שער (ספורט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
שער בכדורמים (משמאל)
שער בהוקי קרח (משמאל)
שער רוגבי (מימין, דמוי האות H)

שער, במשחקי ספורט שונים ובעיקר במשחקי כדור, הוא מתקן המוצב במגרש המשחק ומטרת המשחק לנסות לגרום לכדור להיכנס בתוכו, כשניסיון מוצלח נקרא גם הבקעה (בעבר נעשה שימוש רב גם בתקיעת גול[1]) או כיבוש. במגרש מוצבים שני שערים, כאשר כל קבוצה מגינה על השער שלה. ההצלחה של קבוצה יריבה להכניס את הכדור נקראת גם היא שער או גּוֹלאנגלית: Goal, מילולית: יעד, מטרה).

שלושער (באנגלית: hat trick) הוא מונח עברי שגור במשחקי כדורגל המציין הישג בו אחד מהשחקנים מבקיע שלושה שערים במשחק אחד. המונח הוא מקביל למונחים בשפות אחרות בעלי משמעות דומה בהתייחס לכדורגל או למשחקי ספורט אחרים.

צמד (באנגלית: a brace / two-goals) הוא מונח עברי שגור במשחקי כדורגל המציין הישג בו אחד מהשחקנים מבקיע שני שערים במשחק אחד. המונח הוא מקביל למונחים בשפות אחרות בעלי משמעות דומה בהתייחס לכדורגל או למשחקי ספורט אחרים.

השער במשחקים שונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדורגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוער ושער בכדורגל

בכדורגל גודל השער נקבע ביחידות בריטיות: אורכו בין הקורות 8.00 יארד (732 סנטימטרים) וגובהו 8.00 רגל (244 סנטימטרים). בין הקורות מסומן קו בצבע לבן, ואם כדור המשחק יעבור אותו במלוא היקפו, ייפסק שער לזכות הקבוצה שמתקיפה לשער הזה. כאשר שחקן מכניס את הכדור (אפילו בשוגג) לשער קבוצתו, נחשב הדבר כשער לחובת הקבוצה. לשער כזה קוראים "שער עצמי" והוא לא נספר לזכות השחקן. בחלק האחורי של השער בדרך כלל מותקנת רשת חזקה שתפקידה לעצור את הכדור אחרי שחדר לשער, ומקלה בכך על ניהול המשחק. במספר משחקים, בהם גמר מונדיאל 1966 באנגליה ומשחק חשוב במונדיאל 2010, הובקעו שערים שלגביהם התעוררה מחלוקת האם הכדור עבר את קו השער במלוא היקפו. ב-2012 אישרה פיפ"א להכניס לשימוש את טכנולוגיית קו השער שמאפשרת לקבוע האם הכדור אכן חצה את הקו במלוא היקפו.

בכדורגל ישנו תפקיד מיוחד הנקרא "שוער": זהו שחקן כדורגל המוצב כשומר על השער ורק לו מותר לגעת בכדור בידו וזאת רק בתחום 'רחבת העונשין' ("רחבת השישה-עשר", שמסומנת במרחק 16 מטרים מהשער) הסמוכה לשערו. חלק מהמיומנויות והתכונות הנדרשות לשוער ייחודיים לעמדה זו ושונים משאר שחקני השדה.

שלושער[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכדורגל, הבקעת שלושה שערים במשחק אחד על ידי שחקן נחשבת להישג ראוי לציון, אף שאיננו נדיר. סביב הישג זה, המכונה בעברית שלושער (הלחם בסיסים של שלוש ושער, באנגלית: hat-trick), התפתח פולקלור שכולל איסוף סטטיסטיקות רלוונטיות ושיאים, ומנהגים שונים (כגון כיבודים לשחקן הכובש).

קיים גם המונח המפורט יותר שנקרא השלושער המושלם (אנ') (באנגלית: perfect hat-trick) בכדורגל, כששחקן כובש בנגיחת ראש, ובבעיטה ברגל ימין וברגל שמאל. בגרמניה ובאוסטריה, המונח המפורט יותר שלושער ללא-רבבגרמנית: lupenreiner) הוא כאשר שחקן כובש שלושה שערים ברצף במחצית אחת ללא-הפסקת המחצית או הבקעת שער של שחקן אחר שקוטעת את הרצף.

השלושער הראשון בתולדות משחקי הגביע העולמי (המונדיאל), נחשב היום השלושער שהובקע על ידי ברטראנד פייטנוד לטובת נבחרת ארצות הברית אשר שיחקה נגד נבחרת פרגוואי במסגרת משחקי מונדיאל 1930, ואולם סביב השער השני של פייטנוד שהובקע בדקה ה-15 הייתה מחלוקת: על פי כמה דעות השער היה שער עצמי של אאורליו גונסאלס, או שער רגיל על ידי השוער האמריקאי תומאס פלורי. לכן במשך שנים רבות, על פי התיעוד של פיפ"א, השלושער הראשון בתולדות המונדיאל היה זה של הכדורגלן הארגנטינאי גיז'רמו סטאבילה שהובקע נגד נבחרת מקסיקו, שלושה ימים בלבד לאחר המשחק בין ארצות הברית ופרגוואי. רק ב-10 בנובמבר 2006, שינתה פיפ"א את דעתה וקבעה סופית שפייטנוד אכן היה האדם הראשון שכבש שלושער במשחקי הגביע העולמי.

