שומרת הערים האבודות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שומרת הערים האבודות
Keeper of the Lost Cities
מידע כללי
מאת שאנון מסנג'ר
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
הוצאה
הוצאה בשפת המקור סיימון אנד שוסטר
תאריך הוצאה 2012 - טרם הסתיימה
הוצאה בעברית
הוצאה כתר, כנפיים
תאריך 2019 - טרם הסתיימה
תרגום גליה אלוני דגן (1–7), שרה קרן (8-8.5)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שומרת הערים האבודותאנגלית: Keeper of the Lost Cities) היא סדרת פנטזיה לילדים ונוער מאת שאנון מסנג'ר.

נכון לאפריל 2024 יצאו לאור עשרה ספרים בסדרה (התשיעי מבניהם הוגדר כ"ספר 8.5"). תשעת הספרים הראשונים תורגמו לעברית והעשירי צפוי לצאת ביוני 2024 לקראת שבוע הספר.

הסדרה מדברת על נערה בשם סופי פוסטר, שגדלה בין בני אדם רגילים אך ניחנה באינטליגנציה גבוהה במיוחד וביכולת טלפתית. בגיל 12 מגלה סופי שקיימים בעולם מינים תבוניים מלבד בני האדם, ביניהם האלפים, ושהיא עצמה אלפית. חייה של סופי משתנים לטובה כאשר היא עוזבת את חברת בני האדם ועוברת לחיות בין בני מינה בערים האבודות, אך מתברר שמתחת לפני השטח מתרחשים דברים אפלים, שהעולם נתון בסכנה ושסופי עצמה עשויה להיות המפתח להצלתו.

הספר היה רב־מכר של "הניו יורק טיימס"[1] וזכה במדליית קליפורניה לסדרה לקוראים צעירים.[2]

רשימת הספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1 שומרת הערים האבודות- יצא לאור: 2 באוקטובר 2012.
2 גלות (Exile) - יצא לאור: 1 באוקטובר 2013.
3 להבת הנצח (Everblaze) - יצא לאור: 4 בנובמבר 2014.
4 הנסתרים (Neverseen) - יצא לאור: 3 בנובמבר 2015.
5 לודסטאר (Lodestar) - יצא לאור: 1 בנובמבר 2016.
6 רדת הלילה (Nightfall) - יצא לאור: 7 בנובמבר 2017.
7 פלשבק (Flashback) - יצא לאור: 6 בנובמבר 2018.
8 מורשת (Legacy) - יצא לאור: 5 בנובמבר 2019.
8.5 חשיפה (Unlocked) - יצא לאור: 18 בספטמבר 2020.
9 Stellarlune - יצא לאור: 8 בנובמבר 2022.

ספרים שתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שאנון מסנג'ר, שומרת הערים האבודות, תרגום: גליה אלוני-דגן, כתר, כנפיים, פברואר 2019.
  • שאנון מסנג'ר, שומרת הערים האבודות: גלות, תרגום: גליה אלוני-דגן, כנפיים, כתר, מאי 2019.
  • שאנון מסנג'ר, שומרת הערים האבודות: להבת הנצח, תרגום: גליה אלוני-דגן, כנפיים, כתר, אפריל 2020.
  • שאנון מסנג'ר, שומרת הערים האבודות: הנסתרים, תרגום: גליה אלוני-דגן, כתר, כנפיים, 2020.
  • שאנון מסנג'ר, שומרת הערים האבודות: לודסטאר, תרגום: גליה אלוני-דגן, כתר, כנפיים, יולי 2021.
  • שאנון מסנג'ר, שומרת הערים האבודות: רדת הלילה, תרגום: גליה אלוני-דגן, כתר, כנפיים, ינואר 2022.
  • שאנון מסנג'ר, שומרת הערים האבודות: פלשבק, תרגום: גליה אלוני-דגן, כתר, כנפיים, יוני 2022.
  • שאנון מסנג'ר, שומרת הערים האבודות: מורשת, תרגום: שרה קרן, כנפיים, כתר, 2023.
  • שאנון מסנג'ר, שומרת הערים האבודות: חשיפה, תרגום: שרה קרן, כנפיים, כתר, יוני 2023.

