לדלג לתוכן

שופט (הוקי קרח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שופט ליגת ההוקי האמריקאית (לשעבר ב-NHL) דין מורטון

בהוקי קרח, שופט הוא אדם שיש לו אחריות מסוימת על אכיפת החוקים ושמירה על סדר המשחק. ישנם שני סוגים של שופטים, שופטים על הקרח, שהם השופטים והקוונים האוכפים את החוקים במהלך המשחק, ושופטים מחוץ לקרח, שיש להם תפקידי נוהל ולא תפקידי אכיפה.

שופטים על הקרח

[עריכת קוד מקור | עריכה]
שופט עומד להטיל את הדסקית במהלך עימות.

כפי שהשם מרמז, שופטים על הקרח עושים את עבודתם בזירת הקרח. הם עוטים באופן מסורתי קסדת הוקי שחורה, מכנסיים שחורים וחולצת פסים אנכית בשחור-לבן. הם לובשים מחליקיים תקניים ונושאים משרוקית אצבע, שבה הם שורקים כדי להפסיק את המשחק. הם מתקשרים עם שחקנים, מאמנים ושופטים מחוץ לקרח, הן מילולית והן באמצעות סימני ידיים. החל משנת 1955 עם הצגת החולצה בשחור-לבן, שופטים על הקרח ב-NHL לבשו מספרים על הגב לצורך זיהוי.[1] בשנת 1977, שופטי ה-NHL הסירו את המספר ורק שמות המשפחה שלהם הופיעו על גב החולצות שלהם לצורך זיהוי, בדרך כלל בשורה אחת על הכתפיים. (לחלק מהשופטים שיש שם ארוך מציינים את שמם בשתי שורות, הדוגמה הבולטת ביותר היא אנדי ואן הלמונד.[2]) עם זאת, בשנת 1994, שופטי ה-NHL חזרו ללבוש רק מספרים על חולצותיהם, נוהל שאומץ על ידי ליגות ספורט אחרות.

בימים הראשונים של ההוקי כאשר ה-NHL הוקמה (1917), השופטים היו נושאים פעמון, לא משרוקית, כדי לעצור את המשחק בעיצומו.[3]

מאוחר יותר, שופטי ה-NHL לבשו סוודרים בצבע שמנת מעל חולצה ועניבה, משנות ה-30 ועד תחילת שנות ה-50. לאחר מכן הם לבשו לזמן קצר סוודרים כתומים עם חזית חצי רוכסן (וללא עניבות), עד שחולצת הפסים בשחור-לבן הוצגה ב-1955.[1]

שופט (ימין-למעלה) מתבונן בריכוז על חבטה מתפתחת לשער

שופט אחראי על הפיקוח הכללי על המשחק וניתן לזהות אותו באמצעות סרטי הזרוע הכתומים על זרועותיו. הוקי קרח הוא ספורט בקצב מהיר עם חבטות במהירות גבוהה של דסקית בקוטר של סנטימטרים ספורים בלבד; לכן שופטים שואפים למקם את עצמם כך שישקיפו בנקודות מסוימות ללא הפרעה על מנת לבצע קריאות שיפוט מכריעות בצורה מדויקת ככל הניתן.

ברוב מערכות השיפוט, השופט הוא השופט היחיד בעל הסמכות להעריך עונשים בגין הפרות של החוקים. כאשר עבירה מוערכת, השופט יעמוד במרכז הקרח ויכריז על העונש לכל הזירה. עם זאת, הקוונים יכולים לדווח על מגוון עבירות, כמו יותר מדי אנשים על הקרח ועבירות גדולות, לשופט, שיוכל להעריך את העונש. השופט גם עורך את התחלת העימות בכל שליש ועימותים הבאים לאחר הבקעת שער, הנעשים בנקודת העימות המרכזית. אם יש שער שמעורער, השופט או השופטים הם אלה שבודקים את המשחק.

