לדלג לתוכן

אייסינג (הוקי קרח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בחבטת דסקית לכיוון החלק העליון של התרשים, לדוגמה "A" אינו אייסינג ואילו "B" נחשבת לאייסינג, בתנאי שלא בוטלה מסיבה כשרה (למשל, הקבוצה התוקפת בחיסרון מספרי).

בהוקי קרח, אייסינג הינה הפרה המתרחשת כאשר שחקן חובט או מסיט את הדסקית מחצי המגרש שלו (מעל הקו האדום המרכזי), מעבר לקו השער של הקבוצה היריבה, מבלי להבקיע שער.

לחוק האייסינג יש ארבע גרסאות; אייסינג במגע, ללא מגע או אייסינג אוטומטי, ואייסינג היברידי. ליגות מקצועיות רבות משתמשות באייסינג היברידי, בעוד ליגות חובבים רבות ברחבי העולם משתמשות באייסינג ללא מגע או באייסינג אוטומטי.

אייסינג נחשב לעבירה בהוקי קרח. זה מתרחש כאשר שחקן חובט, מעיף ביד או במקל, או מסיט את הדסקית מעל הקו האדום המרכזי וקו השער האדום של הקבוצה היריבה, בסדר הזה, והדסקית נשארה ללא שנגעו בה מבלי שיובקע השער. המטרה העיקרית של הכלל היא למנוע מקבוצה מגינה לדחות את המשחק על ידי שליחת הדסקית, בקלות יחסית, לצד השני של המגרש.

מקרים חריגים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייסינג יתבטל במקרים הבאים:

  • הקבוצה שביצעה את האייסינג נמצאת בחסרון מספרי.[1]
  • השופט מאמין ששחקן מהקבוצה היריבה (חוץ מהשוער) היה יכול להשתלט על הדסקית לפני שהיא חצתה את קו השער.
  • הדסקית נמצאה במצב אייסינג ישירות לאחר עימות.
  • השוער עוזב את רחבת השער ומתקדם לכיוון הדסקית (לא קיים בחוקי הוקי ארצות הברית).
  • השוער נוגע בדסקית.
  • הדסקית חוצה את קו השער בין קורות השער של הקבוצה היריבה; דהיינו מוענק שער לקבוצה שגרמה לאייסינג.[2][3][1][4]
  • מתקיים התנאי לאייסינג במגע או אייסינג היברידי.

שופטים אוכפים את ההפרה. בזמן שקריאת האייסינג ממתינה, הקוון מרים את זרועו כדי לציין שעשויה להתבצע קריאת אייסינג אפשרית. אם האייסינג התבטל, השופט מוריד את זרועו ונותן את אות ההדחה (מרחיב את שתי הזרועות הצידה מהגוף בגובה הכתפיים, בדומה לסימן ה"בטוח" בבייסבול אך בדרך כלל מועבר ממצב פחות כפוף או זקוף לחלוטין).[1]

כאשר מתרחש האייסינג, הקוון מפסיק את המשחק. המשחק מתחדש על ידי עימות באזור ההגנה של הקבוצה התוקפת, שביצעה את ההפרה. אם יש עבירה מושהית, העימות יתרחש בנקודה הנייטרלית של הקבוצה התוקפת. אם הקוון שגה בהפסקת המשחק בשל האייסינג, העימות יתרחש בנקודת העימות המרכזית (אלא אם כן יש עבירה מושהית).

לחוק האייסינג ישנו שלושה סוגים:

  • אייסינג במגע
  • ללא מגע או אייסינג אוטומטי
  • אייסינג היברידי

נכון להיום, רוב הליגות (IIHF,[5] NHL,[6] AHL, KHL, הוקי מכללות ב-NCAA, ליגות מקצועניות באירופה, וכמה ליגות קטנות בצפון אמריקה ECHL, ליגת ההוקי המרכזית ו-SPHL) משתמשים באייסינג היברידי. רוב הליגות החובבות ברחבי העולם (כגון ארצות הברית הוקי) משתמשות ללא מגע או באייסינג אוטומטי.

