תותחי בטאסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תותחי בטאסי
Guns at Batasi
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "המצור על בטרסי" של רוברט הולס
בימוי ג'ון גוילרמין עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ורג' בראון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רוברט הולס
עריכה מקס בנדיקט
שחקנים ראשיים ריצ'רד אטנבורו
ג'ק הוקינס
פלורה רובסון
מיה פארו
מוזיקה ג'ון אדיסון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דאגלס סלוקומב
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ספטמבר 1964
משך הקרנה 103 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תותחי בטאסיאנגלית: Guns at Batasi) הוא סרט דרמה בריטי משנת 1964, בבימויו של ג'ון גילרמן, עם ריצ'רד אטנבורו, ג'ק הוקינס, פלורה רובסון ומיה פארו בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הרומן "המצור על בטרסי" מאת רוברט הולס (אנ')‏ (1962). העלילה מתרחשת במדינה אפריקאית שהייתה עד לא מזמן בשלטון בריטי, שפורץ בה מרד נגד המשטר. הבריטים המעטים שנשארו לאמן את צבא הילידים נמצאים במצב מביך ובראשם רס"ר המחנה שעומד על שלו, לא נכנע לדרישות המורדים ויודע לשמור על כבודם ועל מסורת האתיקה של הצבא הבריטי.

ריצ'רד אטנבורו זכה בפרס באפט"א לשחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי.

זה תפקידה המשמעותי הראשון של מיה פארו בקולנוע ועל כך זכתה בפרס גלובוס הזהב לשחקנית חדשה ומבטיחה.

דאגלס סלוקומב זכה בפרס באפט"א לצילום הטוב ביותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחנה אימונים של רובאי המלך האפריקנים, ליד העיר בטאסי במדינה שאך זה קיבלה עצמאות מבריטניה. את החיילים מאמנים סמלים בריטיים ובראשה רס"ר המחנה (Regimental Sargesnt Major) לודרדייל (ריצ'רד אטנבורו) שנמצא במחנה זה כבר 23 שנים.

במדינה מתחוללת הפיכה ומפקד המחנה, קולונל דיל (ג'ק הוקינס) מקבל פקודה להגיע לתדרוך אצל סגן הנציב הבריטי סיר ויליאם (ססיל פרקר) ולהעביר את הפיקוד במחנה לקפטן אברהם (ארל קמרון).

אחד ממפקדי הפלוגות, לוטננט בוניפס (ארל ג'ון) מחולל מרד ועוצר את קפטן אברהם. אברהם מצליח להימלט ולהגיע פצוע לחדר האוכל שם נותן לו לודרדייל מקלט.

לודרדייל מארגן את סמליו, מגיע למחסן הנשק ובצעקות מפחידות מכריח את הזקיף לתת לו לעבור ולפתוח את הנשקיה שם הם מצטיידים ברובים, מקלעים, רימוני יד ועוד.

למקום מגיעים חייל בריטי בשם וילקס (ג'ון לייטון) ואתו עובדת או"ם בשם קארן אריקסון (מיה פארו) שנתקעו בשדה התעופה. לודרדייל מחלק את האנשים לשמור על חדר האוכל. בין וילקס ואריקסון מתפתח רומן קצר.

מסבכת את המצב היא חברת הפרלמנט מיס ברקר-וייז (פלורה רובסון) שמגיעה לביקור ומתנגדת לפעילות המיליטריסטית של לודרדייל. היא מכירה את בוניפס ורוצה ללכת אליו ולסדר את העניינים ללא אלימות אך הוא לא נותן לה לעזוב את המקום גם לאחר איומיה שזה יעלה לו בתפקידיו בעתיד.

ברקר -וייז שמטפלת בקפטן הפצוע מצליחה להימלט ולהגיע לבוניפס ומגלה לו כי אברהם מוחזק בחדר האוכל. היא מכירה את בוניפס משהותו בבריטניה ומעריכה אותו כאדם מוסרי. היא מבקשת ממנו לדאוג לפנות את קפטן אברהם לבית חולים ורק מאוחר היא מבינה שהוא עומד לרצוח אותו לאחר שהוא מודיע לה כי "בארצו יש סטנדרטים אחרים"

בוניפס מציב שני תותחי בופורס 40 מ"מ מול חדר האוכל ונותן אולטימטום של שעה להסגיר את קפטן אברהם אחרת יפגיז ויהרוס את המבנה ואת הנמצאים בו. לודרדייל לא נרתע ומתכנן פעולת נגד. הוא וווילקס (שנבחר בהגרלה), מצטיידים ברימונים ואוגפים את התותחים בעוד שהסמלים מארגנים שירה ונגינה שמושכת את לב החיילי הילידים. הם מצליחים להגיע לתותחים, להניח עליהם רימוני יד ולפוצץ אותם.

לאחר זמן קצר מגיע למקום קולונל דיל ומודיע ללודרדייל כי הוקמה ממשלה חדשה וכי בוניפס הוא כעת קולונל ודורש כי לודרדייל יעזוב את המדינה תוך 24 שעות. הקולונל לוחש לו כי לדעתו פעל כיאות. לודרדייל פוסע בגאווה במחנה לקראת תפקידו הבא.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ריצ'רד אטנבורו לודרדייל רס"ר המחנה
ג'ק הוקינס קולונל דיל מפקד המחנה
פלורה רובסון מיס ברקר-וייז חברת פרלמנט
מיה פארו קארן אריקסון עובדת או"ם
ג'ון לייטון טוראי וילקס חייל בריטי
ארל קמרון קפטן אברהם
ארל ג'ון לוטננט בוניפס מפקד המורדים במחנה
ססיל פרקר סיר ויליאם סגן הנציב הבריטי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]