אלכסנדר ברודי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר ברודי
Alexander Brody
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 28 בינואר 1933
בודפשט, ממלכת הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 בפברואר 2022 (בגיל 89)
בודפשט, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Bródy Sándor עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת פרינסטון (1953) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר ברודי, במקור שאנדור ברודיאנגלית: Alexander Brody; בהונגרית: Bródy Sándor;‏ בודפשט, 28 בינואר 1933בודפשט, 12 בפברואר 2022 ) היה איש עסקים יהודי-הונגרי-אמריקאי, סופר, מומחה לפרסום. נכדו של הסופר ההונגרי שאנדור ברודי, אחיינו של הסופר שאנדור הוניאדי.

אתה יכול לשמור רק את מה שנתת לאחרים באהבה.

אלכסנדר ברודי

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו, יאנוש ברודי, היה בין שתי מלחמות העולם מצטיין בספורט מרוצי הסוסים ההונגרי וכן במסחר בתבואה, ואמו, לילי פולאצ'ק, הייתה ציירת מצליחה, בתו של הרופא אלמר פולאצ'ק. הוא גדל במשפחה עשירה, סבו היה כאמור שאנדור ברודי, הסופר המפורסם, בין בני משפחתו היו אישים מפורסמים כמו אחיו למחצה של אביו שאנדור הוניאדי, הפיזיקאי זוכה פרס נובל דניס גאבור, אימרה ברודי, שהמציא את נורת גז הקריפטון וחבר האספה הלאומית ההונגרית (חבר פרלמנט) ארנה ברודי.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאנדור ברודי נולד במשפחה יהודית ולמד בבית הספר התיכון ארפאד. בשנת 1943[1] סיים בציון מצוין, בשנת 1946[2] הוא קיבל ציון גמר טוב. אלכסנדר הקטן בילה את ילדותו עם אמנים מפורסמים של אותה תקופה, שחקנים מפורסמים כמו גיזי באיור דיולה צ'ורטוש ופוליטיקאים בכירים כמו לאיוש דינייש או זולטאן ואש (במקור ויינברגר). אלה ביקרו לעיתים קרובות בווילה שלהם.

אביו אהב סוסים, בשנות השלושים היו לו כמה סוסי מרוץ להתחריות ובין 1946 לבין 1948 היה מנהל איצדיון מרוצי הסוסים (Ügető).

אביו קיבל 100,000 דולר בשנת 1946 מהמועצה הכלכלית וממשרד החקלאות לקניית סוסים חדשים מאמריקה מייד לאחר המלחמה, כדי להחליף את מלאי סוסי המירוץ ההונגריים שנכחדו כמעט לחלוטין במהלך המלחמה.

שאנדור נשלח בשנת 1947,על ידי אביו לשווייץ לכמה חודשים עם דרכון רשמי. נסיעה זו התאפשרה באמצעות מזכירו של השר זולטאן ואש. משם, בגיל 15, נסע לבדו לאמריקה, שם הצטרפו אליו שנה לאחר מכן אביו ואחותו ז'ופי. אמו הגיעה מפריז ב-1953. אלכסנדר סיים שם את בית הספר התיכון ולאחר מכן נרשם לאוניברסיטת פרינסטון. הוא השתלב במהירות בחברה האמריקאית, יצר חברויות והיכריות לכל החיים. שם פגש את איינשטיין במהלך ארוחת צהריים אצל ג'ון פון נוימן. הוא פגש והכיר את גרטה גרבו אצל השחקנית היהודייה-הונגרייה אלה גומבאסגי.

