אנה טיבאיג'וקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנה טיבאיג'וקה
לידה 12 באוקטובר 1950 (בת 73)
מולאבה
מדינה טנזניה
השכלה
  • אוניברסיטת סוקוין לחקלאות
  • אוניברסיטת שוודיה למדעי החקלאות עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה מפלגת המהפכה (Chama Cha Mapinduzi)
http://www.annatibaijuka.org/
חברת פרלמנט
שרת המקרקעין, הדיור ופיתוח ההתיישבות האדם
תוכנית האו"ם להתיישבות האדם Programme UN-HABITAT
פרסים והוקרה
  • Fellow of the Tanzania Academy of Sciences
  • WIN WIN Gothenburg Sustainability Award עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנה קג'אמולו טיבאיג'וקה (נולדה ב-12 באוקטובר 1950) היא פוליטקאית טנזנית, חברה מפלגת המהפכה (Chama Cha Mapinduzi) מטעם מחוז מולאבה (Muleba) מאז אוקטובר 2010[1]. כיהנה כשרת המקרקעין, הדיור ופיתוח התיישבות האדם בין השנים 2010 ל-2014[2].

טיבאיג'וקה כיהנה כתת-המזכיר הכללי של האומות המאוחדות ומנכ"לית תוכנית האו"ם להתיישבות האדם (UN-HABITAT) עד התפטרותה ב-2010 כשהחליטה להתמודד בבחירות בטנזניה. היא האישה השנייה מאפריקה שהחזיקה בעמדה בכירה מאוד באומות המאוחדות. אחרי אשה-רוז מיגירו (Asha-Rose Migiro) שהייתה סגנית מזכ"ל האו"ם.

ביוגרפיה [עריכת קוד מקור | עריכה]

אנה טיבאיג'וקה נולדה במולאבה טנזניה, למשפחה של חקלאים זעירים. היא למדה כלכלה חקלאית באוניברסיטה השוודית למדעי החקלאות (Sveriges Lantbruksuniversitet) באופסלה[1].

בין השנים 1993 ל-1998, טיבאיג'וקה כיהנה פרופסור לכלכלה באוניברסיטת אוניברסיטת דאר א-סלאם בטנזניה. במהלך תקופה זו, היא הייתה חברה במשלחת הטנזנית למספר מספר ועידות של האו"ם וביניהן: ועידת האו"ם להתיישבות אנושית (איסטנבול, 1996); פסגת המזון העולמית (רומא 1996); הוועידה העולמית הרביעית לזכויות נשים (בייג'נג 1995) והפסגה העולמית לפיתוח חברתי (קופנהגן, 1995). בפסגת המזון העולמית ברומא, היא נבחרה לרכז את רשת הביטחון התזונתי למסחר ופיתוח בר קיימא במזרח אפריקה (מטעם קואליציית ארגוני אפריקה לביטחון תזונתי, ריבונות ופיתוח בר קיימא - COASAD). טיבאיג'וקה הייתה חברה בוועדה המדעית המייעצת הבינלאומית של אונסק"ו, כמו כן היא חברת חוץ באקדמיה המלכותית השוודית לחקלאות וייעור[3].

קריירה באומות המאוחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2000, מזכ"ל האו"ם קופי אנאן מינה את טיבאיג'וקה כמנכ"לית מרכז האו"ם להתיישבות האדם. במהלך השנתיים הראשונות לכהונתה המרכז פיקח על רפורמות מרכזיות אשר הביאו את העצרת הכללית לשדרג המרכז לתוכנית - תוכנית האו"ם להתיישבות האדם Programme (UN-HABITAT). טיבאיג'וקה נבחרה על ידי העצרת הכללית לקדנציה של ארבע שנים כראש הסוכנות וביולי 2002 קיבלה את דרגת תת-מזכ"ל, והיא האישה האפריקאית הראשונה והיחידה שהחזיקה בתואר זה בכל מוסדות האו"ם[4].

שליחה מיוחדת של מזכ"ל האו"ם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2005, המזכיר הכללי מינה את טיבאיג'וקה כשליחה מיוחדת לזימבבואה כדי לחקור את השפעת פינוי משכנות העוני שערכה ממשלת זימבבואה (מבצע מורמבצווינה). הממשלה פינתה סוחרים ושוהים בלתי חוקים מאזורים עירוניים שונים במדינה[5]. האזורים שפונו היו אזורים בהם הייתה תמיכה רחבה לאופוזיציה של המשטר - התנועה לשנוי דמוקרטי. פרשנים רבים טענו כי הפינוי של עשרות אלפי איש היה ממניעים פוליטיים. טענה זו, נדחתה על ידי ממשלת זימבבואה. ביקורת בינלאומית נשמעה על המהלך[6].

