שיחה:מבצע עופרת יצוקה/ארכיון 5

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

עדות הרופא בעיתון האיטלקי[עריכת קוד מקור]

נדמה לי שלא מקובל לצטט בערכים פה גורמים עלומי שם, הלא כן? יוסאריאןשיחה 15:18, 24 בינואר 2011 (IST)

העיתון הוא מקור מספיק כדי לצטט אותו, גם אם הוא לא מסר את פרטיו המדוייקים של הרופא. --בברכה, טישיו - שיחה 01:55, 8 בפברואר 2011 (IST)
נדמה לי שזה לא מקובל. שים לב שבאותו נימוק אפשר גם להכניס עדויות שדווחו בשוברים שתיקה. יוסאריאןשיחה 09:08, 8 בפברואר 2011 (IST)
נדמה, כי יש חשיבות, לעדות המובאת בכתבה של העיתון האיטלקי הנפוץ ביותר. אשמח לשמוע דיעות נוספות. --בברכה, טישיו - שיחה 07:27, 9 בפברואר 2011 (IST)
אזימן מלוח המודעות. יוסאריאןשיחה 10:14, 29 במרץ 2011 (IST)
מסכים עם טישיו. רדיומן - שיחה 16:23, 29 במרץ 2011 (IST)
יוסאריאן, את דעתי על אמינות העיתונות אתה מכיר, אולם משעה שהשתרש הנוהג להסתמך על כתבות עיתונאיות לכתיבת האנציקלופדיה, אין מנוס מלאפשר את הציטוט המדובר. ‏עדיאל09:08, 30 במרץ 2011 (IST)
בלי קשר לנימוקים שהועלו לעיל, כל הפסקה הזו מיותרת. בדומה לערכים דומים שנכתבו בזמן אמת, הערך לוקה בפירוט יתר, והסעיף "אבדות" הוא דוגמה לכך. אין צורך להביא בו כל אמירה של מישהו בנושא זה, ובוודאי ניתן לקצץ פסקה שבה יש ויכוח בין רופא אלמוני למנהל מחלקה בבית חולים - שני אנשים שראו רק חלק קטן מהתמונה. דוד שי - שיחה 07:08, 6 ביולי 2011 (IDT)

גולדסטון[עריכת קוד מקור]

מכיוון שנתגלתה התנגדות לגירסה היציבה לפיה גולדסטון חזר בו מחלק גדול מקביעותיו בדו"ח לגבי צה"ל - יש לדון ולהחליט כיצד לנסח זאת בדף הערך אך אין להעלים לחלוטין את הגירסה היציבה. אין מחלוקת שפרסם מאמר מעורר ההדים, לפיו חזר בו מחלקים גדולים מהדו"ח. ALC • ה' בתשרי ה'תשע"ב • 18:48, 2 באוקטובר 2011 (IST)

אני רואה שאתה מייחס חשיבות רבה לשאלה מה היתה הגרסא היציבה ולכן מבקש שתבדוק שוב מהי הגרסא היציבה ותשחזר אליה. יוסאריאןשיחה 19:50, 2 באוקטובר 2011 (IST)
ההבדל הוא שמישהו הוסיף מקור לאחר בקשת המקור שהנחת אתמול. אם אתה מתכוון לשינויי הניסוח הקלים שהוכנסו שם והם אלה שמפריעים לך אז הרגש חופשי לשנות גם אותם. הרי הוויכוח הוא האם לציין את השינוי שחל בדעתו של גולדסטון על הארועים או למחוק אותו. או שאני טועה? ALC • ה' בתשרי ה'תשע"ב • 19:52, 2 באוקטובר 2011 (IST)
לא, הויכוח הוא א. איזו גרסא צריכה להופיע עכשיו, בזמן שהדיון מתקיים (היציבה) ב. האם גולדסטון חזר בו מכל ההאשמות שמפורטות בפרק (לא). אם אתה רוצה להוסיף לערך מידע על מאמרו של גולדסטון ומשמעותו, כדאי לעשות זאת מתוך גרסא בה לא מופיעים סילופים. לדעתי, ומכיוון שגולדסטון כלל לא חזר בו מהדברים אלא ציין כי צה"ל התייחס ברצינות לדו"ח וחקר, וכי ייתכן שיעמיד לדין קצינים (אם כי במאמר הוא גם מתלונן שהדברים מתעכבים), אפשר להוסיף את המידע בפרק שמספר על הדו"ח - "השלכות מאוחרות" (ובדיקה קצרה מעלה שהמידע כבר נמצא שם, לא במפתיע). יוסאריאןשיחה 20:13, 2 באוקטובר 2011 (IST)
חשבתי שהוספת בקשת המקור שלך נעשתה על גבי הגרסא היציבה. בכל מקרה, לא ברור מדוע הנך מתנגד למקור שהוצב שם. אינני חושב שזו צריכה להיות מחלוקת שתגזול זמן כה רב ובטוח שניתן לנסח זאת באופן שיהיה מוסכם גם עליך. אכן בדקתי שוב ובקטע שמדבר על דו"ח גולדסטון נכתב גם על המאמר המאוחר שפרסם. אך אם הנך רוצה לכתוב ולהזכיר את הדו"ח גם בפרק זה אז מתחייב לכתוב שוב גם את ה"השלמות" של גולדסטון שנכתבו במאמרו שלפיו אם היה יודע אז את שהוא יודע היום - מסקנותיו היו שונות ביותר לגבי מעשי ישראל. ALC • ה' בתשרי ה'תשע"ב • 04:46, 3 באוקטובר 2011 (IST)
המשפט הרלוונטי לענייננו הוא: While the investigations published by the Israeli military and recognized in the U.N. committee’s report have established the validity of some incidents that we investigated in cases involving individual soldiers, they also indicate that civilians were not intentionally targeted as a matter of policy. הוא כותב כי ההשערה (שמועלה בדו"ח) לפיה ישראל פגעה בישראל בכוונה תחילה, מתוך מדיניות לעשות כן, מסתמנת כלא נכונה. הוא מציין כי היו מקרים בהם חיילים או קצינים פרטיים פגעו באזרחים בכוונה תחילה, כי צה"ל חוקר את מקרים אלו, וכי הוא מוטרד מהדרך בה מתנהלות החקירות על ידי ישראל. (While I welcome Israel’s investigations into allegations, I share the concerns reflected in the McGowan Davis report that few of Israel’s inquiries have been concluded and believe that the proceedings should have been held in a public forum"). יוסאריאןשיחה 08:50, 3 באוקטובר 2011 (IST)
לא אני הוא מי שניסח את הטקסט שם מלכתחילה ולכן אעדיף שהוא יהיה מי שימשיך במלאכה זו של ניסוח הדברים שגולדסטון פרסם מאוחר יותר (לא בדקתי את הציטוט שהבאת אך אם הוא מדויק ואין משפטים אחרים משמעותיים שגם בהם הוא מביע שינוי מהדברים שכתב בדו"ח אז אין לי התנגדות שכך או תמצית של הנ"ל - יופיע גם בדף הערך. ALC • ו' בתשרי ה'תשע"ב • 04:26, 4 באוקטובר 2011 (IST)

