אלויסיוס או'קלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלויסיוס או'קלי
Aloysius O'Kelly
לידה 3 ביולי 1853
דבלין, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1892 (בגיל 38 בערך)
פוקיפסי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנויות היפות עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אוריינטליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי ז'אן-לאון ז'רום עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלויסיוס או'קליאנגלית: Aloysius O'Kelly‏; 3 ביולי 185312 בינואר 1936) היה צייר אירי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלויסיוס נולד לג'ון ולברידגיט או'קלי בדבלין ביולי 1853. הוא היה הצעיר מבין ארבעה בנים ובת אחת. משפחת אוקלי יחד עם בני דודיו של אלויסיוס, הקימו רשת של אמנים ופעילים פוליטיים בתולדות התרבות האירית של המאה ה -19. סבו וסבתו מצד אביו היו ילידי מחוז רוסקומון ואביו ניהל עבודות נפחות וביצוע עבודות בדבלין.[1] דודו מצד אמו היה ג'ון לורל (John Lawlor) פסל מצליח, ובן דודו, מייקל לורל, היה גם פסל שהועסק בלונדון. גם אחיו של אלויסיוס, צ'ארלס וסטיבן, הפכו לאמנים, ואילו האח הבכור, ג'יימס או'קלי, יצא לקריירה פוליטית מצליחה. אמו של אלויסיוס כיוונה אותו לקריירה באמנויות.

בשנת 1861 נפטר אביו. דודו ג'ון לורל (1820–1901) היה כבר היה פסל מבוסס בלונדון. לכן עברה המשפחתה ללונדון. לורל הפך לדמות אב לילדיה, במיוחד לבניה. לורל לקח על עצמו את גידול הנערים, כולל אלויסיוס, כחניכים בסטודיו שלו.

או'קלי נסע לפריז במטרה להירשם לאקול דה ביו-ארט בשנת 1874, שם למד אצל לאון בונאט וז׳אן-לאון ג׳רום. הכניסה לאטלייה של ג'רום הייתה כבוד גדול, אולם המאסטר היה נוקשה ביותר וחסר רחמים בביקורתו, לכן מספר תלמידים גדול לא הצליחו להחזיק מעמד. לא בטוח אם אוקלי אי פעם סיים את הכשרתו אצלו.[1]

מג'רום פיתח או'קלי עניין בסצינות מזרחיות. הוא נסע לבריטני בשנת 1876 וצייר את קווי החוף האסתטיים שלה, נמלי הדייגים והכפרים.

באוקטובר 1881 נעצר צ'ארלס סטיוארט פרנל, חבר הפרלמנט ומנהיג המפלגה האירית ונכלא בקילמיינהאם. יומיים לאחר מעצרו נכלא אחיו של אלויסיוס, ג'יימס ג'יי או'קלי, יחד עם כמה חברי מפלגה אחרים, בהם ג'ון דילון, במקום בו שהו עד מאי 1882. מספר רישומים של אלויסיוס בתקופה זו תיארו את המצב הפוליטי, ובהתמודדות עם כליאתו של אחיו.[2]

אלויסיוס הסתבך בחייו העכורים ולעיתים קרובות הסודיים של אחיו. הוא החל לצייר ולשרטט פעילים פוליטיים.

או'קלי התגורר בקונקרנו, קונמארה ובסופו של דבר היגר לארצות הברית, הוא צייר סצנות כפריות בחייו הקודמים ובארצות הברית צייר את העיר ניו יורק. הוא הכיר את מארק טוויין, וצייר דיוקן של האקלברי פין, שהסופר בדק והתייחס אליו.

נפטר ב־12 בינואר 1936 בפוקיפסי, ניו יורק.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלויסיוס או'קלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 O'Sullivan, N., Aloysius O'Kelly: Art, Nation, Empire, Field Day Publications, 2010, p. 2
  2. ^ Byrne, Coleman, King: Ireland and the Americas, 2008, p. 720