אלגברת אלברט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

במתמטיקה, אלגברת אלברט היא אלגברת ז'ורדן פשוטה מממד 27. אלגברות אלברט מוגדרות מעל כל שדה ממאפיין שונה מ-2, והן אלגברות ז'ורדן הפשוטות היחידות שאינן נספחות לאלגברה אסוציאטיבית.[1]

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהי C אלגברת אוקטוניונים מעל שדה ממאפיין שונה מ-2. על אלגברת המטריצות בגודל 3x3 מעל C מוגדרת האינוולוציה של שחלוף והצמדת הרכיבים. אוסף המטריצות הסימטריות ביחס לאינוולוציה זו, עם הפעולה x*y=(xy+yx)/2, הוא אלגברת ז'ורדן פשוטה מממד 27. כל אלגברה כזו נקראת אלגברת אלברט, בעקבות עבודתו של אדריאן אלברט מ-1934 שבה הוכיח שהן אכן פשוטות. ב-1947 הראה אלברט שכל אלגברת ז'ורדן פשוטה מיוחדת (היינו כזו שאינה נספחת לאלגברה אסוציאטיבית) היא אלגברת אלברט.

מבנה וקשרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל אלגברת אלברט שהיא אלגברת חילוק יש איזוטופ שהוא ציקלי, כלומר כזה המכיל הרחבה ציקלית תלת-ממדית של שדה הבסיס (Petersson-Racine אם שדה הבסיס מכיל שורש שלישי של היחידה; Petersson 1999 במאפיין 3; Maneesh Thakur 2022 במקרים הנותרים).

הקשר לאלגברות לי ולחבורות אלגבריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעל שדה ממאפיין אפס, אלגברת הנגזרות של אלגברת אלברט J היא אלגברת לי הפשוטה מטיפוס , וממדה 52. אם נסמן ב- את המרחב של פעולות הכפל של אברי J על האלגברה עצמה שהעקבה שלהן (כהעתקות ליניאריות) היא אפס, אז היא אלגברת לי פשוטה מטיפוס . בניות דומות מובילות לאלגברות לי הפשוטות מטיפוסים ו- (ראו ריבוע הקסם של פרוידנטל).

חבורת האוטומורפיזמים של אלגברת ז'ורדן היא חבורה אלגברית פשוטה, פשוטת קשר לחלוטין וקשירה מטיפוס . החבורה (עד כדי איזומורפיזם של חבורות אלגבריות) קובעת את האלגברה (עד כדי איזומורפיזם של אלגברות). טענה דומה נכונה גם עבור אלגברות אוקטוניונים (שם חבורת האוטומורפיזמים היא מטיפוס ).

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • H.P. Petersson, "A survey on Albert algebras", Transformation Groups, Vol. 24(1), 2019, pp. 219-278.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלגברת ז'ורדן הנספחת לאלגברה האסוציאטיבית A היא זו המתקבלת מפעולת הכפל , או תת-אלגברות-ז'ורדן של כזו.