אייסינג במגע

[עריכת קוד מקור | עריכה]

באייסינג במגע, שחקן בקבוצה היריבה מלבד השוער חייב לגעת בדסקית כדי לגרום להפסקת המשחק. אם השוער או שחקן בקבוצה שגרמה לאייסינג נגעו ראשונים בדסקית, האייסינג יבוטל והמשחק ימשיך. חוק האייסינג במגע יכול להוביל למרוצים במהירות גבוהה לדסקית.[6]

ללא מגע או אייסינג אוטומטי

[עריכת קוד מקור | עריכה]

באייסינג ללא מגע או אוטומטי, המשחק מופסק מהאייסינג ברגע שהדסקית חוצה את קו השער.

אייסינג היברידי

[עריכת קוד מקור | עריכה]

באייסינג היברידי, המשחק מופסק בגלל אייסינג אם שחקן בקבוצה היריבה מגיע ראשון לנקודת העימות, במקום להחליק כל הדרך על פני קו השער כדי לגעת בדסקית.

אייסינג מסוג זה נועד לצמצם את מספר ההתנגשויות לאורך הלוחות בזמן אייסינג במגע, ועדיין לאפשר לקבוצה שגרמה לאייסינג כדי להגיע לדסקית ראשונה, לבטל את האייסינג. כאשר הדסקית נחבטת סביב לוחות הקצה, נוסע במורד הקרח ויוצא מהקצה השני, הקוון שופט מי היה נוגע ראשון בדסקית. אם זה השחקן המגן, הוא יקרא לאייסינג, אך אם זה השחקן התוקף, הוא יבטל את הקריאה והמשחק ימשיך כרגיל.[6]

ליגת ההוקי הלאומית הציגה את חוק האייסינג בספטמבר 1937 כדי לבטל טקטיקת עיכוב נפוצה בה השתמשו קבוצות כדי להגן על מרווח ניצחון. משחק ב-18 בנובמבר 1931 בין הניו יורק אמריקנס לבוסטון ברואינס מצוטט כדוגמה קיצונית אחת שהובילה לאיסור על האימון. האמריקנס, שהגנו על יתרון 3-2 על הברואינס בבוסטון גארדן, גרמו לאייסינג (הרחקת הדסקית) יותר מ-50 פעמים. הקהל החל להתעצבן והשליך פסולת על הקרח, מה שגרם לעיכוב בזמן שהקבוצות נשלחו לחדרי ההלבשה שלהם. כאשר הקבוצות נפגשו שוב ב-3 בדצמבר בניו יורק, הברואינס עשו אייסינג 87 פעמים בתיקו ללא תוצאה.[7]

החוק תוקן ביוני 1951 כדי לקבוע שהפרת האייסינג תתבטל אם השוער נוגע בדסקית. בעונת 1990-91, הליגה שינתה שוב את החוק, וקבעה שההפרה תבוטל אם הדסקית עברה או נגעה ברחבת השער כאשר השוער הוסר עבור תוקף נוסף. ה-NHL שינתה את החוק בפעם השלישית; ההפרה תתבטל אם השוער נע לעבר הדסקית כשהיא מתקרבת לקו השער.

איגוד ההוקי העולמי בשנות ה-70 מעולם לא אימץ את חוק ה-NHL המאפשר לקבוצות בחסרון מספרי לגרום לאייסינג. בשנת 2009, הוקי ארצות הברית שקלה לבטל את חוק האייסינג בחסרון מספרי, לאחר שבדקה את חיסולו במסצ'וסטס ובאלסקה בעונות 2007-2009.[8]

ה-IIHF אימצה את חוק האייסינג ללא מגע לאחר תקרית בליגת ההוקי קרח הצ'כוסלובקית הראשונה ב-1990, כאשר לודק צ'ייקה, מיהר להגיע לדסקית במצב של אייסינג, התנגש בלוחות, סבל מפציעות קשות בעמוד השדרה ומת כמה שבועות לאחר מכן.

