שיחה:מוזיקה אתיופית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום דלילה,

יישר כוח על תרגום הערך!

התעתיק השכיח לעברית של שמות כלי הנגינה מפורט בויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/ביתא ישראל#כלי נגינה. כמו כן נשמח להעמיד לרשותך מאמר וספר רלבנטיים, כמפורט בתכתובת זו, אם תאמרי לנו לאיזה כתובת דואר אלקטרוני לשלוח אותם. בהצלחה! אזמרי לשירותך (: 16:53, 11 במאי 2011 (IDT)

תודה. שמחה לתרום :) התכוונתי לבקש עזרה בעניין התעתיק מאוחר יותר. אשמח לקבל חומר עזר. כתובתי: מה לגבי שמות של קבוצות אתניות ואזורים גיאוגרפיים שאינם מצויינים בערכים הקיימים? היכן אני יכולה למצוא את הללו? Dalila - שיחה 17:00, 11 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

שלחנו (: איזה שמות חסרים לך? בדרך כלל קישורי בינוויקי מסייעים לעלות על התעתיק העברי הנכון. ואם לא, בשביל זה אנחנו כאן (: אזמרי לשירותך (: 17:13, 11 במאי 2011 (IDT)

תודה. אני ארכז אותם לקראת סוף הכתיבה ואפנה אליכם. יום נהדר :)

ערך כתוב בצורה טובה, מי ייתן והערכים האדומים של הזמרים והנגנים יתמלאו עם הזמן!Daniboy - שיחה 19:37, 15 במאי 2011 (IDT)[תגובה]
תודה דני בוי. אתה מוזמן להסתער על האדומים :) Dalila - שיחה 20:55, 15 במאי 2011 (IDT)[תגובה]

ביקורת עמיתים בעקבות תחרות הכתיבה ביתא ישראל[עריכת קוד מקור]

הערך מוזיקה אתיופית התמודד במסגרת תחרות הכתיבה בנושא ביתא ישראל. להלן הערות השופטים בתחרות על היבטים שונים בכתיבת הערך ואפשרויות לשיפורו:

מוזיקה אתיופית

ערך זה נכתב במסגרת תחרות אזמרי - תחרות הכתיבה הראשונה על מורשת ביתא ישראל ותרבות אתיופיה בוויקיפדיה.

