אופוסום האנדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום האנדים
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומאים
משפחה: אופוסומיים
סוג: אופוסום
מין: אופוסום האנדים
שם מדעי
Didelphis pernigra
אלן, 1900
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום האנדים או אופוסום לבן-אוזן אנדיני (שם מדעי: Didelphis pernigra) הוא כיסאי דרום-אמריקני גדול בסוג אופוסום שאנדמי להרי האנדים במערב אמריקה הדרומית. הוא תואר מדעית לראשונה בשנת 1900 על ידי הזואולוג האמריקני ג'ואל אסף אלן, ומ-1993 ועד 2002 סווג כתת-מין של אופוסום לבן-אוזן; כיום הוא מוכר כמין עצמאי בדומה לאופוסום גויאנה שפוצל אף הוא מאופוסום לבן האוזן.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום אנדים שנלכד בכפר באקוודור.

אופוסום האנדים הוא כיסאי גדול יחסית; אורך ראשו וגופו 33–44 ס״מ, אורך זנבו 32–41 ס״מ ומשקלו 720 גרם עד 1.2 קילוגרם. גופו ארוך ומוצק, ראשו גדול ומשולש וחרטומו מחודד. אוזניו גדולות, עגולות ובהירות. הזנב ארוך וגמיש, שעיר באזור הבסיס וקירח בשאר. האף גדול ומוקף בזיפים שחורים. הגפיים קצרות באופן כללי, והקדמיות קצרות מהאחוריות. ברגליים האחוריות יש אצבעות מנוגדות שמותאמות לטיפוס על עצים. לנקבה כיס מפותח.

הפרווה של אופוסום האנדים שעירה ועבה במיוחד ומותאמת לאקלים הקר השורר במרומי ההרים. היא מורכבת משתי שכבות שיער: שכבה תחתונה שצבועה בצהוב, לבן וקצת שחור, ועליונה שמורכבת בעיקר משיער שחור. בשל כך, המראה הכללי שלו כהה למדי ונע בין אפור כסוף לאפור-כחלחל לשחור-כחלחל מבריק כשהצד הגבי כהה יותר. הגפיים, הכתפיים והזנב שחורים. הצד התחתון בהיר יותר וצבוע בצהבהב קרמי בעוד שהגרון והצוואר זהובים יותר. הקרקפת שחורה או צהבהבה, הפנים לבנבנות ומסומנות כדלהלן: פס שחור מבריק על המצח וזוג פסים שחורים בצידי הפנים שנמשכים מהעיניים עד לחוטם ונמוגים בהדרגה ליד האף. האף, כפות היד והרגל וקצה הזנב ורודים. האוזניים לבנות ודלילות בשיער. אופוסום האנדים נבדל מעמיתו לבן האוזן בנוכחות פסים שחורים בצידי הפנים.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום האנדים אנדמי לאזור הרי האנדים במערב אמריקה הדרומית; טווח התפוצה שלו משתרע החל מהקצה המערבי של וונצואלה, דרך מרכז ודרום קולומביה, מרכז אקוודור, מרבית החלק המערבי והמרכזי של פרו וצפון בוליביה. נוכחות בצפון ארגנטינה אפשרית אם טרם הוכחה. בית הגידול של האופוסום מורכב בעיקר מיער עננים גבוה ברום 3,700-2,000 מטר מעל פני הים, אם כי הוא עשוי להיות גם ביער גשם טרופי ויער גדותיים נמוך יותר ובמקומות מסוימים במערב היבשת יורד אפילו עד לחופים. האופוסום סתגלתן מאוד ומסוגל לחיות גם ביערות משניים ומופרעים, מטעים ואזורים חקלאיים עם נוכחות אנושית ניכרת.

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום אנדים על ענפי עץ בפרו.

מכיוון שמדובר במין שפוצל מאופוסום לבן-אוזן יחסית לאחרונה (2002), לא נעשו מחקרים ספציפיים אודותיו וידוע עליו מעט מאוד. אופוסום האנדים הוא יונק בודד שממעט באינטראקציה עם בני מינו ופעיל בעיקר בשעות הלילה. בשעות היום הוא תופס מחסה בחורים וחללי עצים, בחופה הגבוהה, או בונה על האדמה קינים ומאורות. סביר להניח שהוא מציג עמדת התגוננות כשהוא מאוים ומעמיד פני מת במקרים קיצוניים יותר. התזונה שלו מורכבת מפירות, חרקים, חסרי חוליות, וחולייתנים קטנים (מכרסמים, זוחלים ועופות), והוא נוטה לתור אחר מזון בעיקר על האדמה.

האופוסום האנדי הוא יונק פוליגמי שמתרבה עם מספר בני זוג. הוא אינו מפגין התנהגות חיזור, ולא שומר על קשר לאחר ההזדווגות. יש לו ככל הנראה 2 תקופות רבייה בשנה, וההיריון נמשך 12–14 ימים בלבד. הנקבה ממליטה בכל פעם שגר קטן עד גדול של וולדות זעירים שזוחלים לכיס באמצעות הגפיים ונצמדים לאחת מ-13 הפטמות. צאצא שלא הצליח לתפוס פטמה מת תוך זמן קצר. הגורים גדלים בכיס במשך חודשיים ולאחר מכן רוכבים על האם מספר שבועות. הם נגמלים בגיל 3–4 חודשים ומגיעים לבגרות סביבות 9 חודשים. תוחלת החיים ככל הנראה קצרה יחסית ואינה עולה על שנתיים.

מצב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום האנדים מסווג על ידי הרשימה האדומה של IUCN במצב השימור ללא חשש (LC), מכיוון שיש לו תפוצה רחבה, אוכלוסייה גדולה והוא מצוי באזורים מוגנים רבים. בית גידולו ההררי בלתי-נגיש באזורים רבים ומקטין את האיום מצד אובדן בית גידול.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופוסום האנדים בוויקישיתוף
  1. ^ אופוסום האנדים באתר הרשימה האדומה של IUCN