EarthBound

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארת'באונד
EarthBound
עטיפת המשחק בגרסה הצפון אמריקאית
עטיפת המשחק בגרסה הצפון אמריקאית
כללי
תאריך הוצאה יפן - 27 באוגוסט 1994
צפון אמריקה - 5 ביוני 1995
סוגה משחק תפקידים ממוחשב
מספר שחקנים 1
פיתוח

APE

HAL Laboratory
הוצאה לאור נינטנדו
ארץ מקור יפן
הפצה שיגסאטו איטוי
עיצוב אקיהירו מיורה
סדרה Mother
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק וידאו למשתתף יחיד עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות SNES
המשחק הקודם EarthBound: Beginnings
המשחק הבא Mother 3
earthbound.nintendo.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

EarthBoundיפנית: Mother 2: Gīgu no Gyakushū)[1][2] הוא משחק תפקידים ממוחשב שפותח על ידי APE ו-HAL Laboratory ופורסם על ידי נינטנדו עבור קונסולת ה-SNES. הוא יצא לאור לראשונה ביפן באוגוסט 1994, ובצפון אמריקה ביוני 1995. המשחק מכיל את נס וחבורתו (פאולה, ג'ף ופו), שנוסעים בעולם כדי לאסוף מנגינות משמונה מקומות קדושים, במטרה להביס את המפלצת הקוסמית הנקראת גייגס.

ל-EarthBound הייתה תקופת פיתוח ממושכת שנפרשה על פני חמש שנים. הצוות הראשי שלה, שפיתח במקור את המשחק הקודם בסדרה, Mother, כלל את הכותב/במאי שיגסאטו איטוי ואת המתכנת הראשי סאטורו איווטה, כמו גם את המלחינים קייצ'י סוזוקי והירוקאזו טנאקה, ששילבו מגוון רחב של סגנונות בפסקול המשחק, כגון סלסה, רגאיי ודאב. רוב חברי הצוות האחרים לא פיתחו את המשחק המקורי, והמשחק היה מועמד לביטול פעמים חוזרים ונשנים עד שאיווטה הצטרף לצוות. המשחק תוכנן לצאת במקור בינואר 1993, אבל הושלם בסביבות מאי 1994.

EarthBound, המבוסס על תיאור ייחודי של אמריקנה ותרבות המערב, ערער את מסורות משחקי התפקידים הפופולריות על ידי הצגת תפאורה מודרנית תוך פרודיה על מספר יסודות של הז'אנר. איטוי רצה שהמשחק יגיע ללא-גיימרים עם הטון הזה בכוונה; לדוגמה, הדמויות משתמשות בפריטים כמו מחק העיפרון (Pencil Eraser) כדי להסיר פסלי עיפרון (Pencil Statues), חוות הזיות במשחק ונלחמות באויבים משונית כמו ערימות של קיא, מוניות ומקקים אלימים. לקראת יציאתו האמריקאית, המשחק שווק עם קמפיין קידום מכירות בתקציב של 2 מיליון דולר שהכריז בלעג "המשחק הזה מסריח". משחקי המילים וההומור של המשחק עובדו מחדש על ידי המתרגם מרקוס לינדבלום. מכיוון שהמשחק המקורי לא שוחררה מחוץ ליפן, Mother 2 נקראה EarthBound כדי למנוע בלבול.

למרות שהוא התקבל בצורה חיובית על ידי הקהל היפני, EarthBound זכה להכרה מעטה בארצות הברית. עיתונאים ייחסו זאת לשילוב של גרפיקה פשוטה, מסע שיווק סאטירי וחוסר עניין בשוק בז'אנר. בשנים שלאחר מכן, המשחק הוליד קהילת מעריצים מסורה שדגלה בהכרה של הסדרה, במיוחד לאחר שנס הופיע כדמות ב-Super Smash Bros. אחריו יצא משחק ההמשך Mother 3 ביפן בלבד ל-Game Boy Advance ב-2006. EarthBound הפך מאוחר יותר לזמין בכל רחבי העולם ב-Wii U Virtual Console ב-2013, ב-3DS Virtual Console ב-2016, ב-SNES Classic ב-2018, וב-Nintendo Switch Online בפברואר 2022.