פשעי המלחמה של החמאס[עריכת קוד מקור]

אני מציע שכאשר מפרטים על השימוש שעשה החמאס במטענים שהונחו בתוך בתי ספר ומסגדים, או לפעולה שלהם תוך שימוש באזרחים כ"מגן אנושי", יובהר מיהו הדובר, אותו הדבר נכון לפירוט הטענות לגבי פשעי מלחמה של צה"ל - עדיף לא להשתמש במשפט סתמי כמו "צה"ל הואשם ב...", אלא לציין את הגורם המאשים, להביא את הדברים בשם הגורמים שהעלו את אותן טענות. כמו כן - אם גנרל זר אחד בא בליווי נציג צה"ל וראה מסגד אחד ואמר עליו בכתבה טלוויזיונית שנראה כי היו בו פיצוצים משניים, זה לא מבסס טענה כללית לפיה החמאס הטמין חומרי נפץ בתוך מסגדים. אין לי מושג האם החמאס עשה כן או לא, אבל אולי עדיף לכתוב שזו אחת הטענות של צה"ל. יוסאריאןשיחה 20:25, 23 בינואר 2012 (IST)

ברוב המקרים יש פירוט מי המאשים (שכן הפסקה מבוססת על זו בוויקיפדיה האנגלית בה כל משפט מגובה במקור). בקשר לפשעי מלחמה של חמאס: זה לא סתם "צה"ל האשים את חמאס" וזהו הנרטיב הישראלי. זה לא הנרטיב הישראלי, זו האמת. אני מתנגד לתפישה הפוסט-מודרניסטית שאין אמת אלא יש רק נרטיבים. בתקופת המלחמה שידרו בחדשות תמונות של בתי ספר ומסגדים ממולכדים, וגם בערך יש תמונה של אמל"ח בתוך מסגד. כמו כן, יש קישור לסרט המתעד שימוש של חמאס בילדים כמגן אנושי, ויש עוד מקור כתוב נוסף לזה. מאחר שטענות אלה הוכחו באופן מספק, אין צורך להציג אותן כנרטיב שנוי במחלוקת, אלא אפשר לרשום אותן כעובדות. האם נרשום "ישראל טוענת שצה"ל ירה רקטות על ישראל..." ולא פשוט "חמאס ירה רקטות על ישראל"? הפלסטינים מציגים נרטיב שטוען שדברים מסוימים שנלמדים בהיסטוריה של העם היהודי, הם זיוף והונאה, למרות שברור שהטענות האלה מופרכות לחלוטין. האם ניתן לנרטיב פלסטיני שכזה משקל שווה מול האמת (ואת האמת הברורה נציג כ"ישראל טוענת ש..."? ברור שלא. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 14:41, 24 בינואר 2012 (IST)
יש גם הוכחות מוצקות לחלק מהמקרים שנטענים כלפי צה"ל, אבל בערך מציינים את הדוברים שהביאו את הדברים, ואת תגובת צה"ל להאשמות. בכל אופן - דברים שהם ברורים ומוסכמים אין צורך להקדים ולומר, המקרים הלא מוסכמים יש צורך. אין פה שום עניין של פוסטמודרניזם, סה"כ של כתיבה אנציקלופדית תקנית. אם המקור לדברים הוא תחקירים או דו"ח של צה"ל, יש להביא את הדברים בשמו. יוסאריאןשיחה 14:51, 24 בינואר 2012 (IST)
איפה שיש הער"ש עם מקור (ושמתי כאלה על הטענות שיכולות להיות שנויות במחלוקת) כתוב במפורש מי פרסם את הדו"ח/טקסט/וידאו שמוצג במקור - המקורות לא מופיעים בעילום שם. כאשר יש תמונות וסרטי וידאו המתעדים אמל"ח במסגדים ושימוש בילדים כמגן אנושי, אין צורך לסייג "לטענת...". אגב, בקשר לזרחן לבן, צה"ל לא הכחיש שנעשה שימוש בזרחן לבן למטרות מיסוך, אך טוען שזה לא אסור בחוק הבינ"ל ושלא עשה שימוש לא חוקי. על האשמת ה-DIME לא הרחבתי - גם כי לא הספקתי וגם כי אין לי מושג על מה המהומה - אם יש לך יותר מידע בנושא אתה יכול להרחיב על סמך הערך בוויקיפדיה באנגלית. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 15:30, 24 בינואר 2012 (IST)

