אליזבת ליידיניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אליזבת ליידיניה (שוודית: Elisabeth Leidinge;‏ נולדה ב-6 במרץ 1957) היא כדורגלנית עבר שוודית ששיחקה בעמדת השוערת. ליידיניה, שהייתה ידועה בכינוי לאפן, שיחקה 112 פעמים בנבחרת שוודיה לאורך 21 שנות קריירה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליידיניה נולדה במרץ 1957 בעיר סונדסוואל, בחופה המזרחי של שוודיה. ב-1973 הוקמה ליגת העל השוודית לנשים, וליידיניה הצטרפה לקבוצת העיר שלה - גיף סונדסוואל. שנה לאחר מכן, ב-27 ביולי 1974, היא ערכה את הופעת הבכורה שלה בנבחרת שוודיה במשחק נגד דנמרק. היה זה בסך הכל המשחק השלישי של הנבחרת אי פעם.[1]

ב-1979, היא עברה לקבוצת הצמרת ג'יטקס, שם שיחקה לצד חברתה לנבחרת - פיה סונדהאגה. ג'יטקס התבססה במהירות כאחת מקבוצות הצמרת של הליגה השוודית, וכבר בעונתה הראשונה של ליידיניה בקבוצה הן זכו באליפות. חמש שנים לאחר מכן, ב-1984, נערכה אליפות אירופה הראשונה לנשים, והנבחרת השוודית הגיעה למפגש גמר כפול מול אנגליה. בסיום שני המשחקים, נוצר שוויון בין שתי הנבחרות והמשחק הלך לדו-קרב בעיטות הכרעה. ליידיניה, שעצרה שני פנדלים במהלך הדו-קרב, עזרה לשוודיה לנצח במשחק ולזכות בטורניר כולו.

ב-1988, לקחה ליידיניה חלק בסגל הנבחרת שהשתתף בטורניר ההכנה של פיפ"א לקראת גביע העולם 1991. טורניר ההכנה נערך בסין, ושוודיה הגיעה עד לגמר, שם הפסידה 1-0 לנורווגיה. בסיום התחרות נבחרה ליידיניה להרכב המצטיינות של הטורניר על ידי התקשורת הסינית.

שלוש שנים אחר כך, אירחה סין את גביע העולם בכדורגל נשים שנערך בפעם הראשונה אי פעם. את שלב הבתים סיימה שוודיה במקום השני עם ארבע נקודות, והעפילה לרבע הגמר. ברבע הגמר גברו השוודיות 0-1 על סין משער של פיה סונדהאגה, אולם בחצי הגמר הן הפסידו 4-1 ליריבתן המושבעת - נורווגיה. בסופו של דבר, סיימה שוודיה במקום השלישי, לאחר שהביסה 0-4 את גרמניה. ליידיניה, שהייתה אחת משחקניות המפתח של הנבחרת בטורניר, נבחרה בסיום אותה שנה לכדורגלנית השנה בשוודיה.

ב-1992 ולאחר 12 שנים, החליטה ליידיניה לעזוב את ג'יטקס ולעבור למאלמה. במהלך שנותיה בג'יטקס, היא זכתה בארבע אליפויות שוודיה ובשלושה גביעי מדינה. עם מאלמה היא זכתה בעוד שתי אליפויות נוספות, ב-1993 וב-1994.

במרץ 1995, הגיעו השוודית לגמר אליפות אירופה נגד גרמניה. ליידיניה, שפתחה בהרכב הראשון, הייתה לשחקנית המבוגרת ביותר אי פעם ששיחקה במסגרת האליפות (שיא שנשבר מאוחר יותר על ידי סנדרין סובריינד)[2], אך לא הצליחה למנוע מהגרמניות לזכות בטורניר. מספר חודשים לאחר מכן, השתתפה ליידיניה בטורניר הבינלאומי האחרון בקריירה שלה - גביע העולם שנערך בשוודיה. את שלב הבתים סיימו השוודיות במקום השני עם שש נקודות, וברבע הגמר זכו לפגוש את סין כמו בגביע העולם שנערך ארבע שנים לפני כן. הפעם ידה של סין הייתה על העליונה, ושוודיה הודחה כבר ברבע הגמר. לאחר ההדחה, הודיעה ליידיניה על פרישתה מכדורגל.

בשנת 2006, חזרה ליידיניה לקבוצת נעוריה, גיף סונדסוואל, אך הפעם בתור מאמנת שוערים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Spelarporträtt, באתר Svensk Damfotboll‏, 5 במאי 2012
  2. ^ [1], אוגוסט 2009