אופן המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פו, ג'ף, פאולה ונס (משמאל לימין) צועדים על חוף הים של סאמרס

EarthBound כולל אלמנטים רבים של משחקי תפקידים מסורתיים: השחקן שולט בקבוצה של דמויות שנוסעות בעולם הדו-ממדי של המשחק המורכב מכפרים, ערים, מערות ומבוכים. לאורך הדרך, השחקן נלחם בקרבות נגד אויבים ומקבל נקודות ניסיון עבור ניצחונות.[3] אם מספיק נקודות ניסיון הצטברו, רמת הדמות תעלה. הרמה קובעת את הכוחות של הדמות, כגון התקפה, הגנה ונקודות הפגיעה המקסימליות (HP) ונקודות הנפש (PP) של כל דמות. בניגוד לשאר משחקי התפקידים בתקופה זו (שהשתמשו במפה בשביל, ב-EarthBound העולם הוא חלק לחלוטין, ללא הבחנה בין ערים לעולם החיצון. מרכיב לא מסורתי נוסף הוא הפרספקטיבה המשמשת את העולם. המשחק משתמש בהקרנה אלכסונית, בעוד שרוב משחקי ה-RPG הדו-ממדיים משתמשים בתצוגה "מלמעלה למטה" על רשת או בפרספקטיבה איזומטרית.

כמו קודמו, EarthBound Beginnings, המשחק משתמש במפגשים אקראיים. כאשר מתרחש מגע בין דמות לאחד מהאויבים שנוצרו באקראי, המסך משתנה למצב קרב. בלחימה, ברגע שה-HP של אויב או דמות מגיעה לאפס, אותו אויב או דמות מאבדים הכרה. יש סיכוי שהשחקן יקבל פריט לאחר הקרב. פקודות קרב כוללות תקיפה, ריגול (חושפת חולשת אויב), שיקוף (מחקה אויב) ובריחה מקרב. דמויות יכולות גם להשתמש בפעולות PSI הדורשות PP (נקודות קסם). ברגע שלכל דמות מוקצית פקודה, הדמויות והאויבים מבצעים את פעולותיהם בסדר שנקבע לפי מהירות הדמות ומחולל מספרים אקראיים. בכל פעם שדמות מקבלת נזק, מדד ה-HP "מתגלגל" בהדרגה למטה, בדומה למונה מכני. זה מאפשר לשחקנים הזדמנות לרפא את הדמות או לנצח בקרב לפני שהמונה יגיע לאפס, שלאחר מכן הדמות מאבדת הכרה.[4] מכניקה זו זה אינו חל על אויבים, שעבורם חוסר הכרה הוא מיידי וניתן להפוך אותו רק עם ריפוי PSI. אם כל הדמויות הופכות ללא הכרה, המשחק עובר למסך אחר, ושואל אם השחקן רוצה להמשיך לשחק. תגובה חיובית מחזירה את נס, בהכרה, לנקודת השמירה האחרונה, עם מחצית מהכסף שלו בזמן תבוסתו, ועם חבריו עדיין מחוסרי הכרה. אם הצד יוצר קשר עם אויב מאחור (מסומן על ידי מערבולת ירוקה שקופה שממלאת את המסך), השחקן מכה תמיד את המכה הראשונה כאשר מצב הקרב מתחיל. אם האויב יוצר קשר עם השחקן מאחור, המערבולת אדומה, והאויב מכה את המכה הראשונה. עדיפות נייטרלית מסומנת על ידי מערבולת שחורה. קרבות עם אויבים חלשים יותר מנצחים באופן אוטומטי, מבלי שנכנסים למצב קרב, ומפלצות חלשות יותר יברחו מפני נס וחבריו במקום לרדוף אחריהם.[3]

כסף מתקבל בעקיפין מאביו של נס. בכל פעם שהשחקן מנצח בקרב, אביו של נס מפקיד כסף בחשבון שניתן למשוך בכספומטים. בערים, שחקנים יכולים לבקר בחנויות שונות בהן ניתן לקנות כלי נשק, שריון ופריטים. ניתן ללבוש כלי נשק ושריון כדי להגביר את כוח הדמות וההגנה. בנוסף, ניתן להשתמש בפריטים למספר מטרות, כמו ריפוי. עיירות מכילות גם כמה בניינים שימושיים אחרים כמו בתי חולים שבהם ניתן לרפא שחקנים תמורת תשלום.[5]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