מוטיבים ספרותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתרחש כביכול בעולם האמיתי שאותו אנו מכירים ובתקופה הקרובה לזו שבה נכתב. על פי הסיפור האלפים עמדו בקשר גלוי עם בני האדם בימי קדם, אך עברו להסתיר את עצמם לאחר שנוצר עימות. בעקבות מלחמת העולם השנייה ופיתוח נשק גרעיני, החליטו האלפים להתרחק אף יותר ואסרו על כל קשר עם בני אדם ללא אישור מיוחד, איסור שמהווה חלק מהרקע לעלילה. האלפים מודעים לאופנים שבהם בני אדם מתארים יצורים דמיוניים בשם "אלפים" ומגחכים על השוני הקיצוני שבין תיאורים אלו ובין האלפים ה"אמיתיים". אף נטען שג'. ר. ר. טולקין הכיר אלפים באופן אישי ולכן דמותם של האלפים בספרי שר הטבעות קרובה יותר ל"מציאות". ישנה גם התייחסות ישירה מצד דמויות בסיפור, בעיקר מצד סופי שגדלה בין בני אדם, ליצירות ספרותיות שונות - ביניהן שרלוק הולמס והארי פוטר.

הסדרה כתובה כמעט כולה מנקודת המבט של הגיבורה הראשית, אם כי בגוף שלישי. כמה סיפורים קצרים שצורפו לחלק מהמהדורות מסופרים מנקודות מבט של דמויות אחרות. שונה הוא הספר "Unlocked", שהחלק העלילתי שבו מסופר מנקודת מבטו של קיף - אם כי מדובר בחלק קצר למדי. החלק האחר של הספר "Unlocked" חושף בפני הקורא "מידע-על" לאו דווקא מנקודת המבט של אחת הדמויות, דבר שעשוי גם הוא להיחשב כחריג בשלב שבו העלילה בעיצומה. גם ב"Unraveled" הסגנון שונה בכך שהמספר הוא רק קיף (ב-"Unlocked" חלק מסופר על ידי סופי, כמובן מגוף שלישי).

