אודה ליום הולדתה של המלכה אנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאורג פרידריך הנדל
אנה, מלכת בריטניה, כנסיכה בשנת 1687

אודה ליום הולדתה של המלכה אן (HWV 74) היא קנטטה חילונית (או "אודה אנגלית"), שהלחין גאורג פרידריך הנדל לפי לברית מאת אמברוז פיליפס (אנ'), לכבוד יום הולדתה ה-48 של אן, מלכת בריטניה, שחל ב-6 בפברואר 1713. היא ידועה גם כ" Eternal Source of Light Divine" ("מקור נצחי של האור האלוהי"). איננה מופיעה בתוכנית הטקס ליום הולדת המלכה אנה באותה שנה, וסבורים שלא בוצעה אז אם בכלל. סגנונה מושפע ממסורת אודות החצר האנגליות, כולל אלו של הנרי פרסל. האודה כוללת שבעה פרקי אריות קצרים המתחלפים לסירוגין בקטעי מקהלה שנראים כמו פזמון. כל פזמון כזה מסתיים במילים:

The day that gave great Anne birth
Who fixed a lasting peace on Earth.

היום שבו נולדה אנה הגדולה
שהביאה עלי אדמות שלום בר קיימא

הטקסט מהלל את השגת הסכם אוטרכט במו"ם שנוהל בשנת 1712 על ידי ממשלת הטורי של המלכה לשם סיום מלחמת הירושה הספרדית. את האודה מבצעים זמרת אלט או קונטרטנור, סופרן, באס, מקהלה, חצוצרה סולו ותזמורת היא מתחילה עם קונטרה-טנור או זמרת אלט סולן, מלווה בחצוצרה בנגינת אובליגטו תובענית,

Eternal source of light divine
with double warmth thy beams display
and with distinguish'd glory shine
to add a lustre to this day.
ממשיכה עם דואט לקונטרה-טנור ובאס, המסתיים בפוגת- כוראל (כמו בקונצרטו מס 3, אופוס 3), אחר כך באים קטעי סולו קצרים, ואחרי כל אחד - קטע מקהלה קצר ובסיום - קטע לקונטרה-טנור סולו ואחריו חלק מקהלתי ברה מז'ור עם חצוצרות ותופים ופינאלה בצורת פוגה הכוללת גם כן חומר שאפשר למצוא בקונצרט השלישי אופוס 3.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]