רק ארבעה שחקנים כבשו שלושער פעמיים במסגרת המונדיאל והם שנדור קוצ'יש, ז'יסט פונטיין, גרד מילר וגבריאל בטיסטוטה. ההישג של בטיסטוטה נחשב למרשים במיוחד, מכיוון שהוא כבש שלושער בשני מונדיאלים שונים (במונדיאל של 1994 ושל 1998). השחקן הצעיר ביותר שכבש שלושער במסגרת המונדיאל היה פלה, בשנת 1958 כאשר היה בן 17 שנים בלבד, שלושער שהתחיל את הקריירה המרשימה של מי שנחשב לאחד השחקנים הגדולים בתולדות המשחק. השחקן המבוגר ביותר שכבש שלושער במסגרת המונדיאל הוא כריסטיאנו רונאלדו, שכבש במונדיאל 2018, כאשר היה בן 33 ו-100 ימים. רק שני שחקנים כבשו שלושער במשחק גמר של מונדיאל. הראשון היה ג'ף הרסט לטובת נבחרת אנגליה נגד נבחרת מערב גרמניה בגמר מונדיאל 1966, כשאחד מהשערים היה שער ומבלי השנוי במחלוקת, והשני, קיליאן אמבפה, מצרפת בגמר מונדיאל 2022.

השלושער הראשון בתולדות גביע אירופה לאלופות נכבש על ידי פטר פאלוטש במסגרת משחק בין מ.ט.ק. הונגריה לאנדרלכט בשנת 1955 בו ניצחו ההונגרים 3:6.

השלושער המהיר בהיסטוריה נכבש במסגרת "ליגת יום ראשון" (Sunday league football) בשנת 2013, כאשר אלכס טור כבש שלושה שערים ב-70 שניות.[2]

השיא הקודם נכבש במסגרת משחק בליגה הסקוטית בשנת 1964, כאשר טומי רוס כבש שלושה שערים ב-90 שניות.

צמד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכדורגל, הבקעת שני-שערים במשחק אחד על ידי שחקן נחשבת גם היא להישג ראוי לציון, אף שאיננו נדיר ובפרט מתרחש לעיתים יותר תכופת לעומת שלושער. סביב הישג זה, המכונה בעברית הבקעת/כיבוש צמד (באנגלית: a brace / two-goals), התפתח גם כן פולקלור שמתבסס על איסוף סטטיסטיקות רלוונטיות.

כדוריד[עריכת קוד מקור | עריכה]

שער בכדוריד (משמאל)

בכדוריד גובה השער 2 מטרים, ורוחבו 3 מטר. במקרה שהכדור עובר את קו השער בעקבות זריקה של אחד משחקני הקבוצה השנייה, הקבוצה שזרקה מקבלת נקודה. סביב לשער נמצאת רחבת השש שמסומנת במרחק של 6 מטרים מהשער, ורק לשוער מותר לדרוך בה (לשחקנים מותר לקפוץ אליה תוך כדי זריקה).

כדורמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכדורמים גודל השער הוא שלושה מטר רוחב ומטר גובה. כמו בכדורגל, גם בכדורמים יש שוער השומר על השער שהוא היחידי שמותר לו לגעת בכדור בשתי ידיו.

הוקי קרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהוקי קרח רוחב השער הוא 1.83 מטר (6 רגל במידות אנגליות) וגובהו 1.22 מטר (4 רגל במידות אנגליות). כמו במשחקים אחרים, לכל קבוצה יש שוער שתפקידו להגן על השער. בהוקי קרח השוער מתאפיין בציוד מיוחד השונה מזה של שחקני השדה - מקל מיוחד, קסדה מיוחדת, מחליקיים מיוחדים, כפפה לתפיסת הדיסקית ביד שאינה אוחזת במקל, סורגים המחוברים לקסדה להגנה על הפנים, וסדרה של מגינים מיוחדים להגנה מפגיעה במקומות שונים בגוף. בניגוד למשחקים אחרים, בהוקי קרח השער לא מוצב בקצה זירת הקרח אלא במרחק של 4 מטר ממנו (בליגת ה-NHL המרחק הוא 3.35 מטר - 11 רגל במידות אנגליות), כך שהמשחק יכול להימשך ברציפות גם מאחורי השער.

פולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפולו השער מורכב משני מוטות אנכיים במרחק 7.32 מטר (8 יארד במידות אנגליות) זה מזה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]