שומר הברים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שומר הברים
Road House
בימוי ראודי הרינגטון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ואל סילבר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט R. Lance Hill, הילרי הנקין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ון פ. לינק עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים פטריק סווייזי
Kathleen Wilhoite
ג'ון דו
טרי פאנק
Gary Hudson
קית' דיווד
אנתוני דה לונגיס
טיטו לריבה
קווין טיי
מרשל ר. טיג
קלי לינץ'
רד וסט
סם אליוט
ג'ף הילי
בן גזארה
פטרישיה טולמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מייקל קאמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דין קונדי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה יונייטד ארטיסטס, Silver Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 במאי 1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 114 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט אמנויות לחימה, סרט מותחן, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו roadhouse
סרט הבא Road House 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שומר הבריםאנגלית: Road House) הוא סרט פעולה אמריקאי משנת 1989 בבימויו של רודי הרינגטון ובכיכובם של פטריק סווייזי, וסם אליוט כשומרי ברים במסבאה מוזנחת שבצד הדרך, שמגינים על עיר קטנה במיזורי מאיש עסקים מושחת.[1]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס דלטון (סווייזי) הוא "קולר" מקצועי (כלומר שומר סף מומחה) בעל עבר מסתורי. הבעלים של פאב (קווין טיי) מפתה אותו לעזוב את הג'וב הנוכחי שלו בעיר ניו יורק כדי ליטול את הפיקוד על האבטחה של מועדון/בר "הדאבל דוס" בג'אספר, מיזורי. כשהוא מחפש מקום מגורים, הוא בוחר לבסוף להתאכסן בחווה מקומית. דלטון מוצג בפני איל הון מקומי (והשכן הגר בסמוך) בראד ווזלי (בן גזארה). במהלך הטיפול באלימות במועדון הלילה, דלטון מפטר כמה עובדים לא נאמנים ומושחתים, בכללם פאט מק'גורן (ג'ון דו) המוזג ואחיינו של ווזלי ושומר הסף הנוכחי, מורגן (טרי פאנק). שהתנהגותו התוקפנית גרמה ליותר צרות מאשר פתרה אותן. ווזלי שולח את בריוניו לדאבל דוז בשל סירובו לשכור מחדש את פאט (שנתפש גונב כספים מקופת הבר קודם לכן) ואחרי קרב קשה דלטון ואנשיו מסלקים אותם. דלטון נפצע והוא מפונה לבית חולים מקומי, כשבידו תיקו הרפואי, שם הוא פוגש את ד"ר אליזבט "דוק" קליי (קלי לינץ') שמטפלת בו, היא תופרת את פצעיו והוא מסרב לקבל זריקה לשיכוך הכאב בטענה ש"כאב לא כואב". דוק ודלטון מתיידדים ולבסוף מתפתח ביניהם רומן. אחרי כן קודי (ג'ף הילי), סולן הלהקה המופיעה בבר, וחבר ותיק של דלטון, מודיע לו שווזלי "היה מאוהב באליזבט קליי".

ווזלי מזמין את דלטון לביתו במה שנראה כניסיון תמים להשכין שלום, אבל למעשה הוא מציע לו לעבוד בשבילו ולעזור לו לסחוט את המועדון של טילמן. אחרי שדלטון מסרב, ווזלי מתחיל לתקוף את חבריו, בכללם לפגוע במשלוחי אלכוהול לדאבל דוס. מורהו הרוחני של דלטון, וייד גארט (סם אליוט), שומר הסף האגדי אך המזדקן, מגיע לעיר אחרי שקיבל שיחת טלפון מדאיגה מדלטון ומסייע לו להגן על משלוח האלכוהול מביריוניו של ווזלי. המוניטין של גארט הולך לפניו, היות שעמיתיו השומרים נוהגים בו בהערצה ונשארים בסביבה כדי לתמוך בדלטון.

באותו ערב, חנותו של הבעלים של עסק למכירת חלקי חילוף למכוניות (דודה של דוק) אד וובסטר (רד ווסט) נהרסת בשרפה, אחרי שהוא מסרב להיענות לדרישות הסחיטה החוזרות ונשנות של ווזלי. דלטון, שאינו רוצה להחמיר את המצב, מאפשר לווזלי ולאנשיו להיכנס למועדון באותו הלילה, ביחד עם הלקוחות הקבועים. ווזלי משכנע את בת זוגו דניז (ג'ולי מייקלס), לבצע סטריפטיז כשקודי מנגן את הקאבר של מאדי ווטרס "הוצ'י קוצ'י מאן". דלטון מוריד את דניז מהבמה וגוער בווזלי על התנהגותו. אז ווזלי קורא לידי ימינו, ג'ימי (מרשל ר. טיג), אסיר לשעבר ולוחם מיומן. ג'ימי יוזם קרב, ומביס את השומרים בזה אחר זה בעזרת מקל ביליארד, בעוד אנשיו של ווזלי נלחמים על ווזלי ווויד. מכאן ג'ימי פונה לווייד. והוא יוצא וידו על העליונה, כאן דלטון מתערב והשניים מנהלים תיגרה קצרה אבל סוערת עד שווזלי יורה באוויר וקורא להפסקת אש.

