אלמנה אמריקאית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאלמנה אמריקאית
אלמנה אמריקאית
אלמנה אמריקאית
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: עכבישניים
סדרה: עכבישאים
תת־סדרה: אופיסתותלה
משפחה: כדורניים
סוג: אלמנה
מין: אלמנה אמריקאית
שם מדעי
Latrodectus hesperus
Chamberlin & Ivie, 1935
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלמנה אמריקאית או אלמנה מערבית (שם מדעי: Latrodectus Hesperus) היא מין של עכביש ארסי מהסוג אלמנה המצוי באזורים המערביים של צפון אמריקה. גודלו של גוף הנקבה הוא 14–16 מ"מ (½ אינץ') וצבעו שחור, לעיתים עם סימן אדום בצורת שעון חול על גחונה. צבעו של סימן שעון החול לעיתים צהוב ואף במקרים נדירים לבן. גודלו של גוף הזכר הוא בערך כחצי מגוף הנקבה, ובדרך כלל צבעו שזוף עם פסים בהירים על גחונו[1]. תוחלת חייו של הזכר הוא מספר חודשים לאחר בגרותו (תהליך התבגרותו אורך כ-70 ימים), ולעומתו, הנקבה חיה מעל לכשנה לאחר בגרותה (תהליך התבגרותה אורך כ-90 ימים)[2].

רשת האלמנה היא בדרך כלל תלת-ממדית, מיוצרת כמסה לא מאורגנת של משי בסדק או בפינה כהה. הרשת דביקה וחזקה מאוד. אם היא בשימוש, האלמנה תהיה בקרבה אל הרשת[1].

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכרי האלמנה האמריקאית נודדים בחיפוש אחר נקבה. בתקופה זו, הם לא נושכים או אוכלים. ראשית, הזכר מכרכר ברשתו, ולאחר מכן משאיר את זרעו על הרשת. אחר כך הוא לוקח את הזרע לתוך כלי קיבול מיוחדים על הקצוות של הפדיפאלפים שלו. לאחר מכן הוא מחפש נקבה, כך הוא יכול להזריע את הנקבה. לאחר התהליך, הנקבה מטילה צרורות של ביצים, המכילות כ-750 ביצים. צרור של ביצים דבוק לרשת, כך שלא נגרם נזק לפני שהביצה פוקעת. קוטרה של ביצה אחת היא כסנטימטר. צבען של שקיות הביצים הוא בדר"כ שזוף או לבן ומרקמה כנייר. במהלך הקיץ, הנקבה מטילה בין ארבע לתשע שקיות ביצים. הדגירה נמשכת כ-14 ימים בערך, והעכבישים הצעירים יהיו קניבלים. רק אחד ועד 12 עכבישים מכל שק זוכים לחיות עד 30 ימים. הזכרים מתים מספר חודשים לאחר בגרותם בין השאר מכיוון שהנקבות אוכלות את הזכרים לאחר תהליך הרבייה[2].

האלמנה במגע עם האדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלמנה מצויה בקרבה לאדם, אך מקרי מוות כתוצאה מנשיכת האלמנה או כל עכביש מסוג כלשהו הם נדירים, בנוסף לכך, רק לנקבה יש בלוטות ארס גדולות מספיק כדי לגרום נזק בנשיכה עד כדי צורך בטיפול רפואי[3].

תפוצה וסביבת מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלמנה האמריקאית מצויה באזוריה החמים של ארצות הברית. הזן מצוי בכל ארבעת המדבריות הדרומיים-מערביים של אמריקה מתחת לסלעים, צמחים וסוגים שונים של חורבות[2] ואף ביבשה[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלמנה אמריקאית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]