שער הזהב (כדורגל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שער כסף)

שער הזהב (נקרא גם: מוות פתאומי) הוא כינוי לשיטת הכרעה שהייתה נהוגה במשחקי כדורגל. במשחקים בהם דרושה הכרעה כגון שלבי נוק-אאוט בתום תשעים דקות כאשר התוצאה היא שוויון עוברים להארכה ואחריה לבעיטות הכרעה.

ההארכה, שנמשכת 30 דקות (שתי מחציות של 15 דקות), הייתה, לפני שער הזהב, משוחקת במלואה כך ששתי הקבוצות מנסות להשיג יתרון עד תום 120 הדקות. בשיטת שער הזהב הקבוצה הראשונה שכבשה שער חוקי בהארכה ניצחה והמשחק נגמר באותו רגע.

שער הזהב הראשון שהובקע בטורניר גדול היה במשחק הגמר של יורו 1996, בו הבקיע אוליבר בירהוף מנבחרת גרמניה מול נבחרת צ'כיה. שער הזהב הראשון במשחקי המונדיאל היה בשלב שמינית הגמר של מונדיאל 1998, במשחק בין נבחרת צרפת ונבחרת פרגוואי. את השער הבקיע לורן בלאן הצרפתי.

משחקים חשובים נוספים הוכרעו בשיטה זו, בהם הגמר בין נבחרת צרפת לנבחרת איטליה ביורו 2000 (את השער הבקיע דויד טרזגה) וגמר גביע אופ"א 2001 בו ניצחה ליברפול האנגלית את אלאבס הספרדית.

בישראל, הונהגה שיטת שער הזהב לעונה אחת בלבד, עונת 1999/2000, כאשר הקבוצה היחידה אשר הבקיעה שער שכזה אי פעם בישראל הייתה הפועל רמת גן, בגמר גביע הטוטו לליגה הארצית ששוחק נגד הפועל רעננה. הזמן החוקי של המשחק הסתיים בתוצאה 4-4, ולאחר מכן במהלך ההארכה הפועל רמת גן כבשה שער נוסף וזכתה בגביע בשער זהב.

באפריל 2003 הוחלט להנהיג במקום שער הזהב שיטה חדשה בשם שער הכסף, לפיה אם קבוצה מובילה בסיום המחצית הראשונה של ההארכה היא מנצחת וההארכה לא נמשכת, ובשאר המצבים מחכים עד שריקת הסיום. עם זאת, פחות משנה לאחר מכן, בפברואר 2004, הוחלט לבטל את "שער הכסף" עם סיום משחקי יורו 2004.

החל מ-2004 כל משחק בהארכה לא נגמר לפני הדקה ה-120, ואם התוצאה בתום ההארכה נשארת שוויונית עוברים לדו-קרב פנדלים.

ערך זה הוא קצרמר בנושא כדורגל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.