קוונים אחראיים בעיקר לעקוב אחר הפרות הקשורות לקו המרכז והקו הכחול. עבירות כאלה כוללות אייסינג ונבדל, שלאחריהם הקוונים מבצעים עימותים. הם צפויים גם לפרק תגרות, קרבות אגרופים וחילופי דברים אחרים המתרחשים במהלך המשחק. בליגות מסוימות, החוקים מאפשרים לקוונים להטיל עונשים מסוימים (כגון יותר מדי אנשים על הקרח), בעוד שאחרים רק מאפשרים להם לדווח על ההפרה לשופט.[4]

בחלק מהליגות, הקוונים מקבלים את התואר עוזר שופט. כאשר הם מקבלים את התואר הזה, הם מקבלים יותר אחריות להפסיק את המשחק ולקבוע עונשים שהשופט עשוי שלא לראות. ה-NCAA השתמשה בעבר בתפקיד זה לפני ששינתה את מערכות הניהול שלה ב-2006.

מערכות שיפוט על הקרח

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • מערכת שלושת השופטים משתמשת בשופט אחד ושני קוונים. ה-NHL השתמשה בעבר במערכת זו עד שעברה למערכת ארבעת השופטים בסוף שנות ה-90. הרמה הגבוהה ביותר עבור מערכת זו היא ה-ECHL, שעושה פיתוח שיפוט עבור ה-NHL.
שופטות אלו עובדות במערכת ארבעת השופטים; שתי השופטות האמצעיות הינן שופטות (רגילות), הניתנות לזיהוי על ידי סרטי הזרוע הכתומים.
  • מערכת ארבעת השופטים מוסיפה שופט שני בסך הכול של שני שופטים ושני קוונים. בשיטה זו, כל שופט עובד או בעמדה מובילה/קדמית או בעמדת השביל/אחורית. עמדת ההובלה היא בדרך כלל בפינת אזור הקצה, בעוד שעמדת השביל היא באזור הנייטרלי, באלכסון מול השופט המוביל. כשהמשחק עובר מקצה אחד של הקרח לקצה השני, ההובלה הופכת לשביל ולהפך. שיטת הארבעת השופטים משמשת ב-NHL ,AHL וברמות גבוהות אחרות, כגון ליגות ג'וניור, ג'וניור 'A' והליגות הבכירות באירופה. בשנים 2007-2008, הוקי מכללות השתמש במערכת בחלק מהמשחקים על בסיס ניסיון.[5] ה-IIHF יישמה לראשונה מערכת זו עבור משחקי גברים באליפות העולם של IIHF 2008[6] ועבור משחקי נשים בגביע אירופה לאלופות הנשים 2014-15;[7] שיטת השיפוט של ארבעה גברים הייתה לאחר מכן התקן בתחרויות IIHF. ה-NCAA הצביעה ביולי 2012 להפוך את שיטת ארבעת השופטים לחובה עבור משחקי גברים החל מעונת 2013-14.
  • במערכת שני השופטים, כל שופט משמש גם כשופט וגם כקוון. על כל שופט מוטלת האחריות להטיל גם עונשים וגם הפרות קו. במערכת זו, אף אחד מהשופטים לא עונד סרטי זרוע אדומים או כתומים או ששניהם יענדו סרט זרוע אחד כל אחד. מערכת זו משומשת ברמות נמוכות יותר של הוקי נוער וברוב ליגות הפנאי למבוגרים.
  • במערכת ה-1-2 (הפחות נפוצה מבין מערכות השיפוט על הקרח), המכונה גם שלושת השחקנים המותאמים, יש שני שופטים וקוון אחד. ישנן מגוון דרכים לחלק את האחריות בין השופטים והקוונים. בדרך כלל, השופט האחורי אחראי לבצע את הקריאה הראשונית בקו הכחול כאשר הדסקית נכנסת ראשונה לאזור, ולאחר מכן הקוון לוקח את הפיקוד.
  • שיטת ה-1-1 (לפעמים נקראת שני גברים מטקסס) משתמשת בשופט אחד ובקוון אחד. שיטה זו בדרך כלל מצויה בליגות פנאי למבוגרים כאמצעי לחיסכון בעלויות; קצב המשחק ברמה זו הוא בדרך כלל איטי מספיק כדי ששני השופטים ישלימו את עבודת השיפוט ביניהם. זו יכולה להיות גם מערכת לא רשמית המשמשת אד-הוק כאשר אחד מהשופטים לא מופיע למשחק המתוכנן להשתמש במערכת שלושת השופטים, או כאשר שופט נפגע במהלך משחק. לשופט במערכת זו מוטלת גם חובותיו של קוון.
  • ליגות למבוגרים ברמת מתחילים לפעמים ישתמשו רק בשופט אחד על הקרח שאחראי להפרות קו ועונשים. השופט לא יענוד בדרך כלל סרטי זרוע כתומים או אדומים במערכת זו.