טיבאיג'וקה סיכמה את הדו"ח באומרה כי "בעוד שמטרתו של המבצע הייתה לבלום ולהרוס בנייה ופעילות לא חוקית, [המבצע] נערך בחוסר רגישות לסבל האנושי".[7]

פעילות בינלאומית נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועצה לאספקת מים ותברואה שיתופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ועדת ההיגוי של המועצה לאספקת מים ותברואה שיתופית (Water Supply and Sanitation Collaborative Council ארגון חבר באו"ם) בחרה בטיבאיג'וקה כיושבת הראש ארגון באוקטובר 2010[8].

ועדת אפריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הזמין טיבאיג'וקה להיות חברה בוועדת אפריקה, אשר הוקמה על ידי ממשלת בריטניה על מנת לפתח רעיונות ודרכי פעולה, שיאיצו ויחזקו את הצמיחה וההתחזקות של אפריקה. הוועדה, הכוללת 16 דמויות בינלאומית דמויות מוכרות, השלימה את הדו"ח שלה במרץ 2005[9].

פרשת השחיתות בממשלת טנזניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־2014 התגלתה פרשת שחיתות בה מאות מיליוני דולרים חולקו לבכירים בממשל טנזניה. ראש ממשלת טנזניה, ד"ר ג'קאיה קיקווטה (Jakaya Kikwete), טען שטיבאיג'וקה מעורבת בפרשה. הוא ביקש ממנה להתפטר משום שלא הצהירה שקיבלה כמיליון דולר אמריקאי מחברה הקשורה לפרשת השוחד[10]. טיבאיג'וקה טענה כי הכסף לא ניתן לה אישית אלה היה תרומה לקרן ג'ונסון לחינוך בנות והיא העבירה את הכספים לקרן לאחר שהתקבלו בחשבונה האישי [11].

בבחירות 2015[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2015 היא נבחרה מחדש על ידי 63% מהנציגים האזוריים של מפלגת המהפכה כמתמודדת המפלגה מחוז מולאבה[12]. היא זכתה בבחירות, וחזרה לכהן בפרלמנט[13].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

2009: פרס גטבורג עבור פיתוח בר-קיימא[14].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנה טיבאיג'וקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Les Idées Net - www.lesideesnet.com, African Success : Biography of Anna TIBAIJUKA, www.africansuccess.org (ארכיון)
  2. ^ "Member of Parliament CV". Parliament of Tanzania. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Tibaijuka Anna | Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien, www.ksla.se (ב־)
  4. ^ UN-HABITAT.:. Former Executive Director, mirror.unhabitat.org
  5. ^ Secretary-General appoints special envoy to review Zimbabwe's housing evictions, UN news center
  6. ^ "Tibaijuka walks into real politics". Daily Nation (באנגלית בריטית). נבדק ב-2017-02-25.
  7. ^ [1]
  8. ^ Water Supply and Sanitation Collaborative Council (WSSCC), Former Executive Director of UN-HABITAT, Professor Anna Tibaijuka, to Chair the Water Supply and Sanitation Collaborative Council, www.prnewswire.com (באנגלית)
  9. ^ James Paul - Global Policy Forum, Commission for Africa Is Launched by PM Tony Blair: Panel Discusses Brandt and Sets Development Agenda, www.globalpolicy.org (באנגלית)
  10. ^ "Tanzania's Kikwete sacks Tibaijuka amid corruption row". BBC News (באנגלית בריטית). 2014-12-23. נבדק ב-2017-02-25.
  11. ^ Siwezi kujiuzulu kwa fedha ya Tegeta Escrow - Prof. Tibaijuka | Magazeti ya leo| Tanzania News |Tanzania Today, www.tanzaniatoday.co.tz (ארכיון)
  12. ^ Mulisa, Meddy (2015-08-04). "Tanzania: Kagasheki, Tibaijuka Outshine Opponents in Preferential Elections". Tanzania Daily News (Dar es Salaam). נבדק ב-2017-02-25.
  13. ^ Prof Anna Tibaijuka defends her seat as MP of Muleba south constituency in Tanzania Parliament in the 2015 Tanzania Election, Prof Anna Kajumulo Tibaijuka (באנגלית)
  14. ^ "2009 – Dr. Anna Kajumulo Tibaijuka". The Gothenburg Award (באנגלית בריטית). אורכב מ-המקור ב-2017-02-25. נבדק ב-2017-02-25.