לדלג לתוכן

אוסקית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השפה האוסקיתלטינית: Lingua Osca; ייתכן ששמה באוסקית הייתה Samnis, דוברי אוסקית נקראו Samnites - בלטינית) היא שפה של העת העתיקה (מערכת ניבים אחדים) נכחדת השייכת לקבוצה הסאבלית (Osk-Umber) של הענף השפות האיטליות ממשפחת השפות ההודו-אירופיות, אשר דוברה באזורים הדרומיים של איטליה וגם בסיציליה. קווי המתאר של תפוצתה אינם ברורים, שכן גם לא בטוח אם אוסקית והשפות האיטליות העתיקות האחרות, הלא ידועות, באמת היו שפות נפרדות, או רק דיאלקטים קרובים זה לזה וללטינית. האוסקים השתמשו באלפבית משלהם, שנגזר מיוונית באמצעות תיווך אטרוסקי, אך נמצאו גם כתובות בשפה האוסקית גם עם אותיות יווניות ולטיניות. קרובת משפחתה הקרובה ביותר הייתה שפת האומברית.

בהתבסס על הזיכרונות הכתובים שנותרו לנו, השפה (כמו שאר השפות הקשורות לאיטליה) הייתה קשורה קשר הדוק ללטינית. הבדל מאפיין פונטי בהשוואה ללטינית הוא שה-[kw] הודו-אירופית מקבילה ל-[p] באוסקית (הקשורה למערכת הצליל היוונית והקלטית). למשל pis (השווה לטינית quis) 'מי? '; ולצלילים ההודו-אירופיים [bh] ו-[dh] יש [f] במקום הטיפוס הלטיני [b, d] באוסקית: sifei (cf. לטינית sibi) 'לעצמך', mefio (cf. לטינית medius) ' אֶמצַע'. ההטעמה הייתה כנראה קשורה ונפלה על ההברה הראשונה.

המוזרויות הדקדוקיות שלו כוללות, כמו בשפות הנאו-לטיניות המערביות, שהרבים נוצרים על ידי הוספת-s (בניגוד לסיומת -i ו־ae של הגזרות הלטיניות). למשל המילה "פסל" סטטוס (השוואה לטינית statuae, ספרדית estatuas) 'פסלים'.

כתובות זיכרון

[עריכת קוד מקור | עריכה]
כתובת על בנין בפומפיי (אותיות אטרוסקיות).
V(iíbis) Aadrians Viíbieís eítiuvam, paam vereiiaí púmpaiianaí trístaamentud deded, eísak eítiuvad Viínikiís m(a)r(aheís) kvaísstur púmpaiians trííbúm ekak kúmbennieís tanginud úpsannam deded, ísídum prúfatted.
"ויביוס אטרנוס, בנו של ויביוס, הכסף שהוא הוריש לקהילת פומפיי, מהכסף הזה ויביוס ויצ'יניוס, בנו של מארה (?), הקוואיסטור של פומפיי, בנה את הבית הזה על פי החלטת האסיפה העממית, וזה אושר על ידי אותה האסיפה”

לקריאה נוספת

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • Buck, Carl Darling (1904). A Grammar of Oscan and Umbrian: with a Collection of Inscriptions and a Glossary. Boston: Ginn & Company. OCLC 1045590290.
  • Salvucci, Claudio R. (1999). A Vocabulary of Oscan Including the Oscan and Samnite Glosses. Southampton, Pennsylvania: Evolution Publishing and Manufacturing Co.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוסקית בוויקישיתוף