שופטים מחוץ לקרח

[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשופטים מחוץ לקרח, שכונו בעבר 'שופטים זוטרים', למעט שופט שער הווידאו בליגות המקצועניות, אין השפעה ישירה על תוצאת המשחק. הם משרתים בעיקר בתפקידי ניהול וייעוץ.

שופט השער קובע אם שחקן הבקיע שער על ידי צפייה כדי לראות האם הדסקית עברה את קו השער לחלוטין. שופטים אלו פועלים רק בתפקיד מייעץ; לשופט יש את הסמכות הבלעדית להעניק שערים ובכך הוא יכול לעקוף את דעתו של שופט השער.

שופט שער אחד ממוקם מחוץ למגרש ישירות מאחורי כל רשת שער. עבור זירות מצוידות מאוד, שופט השער מדליק נורה אדומה מאחורי השער כדי לסמן הבקעה. אור השער האדום והאור הירוק הסמוך מחוברים לשעון המשחק בזירה. כאשר מפעיל השעון עוצר את השעון, או שהזמן שנותר מסתיים, לא ניתן להפעיל את האור האדום. ב-NHL, האור הירוק מופעל רק כאשר שעון המשחק מורה 00.0 שניות: בליגות נמוכות יותר, האור הירוק עשוי להיות מקושר לצפירת לוח התוצאות או להידלק בכל פעם שהשעה נעצרת.

במשחקים המנוהלים על ידי ה-IIHF, שופטי שערים לובשים את אותן חולצות פסים בשחור-לבן כמו השופטים על הקרח.[8] זה לא המקרה של שופטי שערים בצפון אמריקה למשחקים תחת צורות שונות של הוקי: שופטי השער שלהם לבושים בדרך כלל בלבוש הנושא לוגו של הליגה או איגוד ההוקי, כגון מעילי ספורט או מעילים אתלטיים.

באמצע שנות ה-2000, ליגת ההוקי הלאומית העבירה את שופטי השער למקומות גבוהים יותר (בדרך כלל תיבת העיתונות, המסלול או החלק התחתון של הסיפון העליון) עם אותות אלחוטיים. הרעיון היה לאפשר לקבוצות למכור את המושבים הראשיים, אבל גם לתת לשופטים ראייה טובה יותר של הפעולה כדי להיות מסוגלים לדחות שערים אם התרחשו הפרות (בעיטה לא חוקית פנימה, שחקן ברחבת השער, נבדל). עם זאת, עם הרחבת השידור החוזר של הווידאו והוספת שופט שני על הקרח, תפקיד שופט השער נדחק להפעלת אורות השער. הליגה הפסיקה להשתמש בשופטי שערים לאחר עונת 2018-2019. שופט שער הווידאו מפעיל כעת את אורות השער מתא השידור החוזר של הווידאו.[9]

שופטי שערים שימשו לראשונה בסביבות 1877 במונטריאול, ונקראו בתחילה פוסקים.[10]

שיפוט שער על ידי וידאו

[עריכת קוד מקור | עריכה]

