אופוסום עכברי קלינובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום עכברי קלינובסקי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומאים
משפחה: אופוסומיים
סוג: אופוסום עכברי קלינובסקי
מין: אופוסום עכברי קלינובסקי
שם מדעי
Hyladelphys kalinowskii
הרשקוביץ, 1992
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום עכברי קלינובסקי (שם מדעי: Hyladelphys kalinowskii) הוא סוג של אופוסום קטנטן שמצוי באזור יער האמזונס באמריקה הדרומית ומהווה מין יחיד בסוגו. הוא תואר מדעית לראשונה בשנת 1992 על ידי הזואולוג האמריקני פיליפ הרשקוביץ כמין בסוג אופוסום חינני, ונקרא על שמו של סלסטינו קלינובסקי שאסף את הדגימה הראשונה של אופוסום זה ליד קוסקו בשנת 1958. בשנת 2001 הוכר כסוג בפני עצמו. הדגימות שנאספו בפרו ובגיאנה שונות למדי, וישנה סבירות גבוהה שהסוג יפוצל בעתיד ל-2 או 3 מינים נפרדים.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום קלינובסקי הוא הסוג הקטן ביותר במשפחה לאחר אופוסום הצ'אקו. אורך ראשו וגופו 9.5-7.5 ס״מ, אורך זנבו 11.7-10.2 ס״מ ומשקלו 13–18 גרם. מבנה גופו קומפקטי ודק וראשו משולש ורחב יחסית עם חרטום קצר. אוזניו ארוכות, דקות ומחודדות ויכולות לכסות את הפנים. עיניו גדולות ואפו הקטנטן מעוטר בזיפי מישוש ארוכים. כפות ידיו ורגליו קטנות למדי והן בעלות טפרים מפותלים. זנבו דקיק וארוך במעט מן הגוף וקירח למחצה. לנקבות אין כיס אמיתי בדומה לאופוסומים קטנים אחרים.

לאופוסום קלינובסקי פרווה קצרה וחלקה. צבעה הכללי די בהיר ונע בין חום קינמון לחום דהוי, בז׳ או חום אפרפר חיוור, אם כי יש מקטעים עם שיער כהה יותר. על הגב יש לעיתים חצי פס דהוי כהה. הצד התחתון בהיר יותר ונע בין לבנבן לקרם-צהבהב, אך הניגודיות בינו לבין הצד העליון פחות בולטת מאצל מינים אחרים בשל הגוון החום דהוי. הראש בצבע זהה לגוף, וסביב העיניים יש פסים מפויחים גדולים שנמשכים עד לחוטם. באזור החרטום בין הפסים השחורים יש אזור בהיר יותר בצבע צהבהב. הסנטר והלחיים לבנבנים ובבסיס האוזניים יש כתמים כתומים. החוטם ורדרד והאף כתמתם. האוזניים וכפות היד והרגל בצבע ורדרד או כתמתם והזנב בצבע ורוד כהה.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום קלינובסקי מצוי באמריקה הדרומית; טווח התפוצה שלו נופל ברובו בתחומי יער האמזונס הצפוני, והוא נוכח בגיאנה הצרפתית, גיאנה, סורינאם, צפון ברזיל, צפון בוליביה, צפון-מזרח פרו והקצה הדרומי של קולומביה. בית הגידול שלו כולל יער גשם טרופי, יער שפלתי, יער סובטרופי, יער ביצתי, יער גדותיים ויער הררי עד גובה 1,000 מטר מעל פני הים. בהתחשב במיעוט הלכידות בטבע (13 פעמים בסך הכול), אין כמעט מידע זמין על האקולוגיה ואורח החיים שלו. ככל הנראה הוא פעיל לילה ודמדומים, שמבלה את זמנו הן על האדמה והן על שיחים ועצים בחיפוש אחר חרקים ופירות. הטורפים שלו כוללים דורסי לילה, עקב כהה וחוטמן אדום.

מצב[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום קלינובסקי מסווג על ידי הרשימה האדומה של IUCN במצב השימור ללא חשש (LC), שכן למרות העובדה שהוא מוכר רק מדגימות בודדות שנאספו משטח רחב, טווח התפוצה המשוער שלו גדול במיוחד, ובהתאם לכך ההערכה שאוכלוסייתו גדולה למדי. לכן, גם לא סביר שמצב שימורו יגיע בעתיד הקרוב לקטגוריה מאוימת יותר. בירוא יערות עדיין אינו מהווה איום חמור בשטחי המחיה שלו, והוא מצוי גם במספר אזורים מוגנים. אם יתגלה שהוא מכיל מספר מינים נפרדים, יהיה צורך להעריך מחדש את מצב השימור של כל אחד מהם בנפרד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אופוסום עכברי קלינובסקי באתר הרשימה האדומה של IUCN