רפטוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןרפטוזאורוס

שחזור של רפטוזאורוס והשוואה לאדם
תקופה
קרטיקון עליון 70–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מקרונריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
על־משפחה: טיטאנוזאוריה
משפחה: סלטזאוריים
סוג: רפטוזאורוס
מין: Rapetosaurus krausei
שם מדעי
Rapetosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלד של רפטוזאורוס

רפטוזאורוס (שם מדעי: Rapetosaurus) הוא דינוזאור צמחוני גדול מקבוצת הטיטאנוזאוריה, ממשפחת הסלטזאוריים שחי בקרטיקון העליון כ-66–70 מיליון שנה לפני זמננו. מאובניו של דינוזאור זה התגלו במדגסקר. דינוזאור זה קרוי על שם האל המלגשי "רפטו" (Rapeto).

דינוזאור זה היה זאורופוד טיפוסי עם צוואר ארוך, זנב דק שהצליף באוויר, ראש צר ונחיריים בקדמת הגולגולת. בפיו היו מקובעים שיניים רבות דמויי עפרונות, באמצעותן תלש עלים וצמחייה. במראהו הוא הזכיר את בני משפחת הדיפלודוקיים. אורכו הגיע ל-15 מטרים (49 רגל) ומשקלו ל-12 טון מטרי. אך למרות גודלו הוא היה קטן בהרבה מקרוביו באותה תקופה כמו האלמוזאורוס שחי באמריקה בסוף הקרטיקון והפרליטיטאן שחי באפריקה באמצע הקרטיקון.

מאובניו התגלו ב-2001, והרפטוזאורוס היה מהטיטאנוזאורים הראשונים שנמצאו עם שלד כמעט שלם, כולל גולגולת. המאובנים נמצאו ליד העיר המלגשית מאהאז'אנגה, באתר של אבן חול.

הדינוזאור הגדול חי לצד יצורים נוספים ייחודיים למדגסקר ביניהם הטורף הקניבלי מג'ונגזאורוס, שכנראה ניזון ממנו או לפחות מנבלותיו, המסיאקזאורוס, שהיה בעל שיני מסרק הפעורות החוצה מפיו, הרהונאביס והוורונה, ומגוון יצורים שעברו ענקיות איים כמו קרפדת בילזבופו או היונק הקדום Vintana.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רפטוזאורוס בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא דינוזאורים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.