הערות מרשימת ההמתנה[עריכת קוד מקור]

ערך מקיף מאוד, כתוב די טוב ברובו ומשופע במקורות על נושא שבעקיפין נוגע במידה רבה לחיי היום היום של רוב קוראי הויקיפדיה העברית. ג'יס - שיחה 02:05, 27 במרץ 2012 (IST)

הערך הוא ארוך, זה אינו אומר שהוא 'מקיף' או מהווה ערובה לאיכותו. הבעייה עם הערך הזה היא שהוא נכתב תוך כדי התרחשות הדברים, ולכן יש בו התפוצצות של הערות שוליים והתייחסויות לאירועים שבאותו היום נראו חשובים ולאחר מכן כנראה שלא. הערך דורש קיצוץ מאסיבי במספר הערות השוליים ואיכותן, וגם לא תזיק פרספקטיבה של זמן. מה פירוש 'איכות' הערות השוליים - רוב ההערות הן לכרונולוגיה עיתונאית שוטפת שנכתבה בו ביום. הייתי רוצה לראות כמות של התייחסות מאמרי פרשנות שמנתחים את האירוע בדיעבד. פומפריפוזה - שיחה 05:33, 27 במרץ 2012 (IST)
הערך לא טוב. יש בו עודף מידע מיותר, כמו שציין פומפה וחוסר במידע רלוונטי כמו פרקים על צבאות ופיקוד, פרק על שדה הקרב ועוד. ראו פירוט של מה שצריך להיות בערך על קרב במדריך רלוונטי ויקיפדיה:מדריך לעיצוב דפים (קרבות). גילגמש שיחה 08:01, 27 במרץ 2012 (IST)
+1 (חוץ מההגדרה לא טוב, אני מעדיף לא מתאים להיות מומלץ), בברכהAssayas שיחה 20:36, 27 במרץ 2012 (IST)
ואילו אני מעדיף בהרבה את ההגדרה "לא טוב", אולי אפילו "דורש שכתוב". זה אוסף של ידיעות חדשותיות, לא ערך אנציקלופדי על מבצע צבאי. ‏YHYH ۩ שיחה 20:26, 28/03/2012
עברתי שוב על הערך. אני מסכים לחלוטין עם YHYH. דוגמה טובה לכתיבה ויקיפדית לא טובה שדורשת שכתוב מהיסוד. אוסף הערות השוליים יש לצמצמם. יש הערת שוליים על כל משפט ולפעמים יש כמה הערות על כל משפט. מרבית ההערות (אם לא כולן) הן לכתבות עיתונאיות. כל הערך זועק מכתיבה חובבנית שלא מסתמכת על מקורות מהימנים. מדובר בערך רע שכדאי מאוד לשכתב. כמו כן, הערך נורא חד צדדי ולא מראה את כל התמונה. לקרבות ומלחמות יש שני צדדים. כתיבה מוטה ולא אנציקלודפית לא משרתת את הקורא. ערכו של ה"ערך" הנל מבחינת הקורא הוא לא הרבה יותר מאפס. את כל מה שכתוב שם אפשר ללקקט תוך שיטוט אקראי באתרי חדשות. בקיצור, רחוק מאוד מלהיות מומלץ. הערך מהווה דוגמה לכך שאין לכתוב על אירועים תוך כדי התרחושתם. אם הערך היה נכתב היום, הוא היה נראה אחרת. גילגמש שיחה 21:27, 28 במרץ 2012 (IST)
ואולי זה המקום שבו אתה נכנס לתמונה קריצה אולי תיקח את זה כפרויקט-ויקי הבא שלך? ‏אופקאלףשיחההצטרפו למיזם המקורי!21:30, 28 במרץ 2012 (IST)
הערה לגבי הערות השוליים: אם נוריד אותם, תהיו בטוחים שתוך פרק זמן מהורדתם ויקיפדים אחרים ישימו על המשפטים שלהן את {{מקור}} ואז לשחזר את מקורות המידע יהיה הרבה יותר קשה. לכן, גם אם אם הקישור הוא לדיווח חדשות, יש להשאירו - כי אחרת 90% שהוא יוחלף בתבנית "דרוש מקור" ובמקום לפתור את הבעיה היא רק תחמיר. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 22:23, 28 במרץ 2012 (IST)
זה ממש לא נכון. דרישה שגויה למקור יש למחוק. אין צורך בלמעלה מ-200 הערות שוליים, כשמרביתן הן לכתבות בעיתון. מילא היה פה משהו רציני. גילגמש שיחה 23:37, 28 במרץ 2012 (IST)
מצטרף להערתו של גילגמש. כיכר השבתשיחהשָׁמוֹר וְזָכוֹר 00:06, 30 במרץ 2012 (IST)
מניסיוני עם תבניות מקור והשימוש בהן בידי אחרים, אם תמחק את ההערה, תקבל תבנית מקור במקומה, ועכשיו לך תתווכח עם המשתמש ששם אותה, ועם נהלים שלא מאפשרים את הסרת התבנית, אלא אם מובא מקור לטענה. בברכה, MathKnight הגותי (שיחה) 00:13, 30 במרץ 2012 (IST)
אני לא מכיר נהלים מגוחכים כאלה. בכל אופן, נושא זה לא קשור לדיון הנוכחי. הערך הזה בלאו הכי דורש שכתוב עמוק. גילגמש שיחה 00:15, 30 במרץ 2012 (IST)
אפשר להעתיק את המקורות שהוסרו לדף השיחה, כך שבמקרה שאכן תצוץ דרישת מקור, יהיה קל יותר לשלוף מקור. Kulystabשיחהגן עדן, גיהנום, או הובוקן... עד חג המולד • ט' בניסן ה'תשע"ב • 01:19, 1 באפריל 2012 (IDT)

