איליה סוצקבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איליה סוצקבר
לידה 8 בדצמבר 1986 (בן 37)
ניז'ני נובגורוד, הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Илья Ефимович Суцкевер עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי למידת מכונה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים מאונטיין ויו עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מדען ראשי של OpenAI
מקום לימודים
  • Private University of the North (2002)
  • Private University of the North
  • Private University of the North עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט ג'פרי הינטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
  • OpenAI (ינואר 2016)
  • Google Brain עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה עמית החברה המלכותית (10 במאי 2022) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.cs.toronto.edu/~ilya/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איליה סוצקבר (נולד ב־1986) הוא דוקטור, מדען בתחום מדעי המחשב. איליה מתמחה בתחום בינה מלאכותית והוא המדען הראשי של חברת OpenAI.

תרם רבות להתפתחות תחום למידת מכונה בדגש ללמידה עמוקה - רשתות נוירונים רבודות. היה מפתח שותף לרשת AlexNet, הוא נחשב כממציא הרשתות שעוסקות בפתרון "מידע סדרתי" - כלומר, מידע שבו יש חשיבות לסדר ההופעה של הנתונים ב"ממד הזמן" - כמו טקסט או מוזיקה. היה בצוות המפתחים של AlphaGo - התוכנה שניצחה את אלוף העולם במשחק ה"גו", יותר מעשור לפני התחזיות האופטימיות ביותר של המדענים (במסגרת חברת DeepMind). היה גם בצוות המפתחים של TensorFlow - סביבת פיתוח לרשתות נוירונים, מתוצרת "גוגל".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוצקבר נולד בניז'ני נובגורוד, רוסיה, שנקרא אז "גורקי", באותה תקופה חלק מברית המועצות. בגיל 5 עלה עם משפחתו לישראל, ואת שנותיו המעצבות בילה בירושלים.

בין השנים 2000–2002 למד באוניברסיטה הפתוחה, בישראל. את התואר הראשון, השני והדוקטורט השלים באוניברסיטת טורונטו שם למד אצל ג'פרי הינטון, מי שנחשב ל"אבי הבינה המלאכותית המודרנית".

ב 2012, לאחר שסיים את לימודיו, עבר לאוניברסיטת סטנפורד, שם עבד, במסגרת פוסט דוקטורט עם אנדרו אנג. לאחר מכן חזר לאוניברסיטת טורונטו והצטרף לחברה שג'פרי הינטון הקים. חברת גוגל קנתה את החברה בה עבד וכך הפך לחוקר ב"גוגל" בקבוצת מחקר שנקראת Google Brain.

במסגרת עבודתו ב"גוגל" פיתוח את הרשתות שמטפלות במידע סדרתי, ביחד עם החוקרים Oriol Vinyals ו-Quoc Le. ב-2015, המגזין של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס הכריז על איליה כאחד מ-35 היזמים המובילים בעולם, שגילם מתחת ל-35.

החל מסוף 2015, סוצקבר מנהל את מיזם OpenAI.[1]

במאי 2020, במסגרת סדרת הראיונות המצולמים של לקס פרידמן מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, איליה ולקס פרידמן ניהלו שיחה מקיפה בנוגע לאפשרות שתהיה "בינה מלאכותית כללית" בטווח הזמן הקרוב. איליה הציג דרך מחשבה מאוד אופטימית ובמסגרתה הוא הציע שאפשר לחשוב על יחסים בין בני האדם ל-AGI כאילו שבני האדם הם חברי הדירקטוריון ואילו ה-AGI יהיו המנכ"לים. בני האדם יוכלו להצביע בעד איזה AGI הם רוצים לבחור כמנהיג-מבצע מטעמם ותהיה בכך הרחבה לשיטה הדמוקרטית. לדבריו, אין סיבה שלא נצליח להטמיע ב-AGI "ערכים עמוקים" כמו שצורך בהגנה על בני האדם הוא ערך בסיסי כמו שהורים אנושיים דואגים לילדים שלהם.[2]

ב 17 לנובמבר 2023, החליט דירקטוריון OpenAI להדיח את סם אלטמן מכס המנכ"ל, כאשר איליה סוצקובר היה אחד התומכים במהלך[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איליה סוצקבר בוויקישיתוף


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]