אזטראונם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אזטראונם
שם IUPAC
2-[(1Z)-1-(2-Amino-1,3-thiazol-4-yl)-2-[(2S,3S)-2-methyl-4-oxo-1-sulfoazetidin-3-yl]amino}-2-oxoethylidene]amino}oxy-2-methylpropanoic acid
שמות מסחריים בישראל
אזקטם, קאיסטון
נתונים כימיים
כתיב כימי C13H17N5O8S2 
מסה מולרית 435.43 g/mol
נתונים פרמוקוקינטיים
זמינות ביולוגית 100% (IM)
זמן מחצית חיים 1.7 שעות
הפרשה בשתן
בטיחות
מעמד חוקי תרופת מרשם
קטגוריית סיכון בהריון B
דרכי מתן דרך הוריד, דרך השריר, בשאיפה
מזהים
קוד ACT J01DF01 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 78110-38-0
PubChem 5742832
ChemSpider 4674940
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אזטראונם (באנגלית: Aztreonam (אנ')) היא תרופה אנטיביוטית, והייתה התרופה הראשונה בקבוצת הבטא-לקטם, ממשפחת המונובקטם.

פעילותו של אזטראונם מתמקדת באופן סלקטיבי נגד חיידקים אירוביים גראם שליליים. באזטראונם יעיל כנגד חלק מהחיידקים אנטרובקטריאצה, למעט אנטרובקטר. בנוסף אזטראונם נמצא יעילה כנגד Pseudomonas aeruginosa. אזטראונם אינו יעילה כנגד חיידקים אירוביים גראם חיוביים ואנאירוביים.

לאזטרואונם זמן מחצית קצר, דבר המקנה לה יתרונות בטיפול בזיהומים קשים. הוכח כי אזטרונאם יעיל בטיפול במגוון רחב של זיהומים, כולל זיהומים בדרכי השתן, הנשימה, זיהומים גינקולוגים, ובנוסף בדלקות עור ורקמות הרכות.

ניתן להשתמש באזטראונם לפי הצורך, יחד עם טיפול נוסף המיועד לזיהומים גראם חיוביים ו/או אנאירוביים.

שימוש רפואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזטראונם יעיל כנגד זיהומים שונים, כולל דלקת בדרכי השתן, דלקת בדרכי הנשימה התחתונות, זיהום חיידקי בעור (כגון פצעים לאחר ניתוח, כיבים וכוויות), זיהומים תוך בטניים (כמו דלקת הצפק), רירית הרחם ואגן וצלוליטיס הנגרמת על ידי חיידקים אירוביים גרם שליליים. בחולים קשים עם זיהומים הנגרמים על ידי חיידקים אירוביים גרם חיוביים או חיידקים אירוביים-אנאירוביים מעורבים, ניתן לשלב את אזטראונאם עם חומרים אחרים כמו קלינדמיצין, אריתרומיצין, מטרונידזול, פניצילינים או ונקומיצין כדי לכסות את כל הפתוגנים האפשריים. מחקרים הראו שאזטראונם בשילוב עם קלינדמיצין יעיל כמו קלינדמיצין בשילוב עם אמינוגליקוזיד בטיפול בזיהומים גינקולוגיים כירורגיים. לפיכך, אזטראונם יכול לשמש כחלופה לטיפול באמינוגליקוזידים, להציע יתרונות טיפוליים תוך הימנעות מתופעות לוואי של אמינוגליקוזידים[1].

מנגנון פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנגנון הפעולה של אזטראונם, כמו של יתר אנטיביוטיקות הבטא-לקטם, ופועל על ידי עיכוב סינתזה של דופן תא החיידק, אך פעילותו סלקטיבית לחיידקים גרם שליליים אירוביים.

דרך מתן[עריכת קוד מקור | עריכה]

יעילות התרופה גבוהה ביותר כאשר ניתנת דרך הוריד או השריר. במתן פומי הזמינות נמוכה, והיעילות לא מספקת. החל משנת 2014 התרופה נכנסה לסל הבריאות בישראל, וניתנת בשאיפה (בשם המסחרי קאיסטון) לטיפול נגד פסאודומונס ארוגינוזה בחולי סיסטיק פיברוזיס, שמיצו את הטיפול בטוברמיצין[2].

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אזטראונם נחשבת לתרופה בטוחה. עם זאת יש לה מעט תופעות לוואי. ביניהם: תגובה נדירה של פריחה באתר ההזרקה ותופעות לוואי במערכת העיכול כמו בחילה, הקאה, שלשול, וכאב בטן.

אינטראקציה בין תרופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שאזטראונם שייכת לקבוצת אנטביוטיקות הבטא-לקטם ניתן לתת אותה לרגישים לפניצילין בגלל השוני במבנה הטבעת הבטא-לקטמית. עם זאת קיימת רגישות צולבת בינה לבין צפטזידים בגלל דמיון במבנה שרשת הצד. לפיכך לרגישים לצפטזידים נמנע מלתת אזטראונם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אזטראונם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ R. N. Brogden, R. C. Heel, Aztreonam. A review of its antibacterial activity, pharmacokinetic properties and therapeutic use, Drugs 31, 1986-02, עמ' 96–130 doi: 10.2165/00003495-198631020-00002
  2. ^ קאיסטון, באתר israeldrugs.health.gov.il

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.