אייר (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אייר
מקום הקמה איל-דה-פראנס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ורסאי, צרפת
תקופת הפעילות מ-1995
סוגה צ'יל אאוט
מוזיקה אלקטרונית
סינת'פופ
אינדי
חברת תקליטים Astralwerks
www.pocket-symphony.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
ניקולה גודָה
ג'ון-בנוּאַה דוֹנקֶל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אייראנגלית: AIR) הוא שמם של צמד המוזיקאים הצרפתי, ניקולה גודָה וז'אן-בנוּאַה דוֹנקֶל. המוזיקה של אייר היא מוזיקה אלקטרונית המאופיינת בסגנון אמביינט איטי, ובעלת השפעות של רוק פסיכדלי ורוק מתקדם. הלהקה זכתה לפרסום עם צאת אלבומם הראשון Moon Safari ב-1998, והצלחת שלושת הסינגלים שיצאו ממנו "Kelly Watch the Sky", "All I Need", "Sexy Boy". שנתיים לאחר מכן, הוציאו את אלבומם השני The Virgin Suicides שהיווה את הפסקול לסרטה של סופיה קופולה מ-1999, חמש ילדות יפות, שזכה גם הוא להצלחה ביקורתית ומסחרית. מאז הוציאה הלהקה עוד שישה אלבומים. ארבעת האלבומים הראשונים שלהם הגיעו למעמד של אלבום זהב באנגליה.

היסטורית הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה התחילה את דרכה בתחילת שנות ה-80 בבית ספר התיכון "אוֹש" (Lycée hoche) שבוורסאי. ז'אן-בנואה דונקל וניקולה גודה שיתפו פעולה עם אלכס גופר, זאווייר ז'אמו ואטיין קרסי בהרכב Orange, להקת בית הספר. לאחר שסיימו את לימודיהם גודה התרכז בלימודי אדריכלות בבית הספר הגבוה לאדריכלות של ורסאי, שחייבו אותו לנטוש את המוזיקה לזמן מה.

בשנת 1995 עבד גודה על האלבום הראשון של טרי מואיז, חבר ילדות שעבד ב"Source", חברה בת של הלייבל Virgin blue. גודה הלחין קטע אינסטרומנטלי כמחווה ליצירה של קורבוזיר, המודולור, תחת השם "אייר". הקטע היה המוצלח ביותר באלבום Sourceleb, ובאותה שנה הוא יצא גם בלייבל האנגלי Mo'max. דונקל למד באותה עת מתמטיקה והיה חלק מלהקה בשם "דינמו" ובמקביל ניגן על פסנתר בבר ברובע הלטיני שבפריז.

בהמשך להצלחה של מודולור, גודה רצה להקים הרכב והציע לדונקל להצטרף אליו. השניים חברו מחדש ויצרו קטעים חדשים שיצאו כסינגלים (סינגלים והקלטות אלו אוגדו בסוף למיני-אלבום Premiers Symptomes שיצא ב-1997), ביניהם קלסיקות כגון Casanova 70 ו-J'ai dermi sous l'eau, שנתנו את הטון לאווירה והכיוון המוזיקלי של הלהקה. גודה ודונקל הושפעו מפופ של שנות ה-60, פסי-קול וצלילו של סינטיסייזר אנלוגי בשם "מוג". בתחילת דרכם, הלהקה צברה מוניטין רב בשל הרמיקסים הרבים שביצעו לאמנים מפורסמים של סוף שנות ה-90, ביניהם ננה שרי, דפש מוד, Ollano, הלהקה של מארק קולין, אקסאוייר ג'מו והלנה נגוארה.

סגנון מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הראשון שלהם, Moon Safari, יצא ב-1998 וזכה להצלחה רבה בזכות ייחודו המוזיקלי באותה תקופה. הסגנון האלקטרוני של האלבום הושפע ממוזיקאים ומלחינים כגון ז'אן מישל ז'אר וואנגליס ובעיקר בכלי הנגינה האלקטרוניים שהיו בשימושם. אייר השתמשו בעיקר ב-Vocoder, סינתיסייזר וסמפלרים כדי ליצור סגנון עדין ורגוע למוזיקה שלהם. תחילת העבודה על האלבום הוקלטה באולפן הקרוב למגרש גולף של Saint-nom-la-breteche, ולאחר מכן באולפן +XXX ובאולפן Gang שבפריז.

לשניים היה שיתוף פעולה קרוב עם ג'ון-ג'אק פּארֵה, חלוץ המוזיקה האלקטרונית, ועם התזמורת הפילהרמונית אבי רוד. בעקבות העבודה והיצירה המשותפת, השניים הכריזו על יציאה למסע הופעות; בעקבות ההצהרה החלו להיות מוקפים במוזיקאים רבים ובפעם הראשונה על ידי חברי הלהקה פניקס. הצלחת האלבום הראשון, הובילה את הצמד לערוך עיבוד חדש של Premiers Symptomes ב-1999, עם שני קטעים מוזיקליים נוספים כבונוס.

שיתופי פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1999 יצרה סופיה קופולה קשר עם אייר, לקראת הסרט הראשון שביימה וכתבה "חמש ילדות יפות", היא רצתה להשתמש באלבום "Moon Safari" כפסקול, אך השניים הציעו להלחין עבורה פסקול ייחודי לסרט. הם הקליטו את הפסקול באותו אולפן שהוקלט "Moon Safari". לבקשת קופולה, השתתף בהקלטות בראיין ראצל, מתופף להקת "הצלב האדום".

הדיסק זכה לביקורות טובות ואף זכה בטקס פרסי המוזיקה הצרפתי, בקטגוריית האלבום הייחודי לשנת 2001. השניים המשיכו בשיתוף הפעולה עם קופולה והשתתפו גם בסרטיה הבאים: "אבודים בטוקיו" משנת 2003, עם הקטע המוכר "לבד בקיוטו" והסרט "מארי אנטואנט" משנת 2006.

שיתופי פעולה נוספים של הצמד בסצנת המוזיקה האלקטרונית כוללים את האמנים: אטיאן של קרסי (מלחין ותקליטן), ג'ואקים (מפיק ותקליטן), אלכס גופר (מפיק צרפתי בתחום המוזיקה האלקטרונית ותקליטן) ואלסנדרו בריקו (מוזיקולוג, סופר ושחקן תיאטרון איטלקי).

ב-2006, "אייר" הפיקו את האלבום "5:55" של שארלוט גינסבורג (בתו של סרז' גינסבורג) שיצא באוגוסט 2006.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוספים ורמיקסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Premiers Symptômes ‏ (1997)
  • Everybody Hertz ‏ (2002)
  • City Reading (Tre Storie Western) ‏ (2003)
  • Late Night Tales: Air ‏ (2006)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אייר בוויקישיתוף