Hanny's Voorwerp

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
Hanny's Voorwerp
(האובייקט של הני)
Hanny's Voorwerp ו־IC 2497
Hanny's Voorwerp ו־IC 2497
Hanny's Voorwerp ו־IC 2497
נתוני תצפית
קבוצת כוכבים אריה קטן
מגלה הני ואן ארקל, סקר השמיים הדיגיטלי על שם סלואן עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך גילוי 2007 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג ערפילית פליטה
בהירות נראית 19 עריכת הנתון בוויקינתונים
עלייה ישרה 09ʰ 41ᵐ 3.8ˢ
נטייה ‏34.21″ ‏43′ ‏34°‏+
מאפיינים פיזיים
מרחק 650,000,000 שנות אור
199,288,692.67 פארסק
קוטר החלק הנראה כ־150,000, סך הכל כ־300,000 שנות אור
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Hanny's Voorwerp (בתרגום מהולנדית: האובייקט של הני) היא ערפילית פליטה ענקית שככל הנראה מחזירה הד אור מקוואזר שכבה לפני 200,000 שנים. הגוף האסטרונומי הנדיר התגלה בשנת 2007 על ידי המורה ההולנדית הני ואן ארקל - מתנדבת בפרויקט Galaxy zoo. הערפילית נראית בתמונות כענן גז ענקי וזורח שנמצא על יד הגלקסיה הספירלית IC 2497 בקבוצת הכוכבים אריה קטן.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גודלו של Voorwerp בערך כגודל שביל החלב ובמרכזו יש חור ענק (כ־16,000 שנות אור אורך). הצבע הירוק שנראה בתמונה הוא צבע מדומה שמשמש לייצוג ספקטרום פליטה של חמצן זורח. הוכח שמרחקו מכדור הארץ דומה למרחק הגלקסיה השכנה, כ־650 מיליון שנות אור.

יצירת כוכבים מתרחשת באזור של Voorwerp הקרוב ל־IC 2497. מתצפיות רדיו עולה כי הדבר נובע משטף גז שיוצא מליבת IC 2497 שגורם לחלק קטן מ־Voorwerp לקרוס וליצור כוכבים. הכוכבים שנוצרו הם צעירים יחסית וגילם מוערך במספר מיליוני שנים.

מחקרים הוכיחו שענן הגז שנראה בתמונות הוא רק חלק מענן גז ענקי שמקיף את הגלקסיה. אורכו של ענן הגז הוא 300,000 שנות אור והוא משתרע בטווח שבין 44,000 ל־136,000 שנות אור ממרכז הגלקסיה.

תאוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הסברים הועלו מה מקור היינון החזק של ערפילית הפליטה ומדוע לא רואים אותו. ההשערות כללו דחיסת גז כתוצאה מגלי הלם בערפילית עצמה, גרעין גלקטי פעיל מוסתר היטב או קוואזר.

מספר סיבות הביאו את החוקרים למסקנה שמקור היינון הוא הגלקסיה השכנה: היינון חזק מכדי להסבירו בדחיסת גז בערפילית, יש התאמה בין הקרבה לגלקסיה לרמת היינון של הגז.

מדענים משערים שהערפילית נוצרה כתוצאה ממיזוג גלקסיות שדחף החוצה את ענן הגז. ככל הנראה ההתמזגות דחסה גז לכיוון החור השחור במרכז הגלקסיה. כתוצאה מדחיסת הגז נדלק החור השחור כקוואזר ופלט אנרגיה וגז בצורת שני קונוסים.

תצפיות באמצעות קרני רנטגן העלו שענן הגז זוהר כך עקב השפעה של אירוע שהתרחש בקוואזר בהיר בלב הגלקסיה השכנה 200,000 שנים קודם לכן. אירוע הקוואזר מסביר את קווי הפליטה הבהירים שמאפיינים את Voorwerp. ההשערה היא שהקוואזר כבוי ב־200,000 שנים האחרונות ולכן לא ניתן לצפות בו ישירות. אירוע הקוואזר יכול להסביר את מקור החור באמצע ענן הגז: בתמונות נראה מעבר חד בין הענן הזוהר לבין החלק החשוך, מה שמחזק את ההשערה שהיה גוף שהטיל צל על ענן הגז בשעת התפרצות הקוואזר.

אם אכן תאוריית הקוואזר נכונה, הרי שמדובר בקוואזר הקרוב ביותר שנצפה. אירוע זה גם משנה את התפיסה לגבי מהירות הצתה וכיבוי של קוואזרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Hanny's Voorwerp בוויקישיתוף