אופוסום חבוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום חבוי
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומאים
משפחה: אופוסומיים
סוג: אופוסום חבוי
מינים

5

שם מדעי
Cryptonanus
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום חבוי (שם מדעי: Cryptonanus) הוא סוג של אופוסום קטנטן שכולל 5 מינים החיים באמריקה הדרומית לצד מין נוסף שנכחד. אף על פי שחלק מהמינים בסוג התגלו כבר ב-1931, הם סווגו במקור בסוג אופוסום חינני, ורק בשנת 2005 הוקם עבורם סוג נפרד על בסיס הבדלים מסוימים במבנה הגולגולת.

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופוסום החבוי מסווג במשפחת האופוסומיים בסדרת האופוסומאים ובעל-סדרת כיסאים אמריקנים. שלושה ממיני האופוסום החבוי תוארו מדעית לראשונה בשנת 1931 על ידי הזואולוג האמריקני ג'ורג' הנרי המילטון טייט כמינים או תת-מינים בסוג אופוסום עכברי; בשנת 1989 הסוג אופוסום עכברי פוצל וכ-12 מינים הועברו לתוך סוג חדש שנקרא אופוסום חינני (Gracilinanus). בהמשך, מספר זואולוגים שמו לב שלחלק ממיני האופוסום החינני יש הבדלים ברורים במבנה הגולגולת מהשאר, ובשנת 2005 הזואולוג האמריקני רוברט שרידן ווס ועמיתיו הקימו עבורם סוג עצמאי שנקרא אופוסום חבוי (Cryptonanus) על בסיס ניתוח פילוגנטי; משמעות השם המדעי של הסוג הוא ״הגמד הנסתר״ בהתייחס לגודל הקטן של המינים ולעובדה שזהותם האמיתית בתור סוג בפני עצמו הייתה נסתרת במשך זמן רב.

תיאור ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני האופוסום החבוי הם הקטנים ביותר משפחת האופוסומיים לאחר אופוסום קלינובסקי ואופוסום הצ'אקו: אורך גופם: 12-7 ס״מ, משקלם 40-10 גרם בלבד וגודלם כשל בוהן אנושית. הגוף קומפקטי ודק בצורה קיצונית, הראש גדול וחרוטי והאוזניים קטנות ומקומטות. הזנב דקיק וארוך קצת יותר מהגוף (13-9 ס״מ), ולמרות מראהו החשוף הוא מכוסה בפועל בשערות זעירות. העיניים גדולות ושחורות ומוקפות בטבעת כהה. לנקבות אין כיס אמיתי, אלא מקבץ של פטמות על הבטן. הפרווה של האופוסום החבוי צפופה ורכה, וצבעה נע בין חום אדמדם לחום אוכרה, בז׳ או אפרפר. הגחון, הגרון והמפשעה בצבע קרם או שמנת. האזורים החשופים בגוף דוגמת החוטם, הגפיים, הזנב והאוזניים בצבע ורוד כהה או בהיר. סביב האף יש זיפים שחורים ארוכים.

האופוסומים החבויים זהים כמעט לחלוטין לאופוסומים החינניים וההבחנה ביניהם כמעט בלתי אפשרית בלא ניתוח אנטומי של הגולגולת. עם זאת, למיני האופוסום החבוי יש לרוב זנב קצר יותר, אוזניים גדולות במקצת, טבעות עיניים רחבות ושפם ארוך. מלבד ההבדלים בגולגולת ישנם מספר הבדלים בין הסוגים במבנה הלסתות והשיניים.

אין כמעט מידע על האקולוגיה של האופוסומים החבויים. הם חיים בסוואנות מיוערות, סוואנות ביצתיות, יערות גדותיים ויערות דלילים, ופעילים בעיקר בלילה. את שעות היום הם מבלים בשינה בקינים על ענפי העצים. הם טפסנים מעולים, אך מעדיפים יותר לנוע על האדמה. התזונה שלהם אינה ידועה וייתכן שהם אוכלי-כל.

מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוג כולל 5 מינים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופוסום חבוי בוויקישיתוף