חוסר אובייקטיביות בולט[עריכת קוד מקור]

עריכה מגמתית ובלתי אובייקטיבית בעליל. בציון מספרי האבידות השמוש הנעשה במילה "מחבלים" הוא חד-צדדי ובודאי שאינו המונח בו השתמשו מושאי הציטוט (הארגונים הפלסטיניים, בצלם ואחרים). 91.64.231.178 01:49, 29 ביולי 2012 (IDT)


מי היה ראש הממשלה?[עריכת קוד מקור]

נכנסתי לערך כדי לדעת מי היה ראש הממשלה בזמן המבצע. במאמץ רב מצאתי כמה אזכורים אגביים של אולמרט החל מהחצי השני של הערך. מוזר. מציע להוסיף בפתיח איך שהוא את שמות ראש הממשלה ושר הבטחון. נא קבלו את ההצעה כפשוטה ולא כניסיון לקדם מישהו פוליטית בימים אלו. תודה. 95.86.72.182 (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

הוספתי לתבנית שבראש הערך את ראש הממשלה ושר הביטחון, כך נהגנו גם בערכים אחרים מסוג זה (למשל מבצע עמוד ענן). דוד שי - שיחה 20:33, 21 בנובמבר 2012 (IST)


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 13:50, 4 במאי 2013 (IDT)


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 13:51, 4 במאי 2013 (IDT)


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 10:46, 15 במאי 2013 (IDT)


קישור שבור 4[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 10:46, 15 במאי 2013 (IDT)


קישור שבור 5[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 10:46, 15 במאי 2013 (IDT)


קישור שבור 6[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 17:00, 1 ביולי 2013 (IDT)


קישור שבור 7[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 17:00, 1 ביולי 2013 (IDT)


קישור שבור 8[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:30, 25 בספטמבר 2013 (IDT)


קישור שבור 9[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:30, 25 בספטמבר 2013 (IDT)


קישור שבור 10[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:30, 25 בספטמבר 2013 (IDT)


קישור שבור 11[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:30, 25 בספטמבר 2013 (IDT)


קישור שבור 12[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:30, 25 בספטמבר 2013 (IDT)


קישור שבור 13[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:31, 25 בספטמבר 2013 (IDT)


קישור שבור 14[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:31, 25 בספטמבר 2013 (IDT)


קישור שבור 15[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:31, 25 בספטמבר 2013 (IDT)


קישור שבור 16[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:31, 25 בספטמבר 2013 (IDT)

משפט פרשני על סתירה כביכול בין נתוני ההרוגים[עריכת קוד מקור]

בפסקת האבדות ברצועת עזה יש בין הדיווחים על הנתונים בין השאר:

  • נתונים שמסר צה"ל: "1,166 פלסטינים, ומנה בהם 709 "מחבלים מארגון הטרור חמאס ומקצתם מארגוני טרור נוספים", 162 שלא ברורה שייכותם, 295 הרוגים "בלתי מעורבים", 89 מהם מתחת לגיל 16 ו-49 נשים‏"
  • נתונים של "בצלם": "1,385, מתוכם 762 אזרחים שלא השתתפו בלחימה, בהם 318 קטינים או קטינות בני פחות מ-18 שנהרגו, ו-109 נשים שגילן עולה על 18. יתר ההרוגים הם 330 מחבלים שהשתתפו בלחימה, 245 שוטרים פלסטינים בתחנות משטרה ו-38 שלא ידוע אם הם השתתפו בקרבות".
  • ואז גילוי מאוחר של דובר החמאס שמדבר על "300 מההרוגים שייכים לזרוע הצבאית של החמאס, 250 השוטרים ההרוגים שייכים ל"כוחות חמאס וארגונים אחרים", בנוסף אליהם הוא ציין עוד 150 פעילי חמאס שנהרגו במבצע ושאנשים אלו הם "אנשי ביטחון""

בהמשך לאיזכור של דברי דובר חמאס יש משפט שאומר: "מספר זה תואם לנתונים שפרסם צה"ל וסותר את נתוני ארגוני זכויות האדם, שהמעיטו במספר המחבלים ההרוגים והפריזו במספר האזרחים ההרוגים." זהו משפט פרשני מגמתי.