נכתב על ידי: דלילה
מקצוענות הערך כתוב מצוין. ניתן במידה רבה ללמוד ממנו על הנושא בצורה טובה והוא מאפשר בצורה טובה התחקות אחר מקורות מהימנים נוספים. התייחסות טובה להיבטים שונים של הנושא (היסטוריה, קדומה ועכשווית, אמנים, כלים ועוד).
אמינות מוצגים מקורות שונים ומגוונים, ניתן להרחיב את המקורות לקריאה נוספת.
מקוריות מדף השיחה משתמע כי הערך תורגם, אם כי אין הערת עורכת בתקציר או בדף השיחה. אם תורגם, האם העורכת קראה את המקורות המופיעים בהערת השוליים, או שהעתיקה אותם מהערך האנגלי; אם לא קראה, לא צריך להעתיק. ייתכן כי הקישורים החיצוניים הועתקו מהאנגלית בלי שנקראו - הראיה היא כי תאריך הגישה הוא 25.10.2010 בשעה שהערך נכתב במאי 2011 - פרט לכך כל הקישורים מופיעים בדיוק באותו סדר; קישור חיצוני שלא נקרא ונבדק לא אמור להיות בערך. ניתן להניח מקריאת הערך שרק חלקו תורגם, כי התייחסות מקורית לנעשה בארץ; כדאי כאמור לציין בדף השיחה מה תורגם. שאר הערך מגלה מידה רבה וטובה של מקוריות וכתיבה עצמאית.
מקומיות בערך קיים הקשר טוב הן לעדת יהודי אתיופיה והן להשפעת המוזיקה האתיופית על זו הישראלית. היה כדאי להוסיף קישורים חיצוניים בעברית שיוסיפו על הכתוב (אולי על חשבון ציצמום הקישורים הזרים), כגון [1] או [2].
אוניברסליות שולב היטב בערך. עושה זאת במידה טובה (באמצעות השפעות מחוץ לאתיופיה ועל אמנים לא אתיופים). ניתן היה אולי לציין את השפעות הדדיות בין ג'אז למוזיקה אתיופית בתחילת המאה הקודמת (מעבר לציון אמנים אתיופים המבצעים ג'אז). הערה: פרופסור קיי קאופמן - מה התמחותה, למה מוזכרת בערך?
נגישות פתיח מעט ארוך מדי. כדאי שורת רווח באמצעו. יחד עם זאת מסביר היטב את הערך. חלוקה לפסקאות עם רציונאל הבנייה טוב. עשיר במקורות וקישורים חיצוניים.
קישוריות הערך דל קצת בקישורים פנימיים. קישורים פנימיים להוסיף: מסולם לסולם (מוזיקה), הרמה האתיופית, תוף. ללווי שירות הזמה לקשר כך: שירת הזמה. בפסקה מוזיקה פופולרית לקשר 1942, ארמנים, שנות ה-50, שנות ה-70; לא צורה פואטית אלא טכניקה ספרותית. בפסקה סצינה עכשווית - לקשר סרקסטית לסרקזם ולמוזיקה אלקטרונית. באזכור של השימוש במיקרו טונים ראוי היה לקשר לערך מוזיקה מיקרוטונאלית.
חזות בערך כזה מתבקשים תמונות רבות, של מגוון כלי הנגינה; בפועל יש תמונה אחת בלבד של כלי נגינה. בערך כזה היה מקום להוסיף הקלטות (אפילו מקוריות) ולקשרן לערך. תמונת התחרות, בבקשה בסוף הערך. יש בוויקישיתוף Category:Music of Ethiopia, יש לקשרה לערך (באמצעות "תבנית:מיזמים", בקישורים החיצוניים). את רשימות הנגנים והזמרים אפשר להעביר למבנה של שני שמות בשורה ולקצר את אורכן.
רהיטות העברית סבירה. בפיסקה: תיאורה של המוזיקה - להסביר במספר מילים מהו מיקרו טון. בפסקה מוזיקה פופלרית לבטל רווח במשפט החל מ- 1997. אחידות: פופולארי או פופולרי ללא "א"; לעבור על כל הערך ולתקן לגירסא אחידה. כנ"ל מוסיקה/מוזיקה לתקן למוזיקה לכל אורך הערך (ראו פסקה סצינה עכשווית). בפסקה סצינה עכשווית, לבטל רווח ב: "שיצא ב- 2005". משפט הסיום בפסקה "סצינה עכשווית", מדבר על העתיד, מדובר בערך אנציקלופדי ולא כתבה עיתונאית.
שיתופיות נכתב בעיקר על ידי דלילה. יש עבודת צוות נאה שכללה ליטושי עריכה מצד yoavd ,א158, Itzuvit, רחל1, דוד55.
סיכום
ערך טוב, מגוון ומעניין. ארוך, רציני וכתוב טוב. מצריך הגהה וליטוש לפי ההערות.

תחרות אזמרי

נשמח לשיפור הערך בהתאם להערות. תודה לכותבי הערך, והמשך עבודה פוריה בוויקיפדיה. בברכה, אזמרי לשירותך (:


אזמרי לשירותך (: 12:19, 26 ביולי 2011 (IDT)

משוב מ-24 באוגוסט 2011[עריכת קוד מקור]

איך אתם כותבים בלי לציין אמנים אחרים אף מוכשרים מאלה שהצגתם בושה למי שכתבה זאת 109.66.37.241 13:48, 24 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]