הספרים השונים בסדרה שייכים לרצף עלילתי אחד, ללא חלוקה ברורה לעלילות משנה. חלק גדול מהספרים מסתיים בקליף האנגר, ומיד אחריו מופיעים דברי סיום מאת הסופרת הכוללים ספק-התנצלות על "רשעותה" בהשארת הקוראים במתח רב.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סופי אליזבת' פוסטר - הדמות הראשית בסדרה. אלפית שגדלה בסן דייגו עד גיל 12 ועברה לערים האבודות בתחילת הספר הראשון. אומצה על ידי גריידי ואדליין רואוון וגרה בהייבנפילד. סופי היא טלפתית, פוליגלוטית, גורמת, משתגרת ומגבירה. לסופי יש שיער בלונדיני ועיניים חומות, בניגוד לשאר האלפים, להם יש עיניים בגווני כחול. פיץ והיא קוגנאטים מהספר הרביעי. לאחר שפיץ גילה על מערכת היחסים של סופי וקיף, הקשר הקוגנאטי שלו ושל סופי נפגע. בספר התשיעי סופי בת 16 לפי תאריך האתחול, הדרך בה אלפים סופרים את הגיל. מהספר השביעי פיץ הוא בן זוגה, אך נפרדו בספר השמיני ומהספר תשע קיף הוא בן זוגה. בספר שמונה נהפכת למנהלת קבוצה בשם הנועזים יחד עם דקס, ביאנה, סטינה ווילי (הקבוצה נוסדה מטעם המועצה).
  • קיף סנסן - אלף אמפת, וחבר טוב של סופי, ובהמשך גם בן זוגה. קיף נוהג לבלגן את שערו באופן מכוון כדי לא להיראות דומה לאביו. קיף אינו מסתדר עם אביו ואמו. אמו של קיף, ליידי ג'יזלה, היא אחת מהאנטגוניסטים העיקרים בסדרה. קיף הוא אחד האמפתים היחידים שמסוגלים לחוש רגשות ללא מגע פיזי, במיוחד את רגשותיה של סופי. יש לו חוש הומור מפותח, ולפי הספרים הראשונים, חברו הטוב ביותר של פיץ. קיף מצהיר שהוא "נשיא מועדון המעריצים של פוסטר", ולעיתים גם משתמש בכינוי "צוות פוסטר-קיף". לעיתים קרובות קיף מבריז משיעורים. קיף מזכיר לעיתים קרובות את "תקרית הגולון הגדולה" אך טוען כי לא היה לו שום קשר אליה. בספר 8.5 מתגלה שהוא פוליגולט ויכול להקפיא רגשות.
  • פיצרוי "פיץ" אייברי ואקר - בעל שיער כהה ועיניים בגוון טורקיז. חברה הטוב של סופי ובן זוגה מהספר השביעי עד שנפרדו בספר השמיני. טלפת מוכשר, שפיתח יכולת בגיל שלוש עשרה. הקוגנאט של סופי מהספר הרביעי. פיץ מתעצבן בקלות, ולעיתים קרובות אומר דברים מכעס שמתחרט עליהם מאוחר יותר. לאחר שבסוף הספר השישי, נמצא אלוואר ללא זיכרון, אחרי שהצטרף לנסתרים, נערך לו משפט בו הוחלט כי אלוואר יעבור לגור באוורגלן. בהמשך, לאחר שהושב לו זכרונו וחזר לנסתרים, פיץ כעס עליו וכמעט הרג אותו.
  • דקסטר "דקס" אלווין דיזני - אלף טכנופת וחברה הטוב ביותר של סופי. מתואר כבעל שיער בלונדיני בגוון "תות" ועיניים בצבע כחול סגלגל. היה מאוהב בסופי עד הספר השישי. משתתף בקבוצת הנועזים בהנהגת סופי.
  • ביאנה אמברלי ואקר- אחותו של פיץ, בתחילת הספר הראשון לא הייתה חברה של סופי אבל לאחר בקשת אביה נהפכה לחבר הטובה ביותר שיש לה. מתוארת כילדה יפה. מתגלה בהמשך הסדרה כמתפוגגת. משתתפת בקבוצת הנועזים בהנהגת סופי.
  • מר פורקל- מתואר כזקן מקומט ורגזן חוזר על המשפט 'אתם הילדים' השגיח על סופי כשהייתה בעולם בני האדם, התגלה שהוא זה שיצר את פרוייקט מונלארק. מת בספר החמישי ואז התגלה שהיה לו תאום שהוסתר מהציבור והם חלקו חיים והתנהלו כאדם אחד (תאומים בערים האבודות זה לא דבר מקובל ותאומים מקבלים יחס מפלה) ובעצם תאום אחד מת והשני חי. יש לו זהויות שונות (לדוגמא סר אוסטין)
  • לין האי סונג
  • טאם דאי סונג
  • מארלה איידין רדק
  • סטינה הקס
  • מרוקה צ'בוטה
  • ווילי אנדל- בנו של פרטניס ושל וסירה. אומץ על ידי טירגן. כוחו הוא מבזיקן. לומד ברמת עילית בפוקספייר. חלק מקבוצת הנועזים בהנהגת סופי.

המועצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים עשר חברי המועצה הם המנהיגים של תושבי הערים האבודות, תפקידם להגן ולקבל החלטות עבור האלפים. חברי המועצה גרים בטירות סמוכות אחת לשנייה. שנים עשר חברי המועצה הם: ברונטה, אורהלי, קנריק, אמארי, אלינה, טריק, וליה, ליורה, רמירה, דרק, נולנד, זרינה וקלרט.

יכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלפתיה- יכולת לדבר אחד עם השני במחשבות בלבד, קריאת מחשבות

אמפתיה- יכולת לקרוא רגשות של האחר

התפוגגות- יכולת להיעלם

הצללה- יכולת לקרוא את ה"צל" של האחר (כלומר את הסודות והמחשבות שלו), רוב מי שמקבל את הכוח יכול להטיל "זרצמבל"

הידרואנוטיקה- יכולת שליטה במים

הקפאה- יכולת הקשורה לקור (קרח למשל)

מימוש- יכולת להקיש באצבעות ולהעביר חפץ אחד למקום אחר כל עוד יודעים איפה החפץ נמצא מלכתחילה

הגברה- יכולת לתת עוד כוח פעולה לאחר

שיגור- יכולת להשתגר (מצוק) ממקום למקום רק אם רואים איך נראה המקום לפני השיגור. יכולת זאת היא של אליקרונים אבל גם סופי קיבלה אותה

פוליגולטיות- יכולת לדבר ולהבין את כל השפות

גרימה- יכולת לפגוע באחר על ידי רגשות (חיוביים/שליליים)