אם כבר, מה שדובר חמאס אמר מיישב בין סתירה לכאורה בין הנתונים של "בצלם" ושל צה"ל. עיקר ההבדל הוא אותם 150 איש שמוגדרים כ"אנשי ביטחון" למרות שהם לא "שייכים לזרוע הצבאית של החמאס". לא ברור מה הם כן, וכל אחד יכול לנחש. לדעתי זה דווקא מראה שמה ש"בצלם" פרסמו כן היה נכון, גם אם הם לא יכולים לדעת את הכל.

בכל מקרה, המשפט הפרשני מיותר. יש לתת את הנתונים, ולהשאיר לקורא להסיק את המסקנות בעצמו. 79 נקודה משהו - שיחה 13:09, 10 באוגוסט 2014 (IDT)

דבריך אינם מובנים. יש סתירה (לא "לכאורה", סתירה) בין צה"ל (שדיבר על 709 מחבלים לפחות) ובין בצלם (575 מחבלים ושוטרים, ועוד 38 מסופקים, כלומר 613 לכל היותר). והנה החמאס המאוחר מדבר על 700. בנושא רגיש כזה אכן יש מקום לציין שהגילוי המאוחר מאושש את המספרים של צה"ל ולא של בצלם. כמובן ש"אנשי ביטחון" של החמאס אינם בלתי מעורבים, הם מחבלים לכל דבר. נרו יאירשיחה • ט"ז באב ה'תשע"ד • 00:37, 12 באוגוסט 2014 (IDT)
לא. בצלם דיברו על מי "שהשתתפו בלחימה". אין בדברי דובר החמאס שום רמז לזה שאותם "אנשי ביטחון" אכן השתתפו בלחימה. לכן אין בהכרח סתירה. ובכל אופן המשפט מיותר. שישפוט הקורא. אין צורך להאכיל אותו בכפית לכאן או לכאן. 79 נקודה משהו - שיחה 01:55, 12 באוגוסט 2014 (IDT)
ועוד נקודה. למרות שהויכוח התחיל מדיון בדף שיחה אחר על "בצלם" הערך הזה הוא לא עליו. לכן זה מראש היתה טעות מצדך דווקא להזכיר את הארגון. צריך להצמד לנושא של הערך, ולא לנושא של ויכוח בכלל אחר, ולהשתמש בערך הזה בשביל להוכיח משהו לגביו. 79 נקודה משהו - שיחה 01:59, 12 באוגוסט 2014 (IDT)
אין זה משנה מי השתתף בפועל בלחימה (באותו יום? אי פעם בעבר?), כפי שבצלם ואף ארגון אחר לא מחלק בין חייל צה"ל שהשתתף בלחימה או לא השתתף בה (נניח איש מפקדה שנהרג מפצמ"ר בשטחי הכינוס). מי שהובא בערך היו בצלם. אם יש עוד ארגונים שנקטו באותם מספרים - ציין גם אותם. כמובן שמספר האזרחים לעומת המחבלים שנהרגו בעופרת יצוקה הוא עניין מרכזי בערך של עופרת יצוקה. אולי המרכזי ביותר. נרו יאירשיחה • י"ח באב ה'תשע"ד • 15:45, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
מי שנמצא בשטחי כינוס בוודאי נחשב שהוא משתתף בלחימה. אבל חייל שנהרג בביתו, או באוטובוס בדרך לקניון, או אפילו באוטובוס אזרחי בדרך לבסיס לא נחשב כמשתתף בלחימה.
יש פה מספרים לא רק של "בצלם". תקרא את מה שכתוב בערך. ובכל מקרה, משתמש:Ben tetuan רצה בכלל להזכיר דבר שעליו אין ויכוח, וזה מה שגולדסטון כתב על המספר הזה במאמר שבו הוא כתב על איך הוא בדיעבד היה כותב אחרת את הדו"ח שלו. זה משהו שמוסיף מידע (ולא פרשנות) ונראה לי שמייתר בכלל את הויכוח שלנו. אז למה לדוש בו סתם? 79 נקודה משהו - שיחה 15:53, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
א. מה גורם לך לחשוב ש"אנשי ביטחון" של החמאס נהרגו בביתם? אבל המציאות כאן שונה מלכתחילה, כי החמאס בנוי על כך שהמפקדות והבסיסים הם בבתי אזרחים (חלקם מחבלים, חלקם אפילו לא זה). אין חלוקה בין חזית ועורף, הכול מקשה אחת. ב. ראיתי שיש גם פילוח של המרכז הפלסטיני לזכויות אדם, שאיני מכירו, ביקשתי בערך שיובא מקור. ג. הסכמתי למטה לגבי גולדסטון, לא על זה המחלוקת. נרו יאירשיחה • י"ח באב ה'תשע"ד • 16:00, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
יש חשיבות לציין את הסתירה. האישור הזה של נתוני צה"ל על ידי חמאס היה נימוק מרכזי שהביא ריצ'ארד גולדסטון להסביר מדוע היה חוזר בו מהדו"ח שכתב. Ben tetuan - שיחה 02:16, 12 באוגוסט 2014 (IDT)
הוא בהחלט מזכיר את זה במאמר שלו, אם כי לא קיבלתי את הרושם שזה היה נימוק מרכזי. בכל אופן מה שהוא מתייחס לו היא חוסר הסתירה ביו הנתונים של צה"ל לבין הנתונים שנתן אחרי זה חמאס.
"משמעות העדר שיתוף הפעולה מצד ישראל עם חקירתנו היתה שלא היינו יכולים לאמת כמה מהעזתים שנהרגו היו אזרחים וכמה היו לוחמים. המספרים שהצבא הישראלי מסר התגלו כדומים לאלו שסופקו לאחרונה על ידי החמאס (למרות שייתכן ולחמאס יש סיבה לנפח את מספר לוחמיו)." לפי התרגום לעברית שמצוטט בערך עליו[1])
הוא כלל לא מתייחס לסתירה כביכול עם הנתונים של ארגוני זכויות אדם בכלל, או של "בצלם" בפרט.
