות הברית.

ב-1987 יצא למסכי הקולנוע הסרט המוזיקלי "לה במבה", שנסב אודות קורות חייו של ואלנס. את דמותו של ואלאנס גילם השחקן לו דיאמונד פיליפס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריצ'י ואלנס בוויקישיתוף