EarthBound מתרחש בשנות ה-90, מספר שנים לאחר אירועי Mother, במדינה הבדיונית איגללנד (Eagleland). השחקן מתחיל כילד צעיר בשם נס וחוקר התרסקות מטאוריט[6] סמוך עם שכנו, פוקי[7], כדי למצוא את אחיו של פוקי, פיקי. הם מגלים שכוח זר, גייגס (Giygas), עטף וכילה את העולם בשנאה וכתוצאה מכך הפך חיות, בני אדם וחפצים ליצורים זדוניים. יצור קטן דמוי דבורה מהעתיד בשם באז-באז (Buzz Buzz) מורה לנס לאסוף מנגינות באבן משמונה מקומות קדושים כדי לעצור את הכוח מראש[8], אך נהרג זמן קצר לאחר מכן כאשר אמם של פוקי ופיקי חושבת שהוא חרק והורגת אותו. במסעו לביקור במקומות הקדושים, נס מבקר את הכתות של כפר "האפי האפי", שם הוא מציל את פאולה, ואת הכפר ת'ריד (Threed) שורץ הזומבים, שם שניהם נופלים למלכודת. לאחר שפאולה מורה בטלפתיה לג'ף מפנימיית ווינטרס (Winters) לחלץ אותם, הם ממשיכים לעמק שבתאי (Saturn Valley), כפר מלא במין יצורים הנקראים מר שבתאי, העיר פורסייד (Fourside), ואתר הנופש סאמרס (Summers) על חוף הים.

החבורה ממשיכה לנסוע למדבר סקארבה (Scaraba), לביצת החושך העמוקה (Deep Darkness), לכפר נוסף של יצורים בשם טנדה ולעולם תחתון נשכח שבו חיים דינוזאורים. כאשר האבן מתמלאת בכל 8 המנגינות, נס מבקר את מג'יקנט (Magicant), מיקום סוריאליסטי במוחו שבו הוא נלחם בצד האפל של במוח שלו.[7] עם החזרה לאיגללנד, נס וחבריו נוסעים אחורה בזמן כדי להילחם בגייגאס, ומעבירים את נשמתם לרובוטים כדי לא להרוס את גופם במסע בזמן. הקבוצה מגלה מכשיר שמכיל את הגייגס, אך הוא נשמר על ידי פוקי, אשר סייע לגייגס לאורך כל הדרך ומשתמש בטכנולוגיה חייזרית. לאחר שהובס בקרב, פוקי מכבה את המכשיר, משחרר את גייגס ומאלץ את הקבוצה להילחם בחייזר, שכוחו האינסופי הופך אותו להתגלמות בלתי מובנת של רוע וטירוף. במהלך הקרב, פאולה מושיטה יד לתושבי כדור הארץ, ובסופו של דבר לשחקן מבעד למסך (המשחק מבקש את שמו של השחקן באמצע המשחק), כדי שיתפללו לשלומם של החברים. התפילות מצליחות לנצל את חולשתו הקטלנית של גייגס - רגשות אנושיים - ולהביס את החייזרים.[7] בסצנה שלאחר כתוביות הסיום, נס, שחייו חזרו לשגרה בעקבות תבוסתו של הגייגס, מקבל פתק מפוקי, שמאתגר את נס לבוא ולמצוא אותו.[8]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיגסאטו איטוי
סאטורו איווטה
הביץ' בויז היו אחד מאמנים מערביים רבים שסוזוקי וטנאקה שאבו השראה בעת פיתוח פסקול המשחק.

משחק ה-Mother הראשון שוחרר עבור ה-NES בשנת 1989. EarthBound פותח במשך חמש שנים על ידי Ape ו-HAL, ופורסם באמצעות נינטנדו. המשחק נכתב ועוצב על ידי הסופר, המוזיקאי והמפרסם היפני שיגסאטו איטוי, והופק על ידי סאטורו איווטה, שהפך לנשיא ומנכ"ל נינטנדו. המשחק נוצר עם צוות פיתוח שונה מזה של המשחק המקורי, ורוב חבריו היו רווקים ומוכנים לעבוד כל הלילה על הפרויקט. הפיתוח ארך הרבה יותר זמן מהמתוכנן והיה נתון לאיום חוזר ונשנה של ביטול. איטוי אמר שהמצוקות הקשות של הפרויקט נפתרו כאשר איווטה הצטרף לצוות. צוות HAL (בהנהגת המתכנת הראשי איווטה) עבד על תכנות המשחק, בעוד שצוות Ape (בהנהגת המתכנת הראשי קוג'י מלטה) עבד על עיצוב המשחק.