לאחר שכמה קבוצות הזקוקות לשינוי קו (החלפת שחקנים) החלו לגרום לאייסינג בכוונה כדי לעצור את המשחק, וכחלק מקבוצה של שינויי חוקים חשובים בעקבות עונת הנעילה 2004-05 ב-NHL, ה-NHL השלימה את חוק האייסינג לפני 2005-06 על ידי אי מתן אפשרות לקבוצה הפוגעת להחליף שחקנים לפני העימות הבא, למעט החלפת שחקן פצוע, כאשר השוער חייב לחזור לשער בעקבות קריאת אייסינג. השינוי הזה נעשה במאמץ להאיץ את המשחק על ידי צמצום הפרות אייסינג, וכן לעודד קבוצות להתקדם עם הדסקית על הקרח במקום לנצל את ההזדמנות לתת מנוחה לשחקנים שלהן. בחלק מהליגות הצעירות (כגון ה-WHL), הקבוצה הפוגעת רשאית להחליף שחקנים לאחר אייסינג רק אם הדסקית נחבטה מהאזור הנייטרלי (בין קו ההגנה הכחול לקו האדום). אם ההפרה מתרחשת באזור ההגנה, האיסור תקף. בלי קשר, בכל המצבים, אם ישנה קריאה, ואז מוערך עונש שמשנה את החוזק על הקרח של כל אחת מהקבוצות (מ-5 על 5 ל-5 על 4, למשל), הקבוצה הפוגעת עשויה להחליף שחקנים.

ה-NHL החלה להשתמש בכללי אייסינג היברידי בעונת 2013-14, לאחר מספר עשורים של שימוש באייסינג במגע, בעקבות הפציעה שסיימה את הקריירה של יוני פיטקאנן, שם הוא התרסק על הלוחות כאשר התחרה על קריאת אייסינג. ה-IIHF גם עברה להיברידי לאחר סיום אליפות העולם ב-2014.[5]

ב-13 ביוני 2017, הוקי ארצות הברית אימצה שינוי חוק שביטל את המקרה החריג - האייסינג בחיסרון מספרי. שינוי החוק קובע שכאשר קבוצה קצרת יד תגרום לאייסינג, תיאכף הפרת אייסינג לאחר מכן; המשחק ייפסק ועימות יתרחש באזור הקבוצה הפוגעת. השינוי בחוק תקף החל מהעונה הרגילה 2017-18, ומשפיע על קבוצות גיל 14U ומטה.

החל מעונת 2017-18 ב-NHL, לקבוצות הפוגעות אסור לקחת פסק זמן לאחר האייסינג. בעונת 2019-20 ב-NHL שינוי חוק אפשר לקבוצה ההתקפית להחליט באיזו נקודת סיום היא רוצה שהעימות יתקיים בעקבות האייסינג (שנועד להעניק יתרון מיצוי לקבוצות חזקות יותר בצד מסוים).

מיקום העימות
אין עבירה עבירה מושהית
נכון נקודת ההגנה בקבוצה התוקפת נקודה נייטרלית בקבוצה התוקפת
שגיאה נקודה מרכזית (חוץ מהוקי ארצות הברית) נקודת ההגנה בקבוצה המגינה
נקודת ההגנה בקבוצה המגינה (הוקי ארצות הברית)

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ 1 2 3 "Rule 81 – Icing" (PDF). National Hockey League Official Rules 2023-2024. NHL Enterprises L.P. נבדק ב-8 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Basic Ice Hockey Rules". אורכב מ-המקור ב-2011-07-06. נבדק ב-2010-10-11.
  3. ^ "SECTION 4 – PLAYING RULES – Page 45" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-2011-05-15. נבדק ב-2010-10-11.
  4. ^ "Rulebook 10_51" (PDF). www.iihf.com. אורכב מ-המקור (PDF) ב-28 בדצמבר 2010. נבדק ב-1 בספטמבר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 "New rules approved". IIHF. 24 במאי 2014. אורכב מ-המקור ב-2014-07-05. נבדק ב-2014-07-18. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ 1 2 3 "Hybrid icing approved by players, will be in effect for 2013–14 season". CBS Sports. 30 בספטמבר 2013. נבדק ב-2013-10-23. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Duplacey 1996, pp. 130–131.
  8. ^ "Icing Rule Ready For Heated Debate", USA Hockey Magazine. Accessed 2010-02-07.