זה לא עובד ככה חבר/ה. אתה צריך לציין שמות אם אתה רוצה שיוכנסו לערך או להצטרף לויקי ולכתוב בעצמך Dalila - שיחה 18:04, 24 באוגוסט 2011 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 09:52, 25 בספטמבר 2013 (IDT)[תגובה]

תבנית להשלים[עריכת קוד מקור]

(הועבר משיחת המשתמש)

שלום לגליזציה. אבקש שתסיר את תבנית ההשלמה לערך מוזיקה אתיופית ותניח תבנית הרחבה תחת הפרק מוזיקה אתיופית#תיאוריה של המוזיקה והערה כי יש להנהיר את המושגים המשמשים בו. כל המידע שציינת שחסר נמצא שם אם כי בתמציות. הסולמות והמודוסים מצויינים, וכן ישנה התייחסות למקצב (תחת המושגים המתייחסים אליו). ואין הרמוניה כי המבנה שונה.
למעט ההתייחסות לסולמות ולמודוסים, המידע נמצא אך מוצג במונחים מוזיקליים ללא פירוט. אחרי הצגת הסולמות מופיעה הפיסקה: "ביצוע על כלים מסורתיים יצירות אתיופיות עשויות לכלול מיקרו טונים, ואילו בביצוע על כלים מערביים, כגון פסנתר או גיטרה, אלו ממותנים ומותאמים למודוסים המערביים. המוזיקה מן הרמה האתיופית עשויה להיות מונופונית או הטרופונית. מחוץ לרמה ניתן למצוא סגנונות פוליפונים, כאלו של המוזיקה הבדואית, העשויה לכלול עד חמישה קולות עצמאיים, או המוזיקה של המג'אנגירים מדרום-מזרח אתיופיה, העשויה לכלול עד ארבעה קולות עצמאיים." צריך פשוט להסביר את המונחים מונופונית, הטרופונית, סגנון פוליפוני ואז התמונה תהא שלמה. אין לי זמן לעשות את המלאכה, אני טובעת בעבודה. אם תוכל לעשות זאת זה יהיה נפלא. תודה, Dalila - שיחה 09:47, 20 במאי 2014 (IDT)[תגובה]

הי Dalila. לא התכוונתי לבעיה בהבהרת המונחים כאשר הנחתי את התבנית - הם מובנים למי שמתמצא מעט במוזיקה, מה גם שכל אחד מהם מוביל לקישור פנימי המבהיר את המונח. הבעיה שבגללה הנחתי את התבנית היא מהותית: כאשר כותבים שהמוזיקה האתיופית מתבססת על מודוסים אין בכך כלום - כל מוזיקה מתבססת על מודוסים... חסר הסבר מהם בדיוק המודוסים הייחודיים הללו המאפיינים את המוזיקה האתיופית (השונה מהמוזיקה המערבית המוכרת לנו). כאשר כותבים שבמוזיקה האתיופית ישנם סולמות שונים המתאימים להבעת סוגי רגשות (מוזיקת הלל לדמות, מוזיקה דתית וכוליה), זה אמנם חשוב ,אך העיקר עדיין חסר - מה מאפיין כל אחד מן הסולמות הללו וכיצד הוא בנוי. כנ״ל ההסברים על מיקרוטונים מונופונית הטרופונית וכן הלאה. כל ההסבר הוא בקודים אך לא מבהיר באמת את העניין. מכל מקום, אם את חושבת שזה נחוץ אין לי בעיה להעביר את התבנית לתוך הפסקה. עדיין, אני סבור שיש חוסר מהותי בערך: אין בו הסבר אמיתי למי שרוצה להבין מהי בעצם וכיצד ״עובדת״ המוזיקה האתיופית (בפרט בנושא המקצב - עניין מרתק בפני עצמו במוזיקה האתיופית). בברכה, לגליזציה! - שיחה 19:28, 20 במאי 2014 (IDT)[תגובה]
או קיי הבנתי. נשאיר את התבנית :) Dalila - שיחה 22:07, 20 במאי 2014 (IDT)[תגובה]