אי התעלומות (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אי התעלומות
Mysterious Island
מבוסס על אי התעלומות
בימוי סי אנדפילד, ריי האריהאוסן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי צ'ארלס שנדר (Charles H. Schneer)
תסריט קריין וילבור עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה פרדריק וילסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מייקל קרייג
ג'ואן גרינווד
מייקל קלן
ג'ארי מרייל
הרברט לום
בט רוג'אן
פרכי הרברט
דן ג'קסון
מוזיקה ברנרד הרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום וילקי קופר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 20 דצמבר 1961
משך הקרנה 101 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט הרפתקאות, סרטי מפלצות, סרט פנטזיה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אי התעלומותאנגלית: Mysterious Island) הוא סרט הרפתקאות-מדע בדיוני משנת 1961 אשר עוסק באסירים במלחמת האזרחים האמריקנית אשר נמלטים בכדור פורח ומוצאים את עצמם בהמשך תקועים באי נידח בלב האוקיינוס השקט אשר מאוכלס בבעלי חיים ענקיים וזעירים.

הסרט מבוסס באופן רופף על ספרו של ז'ול ורן "אי התעלומות" (L'Île mystérieuse) משנת 1874.

היוזמה להפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת סרטי קולומביה[1] החליטה על הפקת הסרט אחרי שהיא מצאה כי הספר של ז'ול ורן, אי התעלומות, זוכה לשעור השאלה גבוה בספריות הציבוריות. כן נוכחה בהצלחתו של הסרט משפחת רובינסון השווייצרית (Swiss Family Robinson ‏(1960)) שהופק על ידי וולט דיסני, המתאר אף הוא הסתגלות של ילידי תרבות המערב להישרדות באי בודד, אליו הם נקלעים שלא ברצונם וללא הכנה מוקדמת.

אתר ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם במקומות אלה:

  • בחוף הים של ספרד. באתר : Sa Conca Beach, S'Agaró, Castell-Paltja d'Aro, Girona, Cataluña
  • באולפנים באנגליה : Shepperton Studios, Shepperton, Surrey, England, UK

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתחיל במהומה בעיר הבירה של הקונפדרציה ריצ'מונד: העיר מופגזת מתותחי צבא האיחוד הסוגר על העיר ובמקביל מזג אוויר סוער במיוחד עובר על העיר.[2] השבויים מהצפון (בתסריט המקורי, ממתינים להוצאה להורג) מטמינים מלכודת לסוהריהם מהקונפדרציה, נוטלים מהם את מדיהם ועולים על הכדור הפורח, המוכן להמראה. ביניהם נמצא גם חייל מצבא הדרום הוא הימאי פּנקרוף מהספר. הם עושים ביניהם הסכם ג'נטלמני המבטיח את האינטרסים של הצדדים. הכדור הפורח, מנווט על ידי פנקרוף. הקבוצה נוחתת באי בודד ומתחילה במאבק ההישרדות.

הקבוצה כוללת חמישה איש, המופיעים בהגיעם לאי בהקשרים הבאים:

  • החייל איש הדרום, פנקרוף והכתב הידוע של עיתון מהצפון, גדעוֹן סְפִילט, המהססים לקבל הוראות מקפטן סַיְרוּס סמית. סמית, אשר בספר, הוא המהנדס ומדען שקט ומכובד, ההופך להיות בסרט קפטן הממשיך ללבוש מדים. הוא ומשרת, נֵב, הולכים לחפש מזון ומבלי לשים לב דורכים על סרטן ענק. החמישה נאבקים בו ומטילים אותו לבריכת מים רותחים שנוצרה מהתפרצות גייזר. בשרו של הסרטן מספק להם מזון לשבועיים. החמישי בצוות הוא הרברט בראון, הנער מהספר הופך להיות בסרט חייל צעיר מהצפון.

הניצולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוות מסייר באי, עולה על ההר הגבוה ומגלה הר געש פעיל. הם מוצאים עדר עזים פראי, העובר לשליטתם. מהפיסגה הם רואים כיצד סירה נסחפת לחוף. הם יורדים לקראתה ומוצאים בסירה שתי ניצולות מאונייה טובעת: ליידי פיירציילד האנגלייה והאחיינית הצעירה שלה (שתלבש מיני נוסח שנות השישים). הן מבקשות מהקפטן כי יסדיר את הפלגתן מהאי מהר ככל האפשר.

