אופוסום ארבע-עיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אופוסום ארבע עיני)
קריאת טבלת מיוןאופוסום ארבע-עיני
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומאים
משפחה: אופוסומיים
סוג: אופוסום ארבע-עיני
מינים

12

שם מדעי
Philander
בריסון, 1762
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום ארבע-עיני (שם מדעי: Philander) הוא סוג של יונק-כיס אמריקני גדול במשפחת האופוסומיים שמצוי באמריקה הצפונית ואמריקה הדרומית וכולל 12 מינים. הסוג הוקם בשנת 1758 על ידי הזואולוג הצרפתי מטוראן ז'אק בריסון והוא הסוג השלישי בגודלו במשפחה לאחר הסוגים: אופוסום ואופוסום הלוטרה. הטקסון המונוטיפי אופוסום ארבע-עיני חום נכלל בעבר כמין בסוג זה עד שקיבל מעמד עצמאי. הסוג קרוי על שם הכתמים הבהירים מעל עיניו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום ארבע-עיני אפור

האופוסום הארבע-עיני הוא בין הסוגים הגדולים במשפחה; אורך ראשו וגופו 33-20 ס״מ, אורך זנבו 25–37 ס״מ ומשקלו 148–910 גרם; בשבי ידועים אופוסומים שהגיעו למשקל של 1.5 ק״ג. מבנה גופו מקושת וגמיש, ראשו חרוטי וצר, וחוטמו מחודד. אוזניו מעוגלות וקצרות, עיניו קטנות יחסית ואפו ריבועי ובגודל בינוני. הוא בעל לוע רחב, שיניים חדות וטפרים קצרים וחדים. הגפיים ארוכות ודקות יחסית, הזנב ארוך, גמיש וקירח ברובו, ובעל יכולת לפיתה טובה. לנקבה יש כיס מפותח היטב.

הפרווה של האופוסום הארבע-עיני קצרה, צפופה וזיפית. צבעה הכללי כהה בדרך כלל ונע בין שחור פחם לאפור מפויח, אפור כהה או אפור כסוף, כשאזור הגב והכתף נוטה להיות כהה יותר. הצד התחתון מנוגד בצבעו ונע בין צהבהב קרם ללבן שמנת, ובכלל זה המפשעה, הגחון, החזה, המותניים והגרון. הצבעים המנוגדים באים לידי ביטוי גם בראש: הפנים שחורות כמעט לגמרי, לעומת הלחיים והסנטר שצבעם צהבהב קרם או לבן. סימן ההיכר של הסוג שהעניק לו את שמו, הוא זוג כתמים גדולים בצבע צהבהב או לבנבן מעל העיניים שבולטים במיוחד על רקע הפנים השחורות ונראים מרחוק כזוג עיניים נוסף. האוזניים ורודות או כתמתמות והקצה שלהן שחור. הזנב שחור בחצי או בשני שלישים מאורכו, והשאר בצבע ורוד. כפות היד והרגל, החוטם והאף ורודים, כשהאף עשוי להיות אדום לפעמים.

תפוצה ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום ארבע-עיני צפוני בעמדת התגוננות.

אופוסום ארבע-עיני חי ביבשת העל אמריקה. טווח התפוצה של הסוג משתרע מצפון מקסיקו לאורך אמריקה המרכזית עד צפון ארגנטינה. בית הגידול של הסוג מגוון למדי, וכולל בעיקר סוגים שונים של יערות: יער גשם טרופי, יער יבש, יער סובטרופי, יער ביצות, יער גדותיים ויער הררי. האופוסומים מגלים העדפה לאזורים עם צמחייה צפופה.

האופוסום חי בעיקר על האדמה, על אף שהוא טפסן ושחיין מעולה. הוא נע על האדמה או על העצים בזריזות, ומשתמש בזנבו לצורך איזון והיאחזות בענפים; הוא נחשב למהיר מבין האופוסומים. האופוסום הארבע עיני פעיל בעיקר בלילה, אך נראה לעיתים קרובות גם בשעות היום. הוא בונה בין ענפי העצים קינים עגולים בצורת בלון שמשמשים אותו למנוחה, ולעיתים עשוי לחפור באדמה מאורה קטנה. האופוסום הארבע עיני הוא יונק תוקפני מאוד, ובמידת הצורך יתקוף ללא הססנות את אויביו; הוא חי בשטח מחיה קבוע אך אינו טריטוריאלי. הסוג הוא אוכל-כל; תזונתו כוללת בעיקר חולייתנים קטנים (מכרסמים, עופות זוחלים), חרקים, ביצים, סרטנים, דו-חיים ותולעים, וכן פירות, עלים, זרעים ודגניים. הם חודרים לעיתים קרובות למטעים ומחוללים שם הרס ניכר, ועל כן נחשבים במקומות מסוימים כמזיקים.

לנקבות יש כיס מפותח עם 9-5 פטמות, והן יכולות להתרבות כל השנה באזורים חמים יותר. לאחר תקופת הריון קצרה, הנקבה יולדת 4–5 גורים שגדלים בתוך הכיס. הם יונקים במשך כשלושה חודשים ומגיעים לבגרות בגיל 6–8 חודשים. תוחלת החיים בטבע נמוכה למדי: שנה או שנתיים לכל היותר.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום ארבע-עיני אנדרסון

הסוג כולל 12 מינים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופוסום ארבע-עיני בוויקישיתוף