המשחק ממשיך את הסיפור של Mother בכך שהגייגאס מופיעים שוב בתור האנטגוניסטים (ולכן לא מתים בסוף הכותר הראשון) ולשחקן יש אפשרות לבחור אם להמשיך את הסיפור של הגיבור על ידי בחירה אם לקרוא לדמות השחקן שלו בשם זהה למקור. איטוי שקל ליצור משחק המבוסס על מסע חלל בין-כוכבי, אך ביטל את רעיון זה כעבור ארבעה חודשים. הוא ביקש ליצור משחק שיפנה לאוכלוסיות ששיחקו פחות במשחקים, כמו בנות.

הכותרים של סדרת Mother בנויים על מה שאיטוי נחשב "פראות פזיזה", שם הוא יציע רעיונות שעודדו את הצוות שלו לתרום דרכים חדשות להצגת סצנות במדיום משחקי הווידאו. הוא ראה את הכותרים בראש ובראשונה כמשחקים ולא כ"תסריטים גדולים של תרחישים". איטו אמר שהוא רצה שהשחקן ירגיש רגשות כמו "מבוהלת" בעת משחק המשחק. הכתיבה של המשחק הייתה בכוונה "מוזרה ומטופשת" באופייה, ונכתבה בכתב הקאנה היפני כדי לתת לדיאלוג תחושה של שיחה. איטוי חשב על שמות ברירת המחדל של שחקן-דמות כאשר הוא לא אהב את ההצעות של הצוות שלו. רבות מהדמויות היו מבוססות על אישיות מהחיים האמיתיים. לדוגמה, כורי המדבר עוצבו על בסיס מנהלים ספציפיים מחברת בנייה יפנית. דיאלוג הקרב האחרון עם גייגס התבסס על זכרונותיו של איטוי בסצנה טראומטית מתוך סרט השינטוהו "השוטר הצבאי והיפהפייה המבותרת", שצפה בו בטעות בילדותו. איטוי התייחס לאנימציות הרקע של הקרב כ"סם וידאו". אותו מומחה יצר כמעט 200 מהאנימציות הללו, ועבד רק על רקע במשך שנתיים.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר יציאת המשחק הראשון בסדרה, המלחינים קייצ'י סוזוקי והירוקאזו טנאקה חזרו לעשות את פסקול EarthBound, יחד עם אנשי הצוות החדשים הירושי קנאזו וטושיוקי יואנו.[9] בהשוואה ל-Mother, איטוי אמר של-EarthBound היו יצירות "ג'אזיות" יותר. סוזוקי אמר ל-Weekly Famitsu שה-Super NES מעניק לצוות חופש יצירתי יותר עם שמונה ערוצי קול, בניגוד להגבלה של ה-NES של חמישה ערוצים. משמע, איכות הצליל הייתה גבוהה יותר ומוזיקה שנשמעת קרובה יותר לקומפוזיציות הרגילות שלו. איטוי האמין ש - EarthBound עשוי להיות משחק הווידאו הראשון שמשתמש בויברטו במוזיקה שלו. הפסקול שוחרר על ידי Sony Records ב-2 בנובמבר 1994.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא EarthBound בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "MOTHER2 ギーグの逆襲/EarthBound / ハル研究所". HAL Laboratory. ארכיון מ-11 בנובמבר 2021. נבדק ב-7 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "MOTHER2 ギーグの逆襲". נינטנדו (ביפנית). ארכיון מ-11 בנובמבר 2021. נבדק ב-7 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 Nintendo of America, ed. (1995). EarthBound Player's Guide. נינטנדו אמריקה. pp. 10–11.
  4. ^ If the counter reaches zero as the battle is won, it will be set to 1 HP instead and the character will survive.
  5. ^ Nintendo of America, ed. (1995). EarthBound Player's Guide. נינטנדו אמריקה. p. 12.
  6. ^ דיוויד סנצ'ז, Review: EarthBound returns to prove why it's one of the greatest RPGs of all time, GameZone, ‏2013-08-29 (באנגלית)
  7. ^ 1 2 3 נדיה אוקספורד, Earthbound's Ten Most Memorable Moments, IGN, ‏2013-07-23 (באנגלית)
  8. ^ 1 2 Earthbound, The Trippiest Game In RPG History, Kotaku, ‏2012-04-20 (באנגלית)
  9. ^ "EarthBound Credits". Mobygames.com (באנגלית). Mobygames. ארכיון מ-2021-11-11. נבדק ב-8 באוגוסט 2014. {{cite web}}: (עזרה)