Pretty Fly (for a White Guy)‎

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Pretty Fly (for a White Guy)‎"
סינגל בביצוע אופספרינג
מתוך האלבום Americana
יצא לאור 9 בנובמבר 1998
פורמט תקליטור עריכת הנתון בוויקינתונים
הוקלט 1998
סוגה רוק, פאנק
אורך 3:14
חברת תקליטים קולומביה רקורדס
כתיבה דקסטר הולנד
הפקה דייב ג'ארדן
כרונולוגיית סינגלים של אופספרינג
"Gotta Get Away"
(1995)
"Pretty Fly (for a White Guy)‎"
(1998)
"Why Don't You Get a Job?"
(1998)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Pretty Fly (for a White Guy)עברית: די מגניב (בשביל בחור לבן)) הוא סינגל משנת 1998 של להקת הפאנק אופספרינג, מתוך אלבומם החמישי, Americana. סינגל זה נחשב אחד מהשירים הפופולריים ביותר של הלהקה בהגיעו למקום ראשון בטבלת ההשמעות בבריטניה ודורג היטב גם במדינות אחרות.

השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מספר את סיפרו העגום והמשעשע כאחד של נער לבן מהפרברים המנסה בכל כוחו לעטות על עצמו את התרבות האפרו-אמריקנית על מנת להיראות "מגניב" בעיני הסביבה. למרות נסיונותיו הרבים, הכוללים לבוש רחב, קעקועים של כנופיות, נסיעה בשכונות של שחורים וקניית מוזיקת היפ הופ הוא נכשל במטרתו, ומושם ללעג ולקלס בעיני הסביבה. למרות זאת, הוא אינו מוותר ומשלים את החסר לו באמצעות הכחשה.

השיר מעביר ביקורת על תרבות הצריכה והקונפורמיות אשר גורמות לאנשים לנסות להידמות למשהו שהם אינם או לנסות "למרוד" כדי, באופן אירוני, להיות מקובלים בעיני החברה.

הקליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ אשר צורף לשיר אף הוא הפך ללהיט, דורג במקום גבוה במצעד ה-MTV ונחשב אחד מהקליפים המשעשעים ביותר בשנות ה-90. הקליפ, בכיכובו של ישראלי-אמריקני בשם גיא כהן, הציג אף הוא את גיבור השיר כבחור לבן וצנום העוטה על עצמו בגדים רחבים, נוסע במכונית פתוחה, מנסה את כוחו (ללא הצלחה) בברייקדאנס ובאופן כללי משפיל את עצמו בניסיון להידמות לשחורים ולהיספנים. בקליפ שולבו בחורות בבגדים חושפניים בקריצה ברורה אל הנוהג הדומה בקליפים של אמני היפ הופ ובניגוד גמור לקליפים של רוק ופאנק - ז'אנר הלהקה.

השפעות תרבותיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ והשיר שמו את האצבע על תופעה חברתית חדשה בארצות הברית - נערים לבנים וצעירים מהפרברים המנסים לחקות את תרבות הגנגסטרים השחורה כפי שהיא מוצגת באופן מוקצן באמצעי תקשורת ההמונים. התופעה, אשר זכתה לכינוי "ויגרס" (White nigger - הלחם באנגלית של המילים לבן וכושי), אמנם החלה שנים אחדות מוקדם יותר אך הוגדרה היטב ועלתה לתודעת הציבור בארצות הברית בעקבות השיר והקליפ הפופולרי.

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיא כהן, מתוך הקליפ של השיר.
  • השיר מתחיל במשפט ג'יבריש "גרמני": "גונתר, גליבן, גלאוצ'ן, גלובן" - קטע זה לקוח משיר של להקת דף לפרד, "Rock of Ages", והוא מחליף את קריאת "אחד, שתיים, שלוש, ארבע" לפני התחלה של שיר.
  • אמן הפארודיה וירד אל ינקוביק, ביצע בשנת 1999, גרסת כיסוי משעשעת לשיר זה בשם "(Pretty Fly (for a Rabbi" ("די מגניב בשביל רבי").

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]