טכנופתיה- יכולת העוסקת בבניית דברים ותכנות

הסמרה- יכולת לגרום לאחר לעשות כרצונכם

הבזקה- יכולת הקשורה לאור

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הראשון: שומרת הערים האבודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופי פוסטר מגלה שהיא אינה בת אדם אלא אלפית, עוברת לחיות בין האלפים ומצטרפת לאקדמיית פוקספייר היוקרתית. מרבית האלפים ניחנו ביכולות מיוחדות כאלו ואחרות, אך מתגלה שיכולותיה הטלפתיות של סופי חסרות תקדים גם בין האלפים, ושהיא חריגה במובנים רבים נוספים - שלעיתים מסייעים לה ולעיתים מקשים את חייה. לא ידוע מי הם הוריה הביולוגיים, והיא מאומצת על ידי בני הזוג גריידי ואדליין רואוון שאיבדו את בתם בשריפה 16 שנה קודם לכן. הקשר ביניהם עובר עליות ומורדות ואף ביטול של האימוץ בשלב כלשהו, אך בסופו של דבר מצליח להתייצב ולפרוח.

במקביל, סופי מקבלת מסרים מארגון מחתרתי מסתורי בשם "הברבור השחור", שלא ברור מהן מטרותיו. בהמשך סופי וחברה דקס דיזני נחטפים על ידי זרים מסתוריים, ונחקרים ארוכות תחת סמי טשטוש. לבסוף הם משוחררים על ידי לא אחר מאשר מר פורקל, השכן של סופי בעיר האנושית סן דייגו, שמתברר שגם הוא אינו אדם אלא אלף. מר פורקל משאיר את סופי ודקס לבדם בפריז, שם מגלה סופי שהיא יכולה לדבר צרפתית למרות שמעולם לא למדה את השפה. בהמשך השניים מותקפים שוב על ידי קבוצה של אלפים, וסופי מגלה יכולת מיוחדת נוספת - היכולת לגרום ליריבים כאב משתק. השניים לבסוף ניצלים והאלפים שחשבו אותם למתים שמחים לקבל אותם בחזרה. הלורד אולדן ואקר שהוא אלף בעל תפקיד בכיר מבטיח לסופי שימצאו את החוטפים בתוך זמן קצר וידאגו להעניש אותם.

בעקבות האירועים סופי מבינה שהשריפות המשונות בעיר הולדתה סן דייגו עשויות מ"להבת הנצח", אש שיכולה להיווצר רק על ידי אלף בעל יכולת הפירוקינטיקה, ואינה ניתנת לכיבוי אלא באמצעות "פריסין" המיוצר מחומרים נדירים וקשים להשגה. סופי מצליחה להוכיח את טענתה, והשריפות מכובות. יחד עם זאת, האלפים אינם מצליחים לתפוס את החוטפים של סופי ודקס או לגלות מי הם.

הספר השני: גלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך חיפושים עם צוות של אלפים אחרי יצור אבוד כלשהו, סופי מגלה יצור נדיר ביותר - אליקורן ממין נקבה. במשך שנים רבות ידעו האלפים רק על אליקורן אחד ששרד, ממין זכר, והגילוי החדש מאפשר להציל את המין מהכחדה. האליקורנית שמקבלת את השם סילבני מתגלה כאינטליגנטית למדי ומתברר שסופי מסוגלת לתקשר איתה באופן טלפתי.

בעקבות השריפות שהתגלו כעשויות מ"להבת הנצח", נעצר ונכלא פינטאן פירן - חבר מועצת האלפים לשעבר והיחיד הידוע כבעל יכולת ליצור את "להבת הנצח". המועצה מצווה על הלורד אולדן ואקר להיעזר בסופי וביכולותיה החריגות ולבצע על פינטאן תהליך שנקרא פיצוח זיכרון. מתגלה שפינטאן אכן מסתיר מידע קריטי, אך את המידע עצמו הם אינם מצליחים לשלוף. כתוצאה מהתהליך תודעתו של פינטאן מתנפצת והוא נכנס למצב של מעין קומה שנחשב כבלתי-הפיך. בדרכם החוצה אולדן רואה אסיר נוסף בעל תודעה מנופצת, אלף בשם פרנטיס אנדל, שאולדן היה אחראי לביצוע פיצוח זיכרון עליו שנים רבות קודם כן, והוא מלא חרטה על כך. המפגש מעורר באולדן רגשות אשמה עזים שבעקבותיהם מתנפצת גם תודעתו שלו שכן אלפים הם רגישים ביותר לתחושת אשמה.