למחרת הקבוצה מסיירת לאורך החוף ומבחינה כי במרום הצוק לחוף הים יש מערה, אליה מוביל סולם חבלים. הם נכנסים למערה ומוצאים כי היא הייתה מיושבת ומוצאים בה את השלד של "איירטון הפושע", שבספר הוא ננטש על אי בודד שכן. העיתונאי מביא את סיפורו של התלוי, כפי שמופיע בספר המקורי ומקווה כי יבוא היום ויוכל לפרסם את הסיפור המעניין בעיתונו. המערה מכונה בשם "בית הגרניט", נמצאת מתאימה למגורים והצוות עובר לגור בה. כמו בספר, הם בונים מעלית לבית וזוכים למצוא בים תיבה צפה מאלמוני ובה כל הציוד הדרוש להם. תוספת אחת הם מוצאים בה: אביזרי איפור לנשים. האדם שהכין את הציוד יודע על נוכחות נשים בצוות. על אחד הרובים שהיו בתיבה הם מוצאים חריטה של השם "נאוטילוס". המבוגרים שבחבורה מספרים להם את סיפורה של הצוללת, כפי שסופר על ידי הניצול הצרפתי ומובא בספרו של ז'ול ורן 20,000 מיל מתחת למים. שתי הנשים מבשלות, חולבות את העזים ומיצרות גבינות. הן עושות תספורת להן ולגברים ומטפחות את הופעתן. האחיינית, הלנה פיירצילד, מפתחת רומן עם הצעיר שבחבורה, הרברט בראון והם מצפים כי הקפטן יחתן אותם. הנשים נתקלות בתרנגול ענק, אשר ישמש להם לסעודה חגיגית. זוג הנאהבים מגיעים לפתח כוורת דבורים. הם נכנסים לכוורת ומגלים תאי שעווה בגודל של בני אדם, חלקם מלאים דבש ואחדים עדיין ריקים. כאשר דבורה ענקית חוזרת לקן הם מתחבאים בתוך אחד מתאי הדבש (שניהם בתא דבש אחד). הדבורה חותמת את התא בשעווה והם יוצאים בדרך אחורית ומגיעים לאגם תת-ימי ובו "נאוטילוס".

המושיע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו בספר, שודדי ים מגיעים לאי. הם יורים בתותחים על בית הגרניט. באופן פתאומי הירי נפסק, לאחר שנשמע פיצוץ מהאונייה, היא טובעת לאיטה במים, יחד עם שודדיה. מהים מגיח אמודאי ומציג את עצמו בפני החבורה בתור קפטן נמו. הוא כבר מוכר להם מסיפורו של העיתונאי. הם תוקפים אותו על הפגיעות של הצוללת באוניות נוסעים אזרחיות ברחבי האוקיינוס. בתגובה, הוא מטיף להם מוסר על מעשי השליטים. קפטן נמו מזמין אותם לצוללת. הוא מספר להם שאת החיות שהם פגשו: הסרטן, התרנגול והדבורה, הוא זה שטיפח אותן לממדים הגדולים במטרה שיהיה לאנושות יותר מזון מהן. לדעתו בעזרת טיפוח זה אפשר לשפר את זמינות המזון לאנושות. הוא מודיע להם כי אמורה להתחולל התפרצות הר געש שתסכן אותם. הוא מציע לסתום את החור שנפער באוניית שודדי הים, להזרים אוויר לבטן האונייה ואז היא שוב תצוף על פני המים והצוות כולו יוכל להפליג מהאי.
הר הגעש מתחיל להתפרץ, ארבעה מהם לובשים בגדי צוללנים שקפטן נמו נותן להם. הם מושכים צינור אוויר מהצוללת, אבן ענקית וכלי עבודה. השאר מצטרפים אליהם מעל המים ונוסעים ברפסודה שבנו. כולם הולכים לעבר אוניית השודדים שטבעה. הצוללנים סותמים את החור שנפער בתחתית האונייה. קפטן נמו מפעיל את מנועי הצוללת ובטן האונייה מתמלא אוויר. האונייה צפה. הניצולים עולים עליה ומפליגים חזרה למשכן בני אדם מתורבתים. קפטן נמו מנסה להחלץ מהנאוטילוס, אך התפרצות הר הגעש אינה מאפשרת לו להינצל.

היבטים מדעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספריו של ז'ול ורן הוא מסביר היבטים מדעיים, אשר מאפשרים לו לקדם את העלילה וגם ללמד את הקוראים פרקים במדע. בסרט זה החליטו המפיקים להמציא היבטים מדעיים שאינם כלולים בספר המקורי.

  • קפטן נמו מספר לניצולים שהוא ערך ניסויים אשר יגרמו לכך שלא יהיה יותר רעב בעולם. הוא פיתח סרטן ענק למאכל, תאי דבורה גדולים הנוטף מהם דבש ולמעדנים תרנגול הודו גבוה ומפותח במיוחד.
  • הוא גם תכנן את הצלתם. הוא פגע באוניית השודדים באמצעות יצירת חור בבטן האונייה. באולם הצוללת הוא מדגים להם בתוך בריכת דגים, כמו מורה לתלמידיו, כיצד יוכלו לחלץ את אוניית השודדים הטבועה ויוכלו לשוב לבתיהם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לפי אתר IMDb יצרנית הסרט היא Ameran Films Ltd אך במסך הפתיחה של הסרט מופיע Columbia
  2. ^ בסרט, סצנת הפתיחה מצולמת בכיכר באנגליה (Shepperton Square).