אטרופיה נרתיקית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אטרופיה נרתיקית
תחום גינקולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
גורם היעדר עריכת הנתון בוויקינתונים
גורמי סיכון גיל המעבר אצל נשים, הנקה עריכת הנתון בוויקינתונים
תסמינים גירוד, lack of vaginal lubrication, דיספראוניה, urinary urgency עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D059268
סיווגים
ICD-11 GA30.2 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אטרופיה נרתיקית (Atrophic vaginitis) היא מין דלקת הנובעת מהעדר ההורמון אסטרוגן ברקמת הנרתיק. היא מופיעה אצל 45% מהנשים בגיל המעבר.[1] הסיבה היא רמות נמוכות של הורמון האסטרוגן אחרי הפסקת הפעילות של השחלות. בתקופת הפוריות, השחלות מפרישות את הורמון האסטראדיול שאחראי על שמירת הנרתיק רך ובריא. בגיל המעבר, כאשר רמת האסטרדיול יורדת מתחילים השינויים בדופן נרתיק שנעשה מדולל, דק ויבש.

אטיולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סביב גיל המעבר מתרחשת הירידה ברמת האסטרוגן המופרש על ידי השחלות ודבר זה משפיע על המערכת האורו-גניטאלית הכולל את הנרתיק, שלפוחית השתן והאגן.[2] ההשפעה על הנרתיק מתבטאת בכך שדופן של הנרתיק נעשה דק ומאבד את האלסטיות שלו והאורך שלו מתקצר. בנוסף לכך ההפרשות מהנרתיק פוחתות בגלל הירידה ברמת הריכוך שלו. שינויים אלה עלולים לגרום לכאבים בזמן קיום יחסי מין, ולהימנעות מקיום יחסי מין. בנוסף, לשנויים המתרחשים במערכת השתן כתוצאה מרמות נמוכות של אסטרוגן לתקופה ממושכת.

רירית הנרתיק רגילה לעומת בגיל המעבר

סימנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סימנים וסימפטומים של אטרופיה נרתיקית מצד אחד קשורים לתפקוד המיני ומצד שני יכולים לערב גם סימפטומים הקשורים למערכת השתן.[3] סימפטומים המרכזיים: יובש בנרתיק, תחושת עקצוץ, גרד, כאבים בזמן קיום יחסי מין, דחיפות במתן שתן, השתנת יתר, אי שליטה במתן שתן. התופעות האלו משתנות בדרגתן ובחומרתן מאישה לאחרת.

אבחון ומעקב[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשים הסובלות מאטרופיה נרתיקית נדרשות להיות במעקב אצל רופא נשים ולעבור בדיקה גינקולוגית על ידי ספקולום בנוסף לבדיקה של השפתיים הגדולות והקטנות בגלל רגישותן לרמות האסטרוגן. הבדיקה החיצונית תחפש סימני גירוי, והבדיקה של צוואר הרחם תתמקד בשינוי בצבע, יובש, ארתימה וסמני דלקת.

בדיקה נוספת היא על ידי בדיקת רמת החומציות בעזרת סטיק מיוחד המודד את רמת החומציות בצוואר הרחם.[4]

גורמי סיכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמות נמוכות של אסטרוגן אשר גורמות לאטרופיה נרתיקית מתרחשים במצבים האלה:

גיל המעבר, הנקה, כריתת שחלות לפני גיל המעבר, נטילת תרופות שגורמות לירידה ברמת האסטרוגן כמו Tamoxufen. גם עישון קשור עם שינויים של התאים בנרתיק ומוריד את רמות האסטרוגן ומשפיע על אספקת הדם לנרתיק.[5]

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קביעת האבחנה של אטרופיה וגינאלית מתבססת על הגיל של המטופלת, התלונות וההיסטוריה הרפואית.

על מנת לאשר את האבחנה דרושה בדיקה נרתיקית של צוואר הרחם על מנת לחפש סמנים של יובש וגירוי.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר הסיפטומים מפריעים לאיכות החיים של המטופלת מקובל לתת טיפול הורמונלי. יש מספר שיטות לטיפול זה כמו טיפול בגלולות דרך הפה או טיפול עם השפעה מקומית על צוואר הרחם כמו: טבליות, נרות או משחות.

כל השיטות האלה יעילות באותה מידה ויש אפשרות לשלב טיפול מקומי ביחד עם טיפול דרך הפה.

הטיפול של אטרופיה מתבסס על מתן הורמון האסטרוגן אשר מגביר את זרימת הדם לצוואר הרחם ומשמר את העובי שלו. עם זאת נשים אשר מטופלות בתכשירים בעלי השפעה מקומית על צוואר הרחם מדווחות על פחות הרגשת עקצוץ וגירוי, ופחות כאבים בזמן קיום יחסי מין. בנוסף, נשים אלו מוסרות בדרך כלל על שיפור בתפקודן המיני ובאיכות חייהן.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אטרופיה נרתיקית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Irwin Goldstein, MD; Brian Dicks, MD; Noel N. Kim, PhD; Rose Hartzell, PhD, EdS. Multidisciplinary Overview of Vaginal Atrophy and Associated Genitourinary Symptoms in Postmenopausal Women.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Sturdee DW; Panay N. Recommendations for the management of postmenopausal vaginal atrophy.
  3. ^ Ibe C; Simon JA. Vulvovaginal atrophy: Current and future therapies (CME). J Sex Med 2010. Vol. 7. pp. 1042–50.
  4. ^ Camil Castelo-Branco; Maria Jes´us Cancelo; Jose Villero; Francisco Nohales; Maria Dolores Juli´a. Management of post-menopausal vaginal atrophy and atrophic vaginitis.
  5. ^ Kalogeraki A, Tamiolakis D., Cigarette smoking and vaginal atrophy in post-menopausal women., Vivo, 1996
  6. ^ Palacios S, Castelo-Branco C, Cancelo MJ, Vazquez F., Lowdose, vaginally administered oestrogens may enhance local benefits of systemic therapy in the treatment of urogenital atrophy in post-menopausal women on hormone therapy., Maturitas 50, 2005, עמ' 98–104

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.