אנדזיג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מקורות

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
לוח מודעות עם סיסמאות נאציות בצפון טרנסילבניה, אוגוסט 1944.
אנדרטת זיכרון באתר מפעל הברזל Völklingen המנציח את אלו שנאלצו לבצע "עבודות כפייה למען הניצחון הסופי של גרמניה".

אנדזיג (Endsieg) הוא מונח גרמני המתורגם ל"ניצחון סופי", השתרש בעיקר במהלך מלחמת העולם השנייה כמושג מרכזי בתוך האידאולוגיה הנאצית. המושג גילם את הרעיון של ניצחון אולטימטיבי ומכריע של גרמניה. נעשה שימוש נרחב במושג זה בתעמולה וברטוריקה כדי לשמור על המורל, לעורר השראה ולשמור על התפיסה של הצלחה בלתי נמנעת, למרות נסיבות מאתגרות ותבוסות הולכות וגדלות.

ההשימוש במושג החל בגרמניה בשלהי מלחמת העולם הראשונה. לנוכח תבוסתה המתקרבת של גרמניה במלחמה זו הסופר והעיתונאי קרל קראוס תיאר באירוניה באוקטובר 1918 את המצב חסר התקווה כ"לפני הניצחון הסופי".[1] גם רוזה לוקסמבורג השתמשה במושג זה.[2] אדולף היטלר השתמש במושג זה בשנת 1924 בספרו "מיין קאמפף".[3]

במלחמת העולם השנייה שימש המושג "אנדזיג" כחלק מהתעמולה הנאצית, והקרין דימוי של ניצחון מובטח בקרב לאוכלוסייה הגרמנית ולתומכי הנאצים. הוא שימש כלי מוטיבציה להגברת המורל, ועורר תחושת נחישות ומחויבות בקרב חיילים ואזרחים כאחד.

נאומיו ומנגנון התעמולה של היטלר הדגישו מאוד את רעיון ה"אנדזיג", והציגו אותו כהכרח אידאולוגי וכמטרה סופית שעל כל המאמצים להיות מופנים אליה. המונח היה קשור לחזון העתיד שבו גרמניה הנאצית הופיעה כמעצמה דומיננטית שאין דומה לה, אשר תשיג שליטה וסמכות מלאה על אירופה ואולי גם מעבר לה.

אולם, המציאות של המצב הצבאי סתרה את התיאור המנותק מהמציאות הזה. ככל שהמלחמה התקדמה, התהפכו היוצרות נגד מדינות הציר. תבוסות צבאיות, אתגרים לוגיסטיים והכוח הגובר של כוחות בעלות הברית הובילו לירידה הדרגתית במעמדה של גרמניה הנאצית. למרות התעקשותו של היטלר על המושג "אנדזיג", ההפסדים ההרסניים שספג צבא גרמניה, הלחץ הכלכלי וההתקדמות של בעלות הברית הטילו צל על היתכנותו של ניצחון מכריע שכזה.

קרב סטלינגרד בשנים 1942–1943, אחת מנקודות המפנה המרכזיות, סימן כישלון משמעותי עבור הגרמנים. סדרת התבוסות שלאחר מכן, יחד עם פלישת בעלות הברית לנורמנדי ב-1944, הדגישה את הפגיעות של מדינות הציר.

ככל שהמלחמה התקדמה, כוחות בעלות הברית צברו תאוצה, ודחקו לאט אך בהתמדה את כוחות הציר בכמה חזיתות. הקמפיינים הצבאיים באירופה ובאוקיינוס השקט הוכיחו את החוזק והאחדות הגוברים בין מדינות בעלות הברית.

בסופו של דבר, המלחמה הגיעה לשיאה בכניעה ללא תנאי של גרמניה הנאצית במאי 1945. החלום על "אנדזיג" התנפץ, כאשר גרמניה עמדה בפני תבוסה וכיבוש על ידי כוחות בעלות הברית. יוזף גבלס עדיין דיבר על אנדזיג עד מרץ 1945.[4]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Karl Kraus: "Glossen" In: Die Fackel, 20/15. Oktober 1918, S. 149
  2. ^ Rosa Luxemburg: Die Ordnung herrscht in Berlin. In: Die Rote Fahne Nr. 14 vom 14. Januar 1919
  3. ^ Adolf Hitler: Mein Kampf, München 1933, S. 69
  4. ^ ARD: http://kriegsende.ard.de/pages_std_lib/0,3275,OID1146474,00.html. Retrieved on 29 April 2006 (אורכב 01.02.2009 בארכיון Wayback Machine)