שופט השער על ידי וידאו סוקר שידורים חוזרים של שערים השנויים במחלוקת. מכיוון שלשופט אין גישה לצגי טלוויזיה, החלטת שופט שער הווידאו על שערים שנויים במחלוקת תתקבל כסופית. ב-NHL, ניתן לסקור את השערים רק במצבים הבאים: הדסקית חוצה את קו השער לחלוטין לפני תום הזמן, הדסקית בתוך הרשת לפני עקירת מסגרת השער, הדסקית כוונה אל הרשת ביד או ברגל, הדסקית הוסטה לתוך הרשת על ידי שופט, והדסקית הוסטה לשער על ידי מקל גבוה (מקל מעל השער) על ידי שחקן תוקף. כל השערים של ה-NHL כפופים לבדיקה, ולמרות שברוב הזירות יש שופט שערים בווידאו, שופטים ממחלקת המבצעים של הוקי NHL, הממוקם בחדר המצב (המכונה גם "חדר המלחמה") במשרד ה-NHL בטורונטו יקבלו את ההחלטה הסופית. שופטי שערי זירה משמשים למקרה שקישור התקשורת עם טורונטו אינו פועל, וגם עבור מצבים אחרים כגון תזמון או ייחוס סטטיסטי נכון.

שופט הניקוד

[עריכת קוד מקור | עריכה]

שופט הניקוד שומר על התיעוד הרשמי של המשחק. הוא אחראי להשגת רשימה של שחקנים מתאימים משתי הקבוצות לפני תחילת המשחק. הוא מעניק נקודות עבור שערים ואסיסטים, וההחלטה שלו בעניין זה הוא סופי. שופט הניקוד בדרך כלל יושב בעמדה מוגבהת הרחק מקצה הזירה.

שומר זמן העונש

[עריכת קוד מקור | עריכה]

שומר זמן העונשים רושם את העונשים שהוטלו על ידי השופט. הוא אחראי לוודא שזמני העונשים הנכונים רשומים על שעון הניקוד ושהשחקנים יעזבו את תיבת העונשין בזמן המתאים.

שומר זמן המשחק

[עריכת קוד מקור | עריכה]

שומר זמן המשחק אחראי לעצור ולהתחיל את שעון המשחק.

סטטיסטיקאי

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסטטיסטיקאי רושם את כל הנתונים הנדרשים הנוגעים לביצועים אישיים וקבוצתיים.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שופט בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ 1 2 NYer. "1992-93 NHL Referee Andy Van Hellemond Jersey (retrospective look at referee jersey designs)". Free Republic. נבדק ב-28 באוגוסט 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Hockey Hall of Fame. "Legends of Hockey - Spotlight - One on One with Luc Robitaille". Hockey Hall of Fame. נבדק ב-28 באוגוסט 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Hockey Grows Up | Maclean's | DECEMBER 15 1939". 2020-08-03. אורכב מ-המקור ב-2020-08-03. נבדק ב-2023-12-27.
  4. ^ Caldwell, Dave (20 בפברואר 2009). "N.H.L. Linesmen Are Unseen and Often Hurt". The New York Times. נבדק ב-1 ביוני 2011. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ College men's hockey: Early reviews favor ref experiment Duluth News Tribune (October 25, 2007)(הקישור אינו פעיל)
  6. ^ IIHF.com-2010 Olympic Format decided (אורכב 15.02.2010 בארכיון Wayback Machine)
  7. ^ Lichtner, Horst; Merk, Martin, eds. (בדצמבר 2014). "EWCC finalists named" (PDF). IIHF Ice Times. International Ice Hockey Federation. 18 (4): 15. {{cite journal}}: (עזרה)
  8. ^ IIHF. "Section III - iihf - ice hockey / 2014 championships" (PDF). IIHF International Ice Hockey Federation. נבדק ב-28 באוגוסט 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Jones, Terry (27 בספטמבר 2019). "NHL eliminates traditional lighters of lamps". Edmonton Sun. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ Campbell, Colin (8 בנובמבר 2007). "The Goal Judge; 1877–2007". Maclean's: 178. אורכב מ-המקור ב-6 במרץ 2012. נבדק ב-23 באפריל 2009. The hockey goal judge, or umpire as he was first known, came into being some time around 1877 in Montreal. {{cite journal}}: (עזרה)