וכאמור, חוסר הסתירה בין נתוני צה"ל לזה שנתן חמאס לא מעידה על סתירה עם הנתונים של "בצלם". קודם כל יש את האפשרות שגולדסטון העלה בעצמו, שלחמאס יש גם אינטרס בניפוח המספר. אבל ככל הנראה הסיבה היא שמה שצה"ל עושה זה עובר על השמות, וכל מי שמוכר לו ממידע מודיעיני כאיש של אחד הארגונים מתייג ככזה, ללא קשר האם הוא השתתף בלחימה או לא. "בצלם" כנראה מסתמך יותר על המיקום והנסיבות בהן האיש נהרג.
79 נקודה משהו - שיחה 02:34, 12 באוגוסט 2014 (IDT)
"וכאמור, חוסר הסתירה בין נתוני צה"ל לזה שנתן חמאס לא מעידה על סתירה עם הנתונים של "בצלם"."? כמובן שזה מעיד על סתירה, אלא אם מקבלים את הפרשנות שלך שמה שהחמאס מגדיר כ"אנשי ביטחון" שלו נכנס להגדרה של בצלם ל"אזרחים", ואז ההגדרות של בצלם למיהו אזרח נהיות מטרידות מאוד...
אני מציע כפשרה להחליף את המשפט הקודם ב: "הודעה זו של החמאס נתפשה כאישור של הנתונים שפרסם צה"ל עם תום המבצע, והייתה אחת הנימוקים של ריצ'ארד גולדסטון, מחבר דו"ח גולדסטון, מדוע במבט לאחור היה כותב דו"ח פחות חמור כלפי ישראל. [2]" Ben tetuan - שיחה 02:51, 12 באוגוסט 2014 (IDT)
בין אם הפרשנות נכונה או לא, היא עדיין פרשנות, ואין מקום לפרשנויות כאלו בערכים. אם ימצא לה מקור ראוי אזי היא לגיטימית. לגבי הצעתו של בן טטואן לעיל, המשפט הוא סביל ומסתיר את הטוענים ויש לשפרו: מי תפש את ההודעה כאישור? בברכה, אורי שיחה 03:20, 12 באוגוסט 2014 (IDT)
אולי פשוט להזכיר את מה שגולדשטיין אמר במאמר שלו, ושוב להמנע מפירושים מיותרים (כמו שזה היה אחד הנימוקים וכו') 79 נקודה משהו - שיחה 03:47, 12 באוגוסט 2014 (IDT)
זה לא "פירוש" - הוא כתב מאמר על כך שיש לשקול מחדש את הדו"ח שחיבר לאור ראיות חדשות שהתפרסמו, וציין את הודעה של חמאס לגבי מספר ההרוגים כאחת מאותן ראיות.
ניסוח הסביל באמת מיותר, לכן אפשר להשתמש בניסוח: "הודעה זו של החמאס, אשר אישרה את הנתונים שפרסם צה"ל עם תום המבצע, הייתה אחת הנימוקים של ריצ'ארד גולדסטון, מחבר דו"ח גולדסטון, מדוע במבט לאחור היה כותב דו"ח פחות חמור כלפי ישראל." אם למישהו הצעות לניסוח טוב יותר הוא מוזמן להעלותן. Ben tetuan - שיחה 01:12, 13 באוגוסט 2014 (IDT)
זה סביר, אבל בכל זאת הייתי מעדיף משהו מהסגנון הזה:
"הודעה זו של חמאס הוזכרה כתמיכה בנתונים שנמסרו על ידי צה"ל אף על ידי ריצ'ארד גולדסטון, מחבר דו"ח גולדסטון, במאמר בו הסביר מדוע במבט לאחור היה כותב דו"ח פחות חמור כלפי ישראל."
79 נקודה משהו - שיחה 01:27, 13 באוגוסט 2014 (IDT)
החלק הראשון של הניסוח לא ברור. עולה ממנו כאילו יש מחלוקת האם ההודעה של החמאס (שנהרגו 700 כולל שוטרים) תומכת בנתונים שצה"ל פרסם לאחר המבצע (שנהרגו 709 כולל שוטרים) וגולדסטון יוצא דופן בכך שהוא רואה בכך תימוכין. אין לי התנגדות לשינוי שעשית בחלק השני של המשפט. ניסוח אפשרי: "הודעה זו של החמאס, התומכת בנתונים שפרסם צה"ל לאחר תום המבצע, הוזכרה על ידי ריצ'ארד גולדסטון, מחבר דו"ח גולדסטון, במאמר בו הסביר מדוע במבט לאחור היה כותב דו"ח פחות חמור כלפי ישראל." Ben tetuan - שיחה 06:54, 13 באוגוסט 2014 (IDT)
כן. הניסוח הזה מקובל עלי. ולאור המהומה שנרו יאיר יצר, עדיף שאתה תהיה זה שתכניס אותו לכשיתאפשר. 79 נקודה משהו - שיחה 11:58, 13 באוגוסט 2014 (IDT)
ועלי היא לא מקובלת. אני מאמץ את גרסתו של נרו יאיר. גילגמש שיחה 14:01, 13 באוגוסט 2014 (IDT)
ואני מציע להתעלם מדבריו של משתמש שלא טרח בכלל לקרוא את הדיון, ופועל ממניעים שלא קשורים כלל לערך זה. 79 נקודה משהו - שיחה 15:31, 13 באוגוסט 2014 (IDT)
להתעלם מותר, לספור צריך. אני מזכיר שאני משתמש בעל זכות הצבעה. גילגמש שיחה 17:15, 13 באוגוסט 2014 (IDT)
חשוב מאוד לציין שהנתונים המאוחרים של חמאס עצמו משתלבים עם דברי צה"ל מלכתחילה וסותרים את הנתונים של בצלם (ושל "המרכז הפלסטיני לזכויות אדם", שאיני יודע מהו, הוספתי בקשת מקור בעניין זה בערך). יש מקום לציין גם את דברי גולדסטון בעניין. נרו יאירשיחה • י"ח באב ה'תשע"ד • 15:54, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
הגרסה האחרונה של Ben tetuan מזכירה שהנתונים משתלבים עם דברי צה"ל. אבל כבר הסברתי למה הם לא בהכרח סותרים את דברי "בצלם", כי צה"ל ובצלם ספר דברים שונים. בכל מקרה, אנחנו הבאנו את הנתונים והמספרים. ישפוט הקורא. 79 נקודה משהו - שיחה 16:00, 14 באוגוסט 2014 (IDT)

