אירנה דגוטיינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אירנה דגוטיינה
Irena Degutienė
לידה 1 ביוני 1949 (בת 74)
שיאוליאי, ליטא עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ליטא עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת וילנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה איחוד המולדת
ראש ממשלת ליטא
4 במאי 1999 – 18 במאי 1999
(15 ימים)
Gediminas Vagnorius
27 באוקטובר 1999 – 3 בנובמבר 1999
(8 ימים)
פרסים והוקרה
הצלב הגדול של מסדר ויטאוטאס הגדול (4 ביולי 2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אירנה דגוטיינהליטאית: Irena Degutienė נולדה ב-1 ביוני 1949) היא רופאה ופוליטיקאית ליטאית אשר חברה במפלגת איחוד המולדת השמרנית. כיום מכהנת כדוברת הפרלמנט הליטאי. היא כיהנה פעמיים ראש ממשלת ליטא בפועל, תחילה בין ה-4 במאי 1999 ל-18 במאי 1999 ולאחר מכן בין ה-27 באוקטובר 1999 ל-3 בנובמבר 1999. היא הייתה גם שרה לביטוח לאומי ולעבודה מ-1996 עד 2000. בשנת 1978 סיימה את לימודיה ברפואה באוניברסיטת וילנה. היא עבדה בבית החולים של הצלב האדום בווילנה קרוב לעשרים שנה לפני שהפכה למזכירה במשרד הבריאות ב-1994. היא האישה הראשונה אשר כיהנה כיו"ר הפרלמנט הליטאי בתולדות ליטא. [1]

שערוריית השוחד[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקנדל השוחד שמערב את אירנה דגוטיינה ותאגיד MG Baltic עוסק בחשדות לשחיתות פוליטית. דגוטיינה, חברת הפרלמנט של ליטא ודמות בכירה בחיים הפוליטיים של ליטא, הוזמנה להעיד בתיק המתייחס לחברת MG Baltic. התיק עוסק בניסיונות להשפיע על החלטות פוליטיות ועל תיקוני חוק, במיוחד לגבי חוק האשראי לצרכנים.

לפי עדותה של דגוטיינה, היועץ שלה באותה עת, לאורינס קשציונס, פנה אליה בשם שרונס גוסטיניס, שדחף לתיקונים בחוק האשראי לצרכנים. הנחה היא שהתיקונים האלה הגיעו ישירות מריימונדס קורליאנסקיס, סגן נשיא חברת MG Baltic. דגוטיינה טענה שהיא לא הכירה את קורליאנסקיס מעבר לקשר שלו לתיק והכירה את חברי הפרלמנט המעורבים כקולגות לשעבר. היא הזכירה שקשציונס התעניין בתיקונים מתוך רקעו במדע המדינה וביקש לעיתים קרובות את דעתה על נושאי חקיקה שונים שנדונו בסיימא. עם זאת, היא הדגישה את נוהלה שלא לפגוש עם אנשי עסקים בנוגע לענייני חקיקה, והעדיפה ערוצי תקשורת רשמיים דרך הפלגים במקום.

דגוטיינה סיפרה גם על מקרה בו קשציונס הציע לה לפגוש עם קורליאנסקיס לדון בחוק, הצעה שהיא יעצה לו להימנע ממנה, והדגישה את סירובה להשתתף בפגישות כאלו. היא הדגישה את מחויבותה לשמירה על מוניטין בקריירה הפוליטית שלה, והדגישה את חשיבות ההתנהגות באופן שלא יכנס לפעילויות מוטעות. למרות זאת, נרשמו סתירות בין עדותה בבית המשפט לבין ההצהרות שנתנה במהלך החקירה. היא טענה קודם שקשציונס ביקש ממנה להצביע בעד התיקון, בקשה שדחתה. הסתירה בדבריה והבהרתה המאוחרת בבית המשפט העלו שאלות לגבי פרטי התערבותה וידיעתה בנוגע לתיק. [2][3][4]

22 באוקטובר 2010. אירנה דגוטיינה, יושבת ראש הפרלמנט של ליטא, נואמת לקהל.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אירנה דגוטיינה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ I.Degutienė išrinkta Seimo pirmininke . retrieved on 2009-09-17
  2. ^ Irena Degutienė „MG Baltic“ bylos teisme liudijo kiek kitaip, nei per apklausą pareigūnams, 15min.lt (בליטאית)
  3. ^ Degutienė „MG Baltic“ byloje: iš Kasčiūno gavo pasiūlymą susitikti su Kurlianskiu, tv3.lt (בליטאית)
  4. ^ „MG Baltic“ byloje liudijusi Degutienė: siūlė susitikti su Kurlianskiu, bet aš iš karto atsisakiau, Delfi (בליטאית)
  5. ^ "Iš Grybauskaitės – paskutinieji valstybiniai apdovanojimai".