בעיות שונות צצות אצל סופי בקשר ליכולותיה המיוחדות, בעיות שמחמירות ופוגעות בה קשות. בהיסוס, היא נאלצת להאמין להבטחת הארגון המסתורי "הברבור השחור" שביכולתם "לתקן" אותה. התהליך מצליח אך סופי וחברה קיף סנסן מוצאים עצמם מותקפים ובקושי נחלצים. כוחותיה המחודשים של סופי מאפשרים לה לבצע דבר שרבים חשבו שהוא בלתי אפשרי ולרפא את אולדן מהמצב של תודעה מנופצת בו היה נתון.

הספר השלישי: להבת הנצח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הריפוי המוצלח של אולדן סופי להוטה לנסות לרפא גם את פרנטיס, אך המועצה מחליטה שקודם עליה לרפא את פינטאן על מנת שניתן יהיה לחקור אותו שוב. למרות כל אמצעי הזהירות הניסיון מסתיים באסון - פינטאן מצליח להבעיר להבת-נצח ששורפת חלק גדול מהעיר לומנריה וגובה את חייו של חבר-המועצה קנריק. קהילת האלפים כולה מוכה באבל עמוק.

במהלך ההספדים מגיח מתוך האדמה מלך הענקים, דובר מילות ניחומים ושלום אך כל הופעתו מביעה כוונות רעות. בנוסף, בשבועות שקדמו נמצאו סימנים רבים לפעילות עוינת נסתרת של הענקים כלפי האלפים. סופי מחליטה שהיא מוכרחה לנסות לגלות את תוכניותיו של המלך על ידי חדירה למחשבתו, על אף שהיא מודעת לכך שהדבר אינו חוקי. הניסיון נכשל לחלוטין, מלך הענקים מרגיש בה ובזעמו מנסה לקחת אותה איתו לעונש של עבודות כפיה. גריידי - אביה המאמץ של סופי - מונע זאת ממנו, והאירוע כולו מאיים להביא למלחמה בין המינים אחרי אלפי שנות שלום. המועצה מבטיחה למלך שסופי תשא בעונש הולם.

המועצה מגלה את יכולותיו יוצאות הדופן של דקס דיזני בתחום הטכנופתיה - יכולת הקשורה לטכנולוגיה, ומגייסת אותו לייצור כלי נשק למקרה שתידרש התמודדות מול הענקים. כאשר הוא מציג בפניהם המצאה נוספת - מעין קסדה המאפשרת להגביל יכולות מיוחדות של אלף - המועצה מכריחה אותו להתקין את המכשיר על ראשה של סופי כדי למנוע ממנה להשתמש ביכולותיה. דקס שבור מכך אך תחת האיום שמשפחתו תיפגע ובהסכמתה של סופי הוא נאלץ לבצע את ההוראה.

במקביל סופי חוקרת את עברה של ג'ולי, בתם הביולוגית של גריידי ואדליין שנספתה בשריפה לפני כן. לבסוף היא חושפת את הסוד: בראנט, הארוס של ג'ולי שכביכול איבד את שפיות דעתו מאז האסון וחי לבדו בבית חסין-אש - הוא למעשה פירוקינטיקאי בלתי רשום, האשם במותה של ג'ולי וחבר בארגון "הנסתרים" שחטף את סופי ודקס בספר הראשון. סופי וגריידי יוצאים להתעמת עם בראנט באותו הזמן שבו מר פורקל עם כמה מחבריה של סופי יוצאים לבצע פשיטה על חברי "הנסתרים" בהרי ההימלאיה. בראנט מובס בקרב, וכדי להימלט הוא מספר שחבריה של סופי למעשה נכנסים למארב. סופי נאלצת להניח לבראנט כדי שתוכל למהר ולהזהיר את חבריה, ויחד עם דקס שמסיר ממנה את מגביל-היכולת הם ממהרים להימלאיה. הם מצליחים להזהיר את חבריהם מפני המארב, אך קרב קשה מתפתח, במהלכו נפצע סנדור - הגובלין שהוצב כשומר הראש של סופי. מאידך, חבר "הנסתרים" בשם גת'ן נופל בשבי בידי ארגון "הברבור השחור". בנוסף במהלך הקרב נחשפת ליידי ג'יזלה סנסן - אמו של קיף - שמתגלה כבכירה בארגון "הנסתרים".

