אדוארד דרינקר קופ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אדוארד קופ)
אדוארד דרינקר קופ
Edward Drinker Соре
לידה 28 ביולי 1840
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 באפריל 1897 (בגיל 56)
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פלאונטולוגיה
מקום מגורים ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מוסדות אוניברסיטת פנסילבניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט הנרי פיירפילד אוסבורן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית ביגסבי (1879)
  • הפרס הגאולוגי לזכר היידן (1891) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אנני פים קופ עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'וליה קופ קולינס עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדוארד דרינקר קופאנגלית: Edward Drinker Cope;‏ 28 ביולי 184012 באפריל 1897) היה פלאונטולוג וצייד מאובנים וכן איכתיולוג והרפטולוג אמריקאי. נודע בזכות תגליותיו וממצאיו המדעיים, בהם גילוי 56 מינים של דינוזאורים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופ נולד בפילדלפיה, בירת פנסילבניה ב-1840 לאלברט וחנה קופ, משפחה קווייקרים. הוא התעניין במדע מגיל צעיר ואת עבודתו הראשונה במדעים הגיש בגיל 19.

למד אנטומיה באוניברסיטת פנסילבניה והחל לכתוב חיבורים על עופות ועל זוחלים ב-1861.

לאחר סיום הלימודים ובמשך מלחמת האזרחים האמריקנית בין 1863–1864 טייל ברחבי אירופה במוזיאונים שונים ונפגש עם אישים חשובים מדעיים, ביניהם גם עם מי שיהיה יריבו – עותניאל צ'ארלס מארש באוניברסיטת ברלין ב-1863. מארש היה אז בעל שני תארים, לעומת קופ שלא למד באופן מסודר, אך הגיש מעל 37 עבודות במדעים, לעומת 2 בלבד למארש.

הוא חזר לפילדלפיה ב-1864 והפך לחוקר שהסתובב בעולם והחל לחפור מאובנים בכל רחבי ארצות הברית, בעיקר בצפונה ובמערבה, וגילה שלל מאובנים חדשים למדע להם נתן שמות מדעיים.

באוגוסט 1878 חזר לאירופה, לאחר שקיבל הצעה להתמנות לאגודת החברה הבריטית למדע בדבלין ושם הסתובב ברחבי אנגליה וצרפת ונפגש עם אישים חשובים. הוא גם רכש אוסף של מאובנים מארגנטינה אך את הארגזים שלהם לא פתח מעולם.

החל משנות ה-60 של המאה ה-19 ולאחר שחזר לארצות הברית, החלה יריבות בינו לבין צ'ארלס מארש, אשר כונתה מלחמת העצמות (אנ'). למרות היחסים הטובים ששררו לפני כן מארש החל לזלזל בקופ ובתגליותיו. הדבר הגיע לפיצוץ עם מציאה של שרידי האלאסמוזאורוספלסיוזאור גדול שקופ הניח את הראש באזור הקצר יותר. מארש הוכיח אותו בכך שהדביק את הראש על הזנב והפך את ההחלטה, כך שהראש יהיה מאחורי צוואר ארוך ודק ולא קצר ורחב.

שני החוקרים היו תחרותיים ביותר, וניהלו מרוץ על גילוי מאובנים וזיהוי מינים חדשים. במהלך המרוץ גילו ותיעדו יותר מ-130 מינים חדשים של דינוזאורים. מבחינה כמותית, מארש ניצח במרוץ: הוא גילה 80 מינים חדשים לעומת 56 שגילה קופ.

לקראת סוף חייו הוא הפסיד את רוב ממונו ואף את ממצאיו ומאובניו, עקב עסקים כושלים בכרייה, שאותם ניצל כדי להשיג מאובנים שלא נמצאו.

הוא נפטר לאחר מחלה דלקתית ב-1897.

תגליות ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופ פרסם במשך חייו מעל 1,400 מאמרים מדעיים שונים. הוא גילה בסך הכל 56 מיני דינוזאורים חדשים במהלך מלחמות העצמות ומעל 1,000 מיני חולייתנים פרהיסטוריים שונים. בנוסף הוא גילה מעל 300 מיני דגים, בהיותו איכתיולוג. כמו כן גילה מספר זוחלים, בעיקר לטאות ונחשים.

בנוסף הוא הציג תאוריה המציעה גידול בגודל גופם של יונקים בהתאם לנסיבות חייהם, לאורך הזמן האבולוציוני (זאת אף על פי שקופ התנגד לאבולוציה ותמך בלאמארקיזם כתחליף). התאוריה נקראה על שמו – חוק קופ (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדוארד דרינקר קופ בוויקישיתוף