לא הצלחתי להבין איך זה לא סותר את דברי בצלם, וגם בן טטואן כתב בפירוש שאינו מבין זאת. נרו יאירשיחה • י"ח באב ה'תשע"ד • 16:01, 14 באוגוסט 2014 (IDT)

כי בצלם מדברים על 330 מחבלים שהשתתפו בלחימה, ו 245 שוטרים פלסטינים בתחנות משטרה.
החמאס מדברים על 300 ההרוגים ששייכים לזרוע הצבאית של החמאס, 250 שוטרים ועוד 150 פעילי חמאס שנהרגו במבצע ושאנשים אלו הם "אנשי ביטחון".
צה"ל לא עושה חלוקה, אלא כנראה עובר על רשימת השמות, ורואה מי מהם אנשי חמאס.
וזה בדיוק מסביר את ההבדל. הפירוט של "בצלם" מתאים לפירוט של חמאס, אבל הם לא ידעו על כ-150 איש שכנראה באמת לא השתתפו בלחימה, אבל הם כן אנשי חמאס, ובגלל זה הם כן נכנסו לרשימה של צה"ל. לכן כל ההשוואה הזו דווקא מראה שהנתונים של "בצלם" כן אמינים. אבל בכל מקרה, הנושא של אמינות נתוני "בצלם" היא נושא לערך על הארגון. לא לפה. 79 נקודה משהו - שיחה 16:08, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
בן טטואן כבר הסביר לך: חמאס אומרים שהם אנשי ביטחון שלו. בצלם אומר שהם אזרחים. זו סתירה מובהקת. אבל יותר מזה: אתה אומר שהם "כנראה באמת לא השתתפו בלחימה". על מה מבוססת ההשערה שלך, ומה הופך אותה ללא-פרשנות? נרו יאירשיחה • י"ח באב ה'תשע"ד • 16:23, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
אז תאמר לי מה ההבדל ביניהם לבין ה 300 שהם כן מתייחסים אליהם כאנשי הזרוע הצבאית?
בכל מקרה, לא ביקשתי להכניס את הפרשנות שלי. אבל אני לא מסכים להכניס את הפרשנות שלך. ובכל מקרה, כל הנושא של מהימנות "בצלם" לא שייך לערך הזה. יש ערך על "בצלם" והוא כבר נדון שם. 79 נקודה משהו - שיחה 16:38, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
המשפט המקורי דיבר על כך שנתוני חמאס מאשרים את נתוני צה"ל וסותרים את נתוני שאר ארגוני זכויות האדם, כולל PCHR ("המרכז הפלסטיני לזכויות אדם") שהפריזו במספר האזרחים ההרוגים והמעיטו במספר המחבלים שנהרגו. בקשר ל-150 "אנשי ביטחון". הזרוע הצבאית בחמאס הוא הכינוי (הדי מכובס) לגדודי עז א-דין אל-קסאם האחראים לרוב פיגועי הטרור נגד ישראל. בנוסף אליהם קיים "הצבא העממי" המוראביתון ומשטרת חמאס, שנועדו יותר לצרכי פנים (דיכוי מתנגדים) אך גם מעורבים בטרור. בכל מקרה לא מדובר באזרחים חפים מפשע. ‏ MathKnight (שיחה) 16:44, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
אם למשל מתברר ששני אנשי שב"כ נהרגו בפיגוע במסעדה אליה הם הלכו לאכול בהפסקת הצהרים, האם הם לא היו נכללים במניין האזרחים שנהרגו בפיגוע? והאם זה היה מונע מהם להיכלל במניין חללי כוחות הבטחון? 79 נקודה משהו - שיחה 17:58, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
אם היה מדובר בחיילים, אפילו בחופשה, הם היו נחשבים חללי צה"ל לכל דבר ועניין. מן הסתם כך גם לגבי השב"כ. מאידך, אזרח - גם אם בא לגבול לעודד חיילים ונהרג, נחשב אזרח. אבל מה זה משנה? מה גורם לך לחשוב ש-150 אנשי הביטחון שלפי החמאס נהרגו במבצע - סיימו את חייהם רק בגלל שאכלו איפשהו צהריים? נרו יאירשיחה • י"ח באב ה'תשע"ד • 18:05, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
נכון, והדברים מובנים מאליהם. 79, אתה יכול בהחלט להכניס את עניין הפגיעה שהתגלתה כאן באמינות בצלם גם לערך שלו. נרו יאירשיחה • י"ח באב ה'תשע"ד • 16:50, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
עד כמה שראיתי, זה כבר מוזכר שם.79 נקודה משהו - שיחה 17:58, 14 באוגוסט 2014 (IDT)
אני מצטרף לדברי נרו יאיר. --בן נחום - שיחה 23:21, 21 באוגוסט 2014 (IDT)