הספר הרביעי: הנסתרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופי וחבריה בורחים ומצטרפים לארגון הברבור השחור. יחד הם יוצאים במבצע להברחת פרנטיס הכלוא ב"גלות", המבצע מסתבך והנערים מגורשים מן הערים האבודות ונאלצים להצטרף לבית הספר אקסיליום בעל המשמעת הקשוחה. באקסיליום הם פוגשים את התאומים טאם ולין סונג, המצטרפים לחבורה.

במקביל, מגפה מסתורית פוגעת בגנומים, ומתברר שלארגון הנסתרים ולענקים יש קשר לכך. בני החבורה יוצאים למבצע חדירה נועז אל לב בירת הענקים ראוואגוג, ובעקבותיו מגלה הגנומית העתיקה קאלה מהי התרופה היחידה למגפת הגנומים. היא מקריבה את עצמה והופכת לעץ הפאנאקס שפירותיו מרפאים את המחלה.

הספר מסתיים בקליף האנגר כשקיף עובר צד ומצטרף לארגון הנסתרים.

הספר החמישי: לודסטאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

החבורה מתמודדת עם עריקתו של חברם קיף, שלמעשה לא בגד אלא החליט על דעת עצמו לפעול כסוכן כפול, אך גרם נזק רב. בהמשך הוא עורק בחזרה. הם גם עוקבים אחר רמזים שונים הקשורים לארגון הנסתרים ולסמל הלודסטאר.

דימיטאר מלך הענקים מצמצם את קשריו עם הנסתרים לאחר שהתאכזב מהם, אך חבורה של ענקים מורדים ממשיכה לשתף איתם פעולה ואף מוציאה לפועל תקיפה אלימה.

פגישות משא ומתן לשלום נפתחות בהשתתפות נציגי כל הגזעים האינטליגנטיים (מלבד בני האדם שאינם מודעים לקיומם של הגזעים האחרים), אך האירוע מסתיים באסון לאחר שהנסתרים מצליחים למוטט את הבניין כולו.

הספר מסתיים בקליף האנגר - סופי וחבריה מבקרים בבית ההורים האנושיים שלה כדי לוודא שהם בטוחים, ומגלים שהם נחטפו על ידי הנסתרים. אחותה של סופי - איימי - הצליחה להתחבא, וכשהיא פוגשת את סופי היא מזהה אותה למרות שזכרונותיה שונו.

הספר השישי: רדת-הלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר השביעי: פלשבק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתחיל במשפט של אלוואר, אחיהם של פיץ וביאנה, לאחר שהצטרף לנסתרים ונמצא חסר זיכרון. פסק הדין הוא שאלוואר יעבור לגור באוורגלן. בהמשך, סופי נפצעת מהתקפה של הנסתרים ונשארת במרפאה מספר חודשים עם פיץ, שנפצע גם כן, בפיקוחו של אלווין. הם מגלים יסוד נוסף, זרמצל. סופי ופיץ נפצעו מזרמצל, סופי בידה הימנית ופיץ ברגלו. עקב הזרמצל בגופה של סופי, יש לה סיוטים. פיץ קורא לסילבני לעזרה כדי שתעזור לסופי עם חלומותיה הרעים, וכדי לבדוק שהכל מתנהל כשורה, פיץ ואלווין עוקבים אחר חלומותייה של סופי. בהמשך הספר פיץ וסופי מתוודים על אהבתם אחד לשני.

הספר השמיני: מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר 8.5: חשיפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובו של ספר זה אינו עלילתי, והוא נותן מעין "מבט על" על העולם שבו מתרחשת העלילה ומידע מורחב על דמויות שונות. יחד עם זאת הספר ממוקם באמצע עלילת הסדרה, הוא נמנע מלפתור שאלות הקשורות למסתורין שבעלילה, ואף מעלה כמה נקודות מסתוריות חדשות.

חלקו האחרון של הספר ממשיך את קו העלילה במקום שבו עצר בסוף הספר השמיני, אך הוא מסופר מנקודת מבטו של קיף גם כן, בנוסף לנקודת מבטה של סופי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Children’s Series Books - Best Sellers - Books, הניו יורק טיימס, Dec. 6 2020
  2. ^ שומרת הערים האבודות, באתר כנפיים, ספרי ילדים ונוער.