ביום המחרת, פיט סטרודמייר, הבעלים של סוכנות למכירת מכוניות, נהיה קורבנו הבא של ווזלי, כשגם הוא מסרב לשלם דמי חסות לווזלי. כתוצאה מכך, ווזלי ואחד מפושעיו, גארי קטשם (אנתוני דה לונגי) הורסים את המבנה בו שוכן העסק של סטרודמייר בעזרת ג'יפ ענק, בעוד דלטון ואנשיו מסתכלים על כך בבוז. ווזלי טוען שהוא שולט על העיר בכך שהוא מצהיר בזחיחות הדעת לסטרודמיר ההרוס: "זוהי העיר שלי... אל תשכח את זה." אחרי האירוע, גארט מנסה לשכנע את דלטון לשקול את התוצאות האפשריות אם הוא יערב עצמו בענייניה של העיר ומייעץ לו לעזוב את ג'ספר. אולם, דלטון נחוש להישאר.

באותו הלילה, דוק מבקרת את דלטון ומנסה גם היא לשכנע אותו לעזוב. אך, השיחה מופרעת לקול התפוצצות עזה. ביתו של אמט עולה באש. דלטון מצליח לחלץ את אמט מהלהבות לפני שהבית נהרס לחלוטין. כשהוא חש הקלה מכך שאמט לא נפגע, דלטון שומע מרחוק קול מנוע ומבחין בג'ימי, שעוצר ללעוג על ההרס, והוא נמלט מהזירה. דלטון הזועם, שנמאס לו מהטקטיקות האלימות של ווזלי, רודף אחרי ג'ימי ומפיל אותו מהאופנוע. הם נאבקים ולבסוף דלטון יוצא וידו על העליונה. בצעד של יאוש, ג'ימי מוציא אקדח מוחבא במגפו, אולם דלטון קולט זאת, פורק אותו מנשקו ומכה בו בצוואר, והורג אותו מייד. דוק מנסה להחיות את ג'ימי, אולם מבינה שאין לכך סיכוי, היא עוזבת, אחוזת בחילה ממה שהיא ראתה.

כשהוא שב למועדון ביום המחרת, דלטון מקבל שיחת טלפון מאיימת מווזלי. במהלך השיחה, ווזלי מבקש מדלטון לבחור אם וייד או אליזבט ייהרגו. ווזלי מכריע זאת בהטלת מטבע, אבל לא מגלה מה התוצאה. לפתע, וייד מועד לתוך הבר, מוכה קשות. ויידט, אחרי שדלטון מסייע לו להגיע לדלפק, מספר לדלטון ששלושה מביריוניו של ווזלי התנפלו עליו, ועזבו אותו כשהם אומרים לו שהוא היה בר מזל. אחרי שדלטון מוביל אותו לדלפק, הוא עושה בלי ידיעתו שגיאה פטאלית ועוזב את וייד כשהוא הולך לשכנע את אליזבט לעזוב את העיר ביחד איתו ועם חברו. אליזבט, שעדיין מלאת גועל ממעשיו של דלטון בלילה הקודם, מסרבת בתקיפות.

כשהוא מבין שאין לו ברירה, דלטון חוזר לדוס כדי לפגוש את וייד ולעזוב עמו את העיר. כשהוא מגיע לבר הוא רואה שווייד נרצח באכזריות. בחזהו תקוע סכין ואליו מחובר פתק ועליו כתוב "זה היה פאלי (צד המטבע)" מלא זעם, דלטון מסתנן לאחוזתו של ווזלי, שם הוא גובר על אנשיו של ווזלי. הוא הורג את קטשם, שמתברר שהוא רוצחו של ווזלי, בסכין שלו באותו האופן שבו הוא הרג את ווייד. טינקר הולך בתוך הבית עד שנופל עליו דוב קוטב מפוחלץ והוא נופל חסר הכרה.

דלטון מגיע לבסוף לקרב פנים אל פנים עם ווזלי, והשניים נאבקים עד שדלטון גובר על ווזלי. הוא נועץ מבט בווזלי כשידו מונפת לאוויר והוא מתכוון לקרוע את צווארו, והוא נסוג מכך כשהוא נזכר בטעויות שעשה בפעולותיו האלימות בעבר. כשהוא פונה ללכת משם, ווזלי מנצל את ההזדמנות ומגיע לרובה שנמצא בסמוך. קליי מגיע בדיוק בזמן ובאותו הזמן מגיעים גם כל האנשים שווזלי סחט בביריונות כל השנים, רד, אמט, סטרודמייר וטילמן, והם נחלצים לעזרתו של דלטון ויורים בווזלי למוות, כשטילמן אומר מה שווזלי אמר לסטודמייר מוקדם יותר ש"זוהי העיר שלנו, ואל תשכח זאת". הם מסתירים את הנשק לפני הגעת המשטרה ומגבים זה את סיפורו של זה בקשר למה שאירע. "לא ראיתי שום דבר". "ראית משהו ?" כשנשאלים אם הם ראו משהו, טינקר ההמום, מסתכל בפסל של שלושה קופים (לא רואה, לא שומע, לא מדבר) אומר בחשש "דוב קוטב נפל עלי", לקול צחוקם של האחרים.

הסרט מסתיים כשדלטון ודוק שוחים בעירום באגם.

הפסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסרט "שומר הברים" מציג את הגיטריסט הקנדי המנוח ג'ף הילי, שלהקתו, "Cruzados", מככבת בסרט כלהקת הבית של הדאבל דוס. "Cruzados" הייתה הלהקה ברשימת הקרדיטים בפתיחה, והם תרמו שלושה שירים לסרט שלא נכנסו לפסקול. מלחין המוזיקה הוא מיכאל קיימן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]