בפרסום אקדמי, “כיסוח הדשא”: האסטרטגיה של ישראל להתמודדות עם סכסוכים מתמשכים בלתי פתירים, של אפרים ענבר ואיתן שמיר, הנתונים קצת שונים: [3] "יש מחלוקת בנוגע למספר הנפגעים. דו”ח של האו”ם משנת 2009 מדווח כי מספרם של הפלסטינים שנהרגו נע בין אלף שלוש מאות שמונים ושבעה לארבעת אלפים ושבעה עשר. ישראל דיווחה על אלף מאה שישים וששה נפגעים פלסטיניים וציינה כי שבע מאות ותשעה מהם זוהו כמחבלי חמאס. המרכז הפלסטיני לזכויות האדם מנה אלף ארבע מאות ושבעה עשר הרוגים, כולל תשע מאות עשרים ושישה אזרחים, מאתים עשרים וחמישה קציני משטרה מאתים שלושים ושישה לוחמים. בצד הישראלי נמנו עשרה חיילים הרוגים (מתוכם ארבעה שנהרגו מאש כוחותינו) ומאתים ושבעה פצועים. בנוסף נהרגו שלושה אזרחים ישראליים ושבעה נפצעו קשה." כדאי לבדוק. --אפי ב.התחברו ל♥18:36, 16 בספטמבר 2014 (IDT)

הדו"ח מוכיח שאני צודק. הפלסטינים והארגונים התומכים בהם מנפחים מספרים ומסווגים מחבלים כאזרחים בלתי-מעורבים. ‏ MathKnight (שיחה) 18:43, 16 בספטמבר 2014 (IDT)
המרכז למורשת המודיעין שביצע חקירה מעמיקה בנושא (ובדק שם שם). טוען שזו מדיניות קבועה אצל חמאס ונעשתה ב"עופרת יצוקה" ("מלחמת האבידות": גם במהלך מבצע "עופרת יצוקה" נקטה חמאס במדיניות של הסתרת פגיעות צה"ל בפעיליה.) ונעשתה גם בצוק איתן ("מלחמת האבידות": הג'האד האסלאמי בפלסטין פרסם, כי 123 מאנשיו נהרגו במבצע "צוק איתן" ובהם כמה מפקדים בכירים. חמאס ממשיכה במדיניות הסתרת מספר הרוגיה*). --אפי ב.התחברו ל♥21:33, 16 בספטמבר 2014 (IDT)

קרדיט[עריכת קוד מקור]

התמונה שמופיעה משמאל, גרף של רקטות ופצמ"רים שנוצרה על ידי לויקיפדיה, בזמן עופרת יצוקה:

גרף של רקטות ופצמרים

נלקחה למצגת של איתן בן אליהו[4], להרצאה בנושא "תפיסת הביטחון של ישראל" באוניברסיטת תל אביב, שניתנה באפריל 2013, ללא קרדיט. (דקה 24:05). לא נחמד. --אפי ב.התחברו ל♥21:07, 9 בספטמבר 2014 (IDT)

מספר חיילי המילואים שגוייסו[עריכת קוד מקור]

לפי הערך, גוייסו כ־10,000 חיילי מילואים בצו 8, כאשר המקור הוא הארץ - (56 אלף אנשי מילואים גוייסו במבצע "עמוד ענן", באתר הארץ, 20 בנובמבר 2012). לעומת זאת, כתבה מהיום מדברת על מספר גבוה בהרבה - כ־36,000 חיילים [5]. מי צודק? נת- ה- - שיחה 17:58, 9 בדצמבר 2014 (IST)