אלן סוקל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן סוקל
Alan Sokal
לידה 24 בינואר 1955 (בן 69)
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים ארצות הברית
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ארתור וייטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט Jose Soria, Robert Edwards עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
תרומות עיקריות
פרשת סוקל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלן סוקלאנגלית: Alan David Sokal) (נולד ב-24 בינואר 1955) הוא פיזיקאי אמריקאי, חבר סגל אוניברסיטת ניו יורק ובסגל אוניברסיטת לונדון.

סוקל ידוע במיוחד בשל פרשת סוקל, שבה פרסם מאמר בכתב העת Social Text, מגזין פוסטמודרניסטי שאוניברסיטת דיוק מוציאה לאור. המאמר נקרא: Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity (בתרגום חופשי – מעבר לגבולות: לקראת פרשנות טרנספורמטיבית של כבידה קוונטית), והיה חסר כל משמעות – אוסף של ציטוטים חסרי משמעות של הוגי דעות פוסט-מודרניסטיים בצירוף שטויות פסבדו-מדעיות.

סוקל פרסם את העובדה שהמאמר היה שקרי (או פרודיה בלשונו), במאמר שפרסם בירחון לינגואה פרנקה. המהומה שנוצרה בעקבות זאת נחשבת לשיאן של מלחמות המדע, ויכוח בין הוגי דעות פוסטמודרניסטיים למדענים והוגי דעות שהתנגדו לפוסט-מודרניזם.

ב-1997 הרחיב סוקל ביחד עם ז'אן בריקמונט, פיזיקאי בלגי, את הביקורת שלו בספר שיצא בצרפת בשם "אינטלקטואלים מתחזים" (Impostures intellectuelles), ובארצות הברית בשם "נונסנס אופנתי" (Fashionable Nonsense) (אנ'). ב-2008 פרסם סוקל ספר נוסף, "מעבר לתרמית" (Beyond the Hoax) (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלן סוקל בוויקישיתוף