אמבליריזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאמבליריזה
תקופה
פליסטוקן
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכרסמים
תת־סדרה: Hystricognatha
משפחה: הוטיות ענק
סוג: אמבליריזה
מין: Amblyrhiza inundata
שם מדעי
Amblyrhiza inundata
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמבליריזה (שם מדעי: Amblyrhiza) הוא סוג של מכרסם גדול מקבוצת דמויי קביה ומהמשפחה הקדומה הוטיות ענק אשר חי באיים הקריביים והיה הגדול שבבני משפחתו. המאובנים שלו נמצאו באנגווילה ובסן מרטן. לא ברור מתי בדיוק חי אך זה היה בפליסטוקן והוא נכחד לפני 400–500 אלף שנים בלבד. המשמעות של שמו הוא "קהה שורש".

המאובנים של המכרסם נחקרו ב-1856 בידי החוקר המפורסם אדוארד קופ, אשר קיבל את השרידים ממערה לא ידועה בקריביים. נמצאו עד היום רק שרידים מעטים שלו.

מכרסם זה היה קרוב להוטיים המודרניים אך היה גדול מהם בהרבה, גדול גם מקפיבארה מודרנית והגיע למשקל מוערך של 50–200 ק"ג. נמצאו ממנו רק עצמות בודדות, בעיקר של עצם הירך ושיניים ולא ברור איך נראה כל הגוף, אך כנראה שדמה להוטיות מודרניות. חישובי הממדים נתמכו בחישוב של 16 מינים קרובים.

ככל הנראה הוא חי בדומה לעצלני קרקע גדולים והיה כבד מכדי לטפס אך ניזון מעלי עצים. האמבליריזה כנראה נדד ממרכז אמריקה לעבר הקריביים במעבר שנעלם והיה מספק מעבר בין האיים השונים, בהם הוא חיפש עלי עצים. כאשר האדמה הוצפה המכרסם נתקע על איים בודדים וכך גדל בהרבה מההוטיות הרגילות. לא ברור ממה נכחד אך ייתכן שזה קשור להגעת האדם הלבן לאיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]