אדקרוקוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאדקרוקוטה
שלד של Adcrocuta eximia
שלד של Adcrocuta eximia
תקופה
מיוקן 9–4 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: צבועיים
סוג: אדקרוקוטה
מינים
  • Adcrocuta advena
  • Adcrocuta australis
  • Adcrocuta eximia
שם מדעי
Adcrocuta
קרצוי, 1938
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדקרוקוטה (שם מדעי: Adcrocuta) הוא סוג של טורף נכחד ממשפחת הצבועיים שחי במשך המיוקן[1]. המאובנים שלו נמצאו באסיה, אירופה ובאפריקה ותוארו ב-1938 בידי מיקלוש קרצוי (אנ').

סוג צבוע זה היה גדול יותר מגדול הצבועים המודרניים - צבוע מנומר והוא הגיע לאורך 1.5 מטר, לגובה 1 מטר בכתפיו ולמשקל של 50 עד 90 קילוגרם. למעשה הוא היה הצבוע הגדול ביותר לאחר הפכיקרוקוטה. הרגליים שלו היו מוצקות, אך קצרות יחסית כשהרגליים האחוריות בלטו יותר מהקדמיות והוא לא היה מותאם לריצה מהירה, זאת כתוצאה מאבות בעלי מאפייני גחניים המותאמים לטיפוס על עצים. עם זאת מבנה הלסתות הגדולות שלו ושיניו הטוחנות הרחבות מבהירים שהיה בעל עוצמת נשיכה גדולה והוא כנראה ניזון מעצמות.

האדקרוקוטה התפתח באסיה ממינים קטנים יותר של צבועים והיגר לאורך מרכז אסיה ואירופה עד לצפון אפריקה אצל המין Adcrocuta australis. הוא לא היה יכול לנוע במהירות אחרי טרף, כך שמרבית מזונו התבססה על פגרים ושאריות מזון של טורפים אחרים. עם זאת הוא היה טורף מצליח שנמצאו מאובנים רבים ממנו. הוא נכחד בסוף המיוקן והוחלף במינים חזקים יותר כמו הפכיקרוקוטה והפליוקרוקוטה (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדקרוקוטה בוויקישיתוף
  • אדקרוקוטה, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Werdelin, L.; Solounias, N. (1990). "Studies of fossil hyaenids: The genus Adcrocuta Kretzoi and the interrelationships of some hyaenid taxa". Zoological Journal of the Linnean Society. 98 (4): 363. https://academic.oup.com/zoolinnean/article/98/4/363/2645531
איור אפשרי