חברו למועדון באוניברסיטת פרינסטון היה ג'יימס בייקר, שלימים הפך למזכיר המדינה. בין אלה שתמכו בו היה גם חברו של אביו, הסופר הגדול פרנץ מולנר. הוא סיים את בית הספר לדיפלומטיה וודרו וילסון באוניברסיטת פרינסטון ב-1953 עם תואר בשפה, ההיסטוריה והפילוסופיה הסינית. לאחר שסיים את לימודיו הוא רצה להשתמש בכישרון שלו במקצוע הפרסום. תוך שנה הצטרף לחברת יאנג ורוביקם (Young and Rubicam היום VMLY&R). בסך הכל עבד בחברה המפורסמת הזו במשך 34 שנים, והיה בה כמעט בכל תפקיד.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקריירה שלו הייתה מוצלחת מההתחלה, בגיל 26 מונה למנהל השני של משרד החברה בפרנקפורט. שנה לאחר מכן הגיש מועמדות לתפקיד ראש הפירמה באיטליה, אך מאחר שלא זכה במשרה, עזב את החברה והקים מיזם פרטי בשווייץ. שנתיים לאחר מכן, יאנג ורוביקם התקשרו אליו והציעו לו לחזור לתפקיד סגן נשיא ומנכ"ל. כשהוא עומד בראש החברה המתפתחת בצעדי ענק, הוא הוכיח שנשאר אנושי למרות הצלחותיו כמנהל קשוח. הד עצום היה למקרה שקרה לאחד מנציגי החברה שלו. יצרן ממתקים איטלקי מפורסם עולמי התנהג בצורה משפילה עם עמיתו של ברודי, הניח לו לחכות מספר שעות והעליב אותו קשות. לאחר שהנושא התפרסם, אלכסנדר הפסיק מייד את החוזה עם החברה העולמית הזו, למרות שהם שילמו סכומי עתק ליאנג ורוביקם. ברודי אמר לאחר המקרה כי "אני תמיד יכול להשיג לקוחות עשירים, אבל לא עמיתים טובים." במעשה זה הרחיב את חוג לקוחות החברה וזכה לכבוד העובדים.

הקריירה העסקית שלו נסקה בהתמדה כלפי מעלה. מ-1967 עד 1970 ייצג את החברה באירופה. בין 1970 לבין 1982 כיהן כנשיא הבינלאומי בבריסל ובניו יורק. ב-1981 חברתו הקימה מיזם משותף עם Dentsu, משרד הפרסום הגדול ביותר ביפן והחמישית כיום בעולם. מיזוג זה הביא את ברודי לתפקיד הנשיא והמנכ"ל של DYR Worldwide בניו יורק. בתור הלא יפני היחיד, הוא נבחר גם לנשיאות חברת האם היפנית. בין 1984 לבין 1987, הוא היה נשיא איגוד הפרסום העולמי. בתקופה זו הצטרפו לליגה העולמית סין וברית המועצות, כמו גם הונגריה, ארץ הולדתו. הוא פרש ב-1993 לאחר קריירה ארוכה ופוריה. מאותה שנה הוא בילה יותר ויותר זמן בהונגריה. הוא ייסד שם את פרס שאנדור ברודי לסופרים שכתבו את יצירת הביכורים שלהם.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Gondok és gondolatok (Thoughts and concerns), Seneca edition Budapest 1998, aphorism collection·
  • Húszezeregy éjszaka – Álmok és mesék a valóságról (Twentythousand and one night – Dreams and tales about the real world), Noran edition, 2001 [3]
  • Alibi hat hónapra 1. Evés-ivás (Alibi for six months. Eating-drinking [4]·
  • Alibi hat hónapra 2. Kert (Alibi for six months. Garden [5]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • צלב הקצין של מסדר ההצטיינות של הרפובליקה של הונגריה, חלק אזרחי ( 2005 )

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלכסנדר ברודי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "III. kerületi magy. kir. állami Árpád főgimnázium, Budapest, 1943 | Arcanum Digitális Tudománytár". adt.arcanum.com (בהונגרית). נבדק ב-2023-03-13.
  2. ^ "III. kerületi magy. kir. állami Árpád főgimnázium, Budapest, 1946 | Arcanum Digitális Tudománytár". adt.arcanum.com (בהונגרית). נבדק ב-2023-03-13.
  3. ^ Alexander Brody ▪ Noran Könyvkiadó. "Húszezeregy éjszaka (Könyv) Alexander Brody". Polc.hu. אורכב מ-המקור ב-2010-06-12. נבדק ב-2012-12-26.
  4. ^ "Alibi hat hónapra 1. Evés-ivás (Könyv) Alexander Brody, Csontos Erika". Polc.hu. אורכב מ-המקור ב-2016-03-04. נבדק ב-2012-12-26.
  5. ^ "Alibi hat hónapra 2. Kert (Könyv) Alexander Brody, Csontos Erika". Polc.hu. אורכב מ-המקור ב-2011-05-27. נבדק ב-2012-12-26.