אנטולי בוגורסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנטולי בוגורסקי
Анатолий Петрович Бугорский
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 25 ביוני 1942 (בן 81)
מחוז אוריול, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקת חלקיקים
מקום מגורים Protvino עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה הלאומית למחקר גרעיני
מוסדות המכון לפיזיקה של אנרגיה גבוהה – Институт физики высоких энергий
הערות ידוע בשל שרידה של תאונת מאיץ חלקיקים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנטולי פטרוביץ' בוגורסקירוסית: Анатолий Петрович Бугорский; נולד ב-25 ביוני 1942), הוא פיזיקאי רוסי שעסק בפיזיקת חלקיקים ופרש. הוא ידוע בשל ששרד תאונת קרינה ב-1978, כאשר קרן פרוטונים עתירת אנרגיה ממאיץ חלקיקים עברה במוחו.[1][2]

התאונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחוקר במכון לפיזיקה של אנרגיה גבוהה, שברוסיה עבד אנטולי בוגורסקי עם מאיץ החלקיקים הגדול ביותר בברית המועצות, הסינכרוטרון U-70.[3] ב-13 ביולי 1978, בוגורסקי בדק ציוד שלא עבד וביקש להיכנס אל תוך המאיץ לאזור המסוכן ביותר, לכן ביקש שיכבו את המאיץ כפי שנוהלי הבטיחות אמרו, כשהגיע לבדוק מה פשר הבעיה ראה שהמאיץ כבוי.[4] בוגורסקי רכן מעל הציוד כשהוא שם את ראשו בנתיב קרן פרוטונים בעוצמת 76 GeV. לפי דיווחו, הוא ראה הבזק "בהיר יותר מאלף שמשות", אך לא חש בכאב.[5] הקרן עברה דרך החלק האחורי של ראשו, האונות העורפיות והרקתיות האוזן התיכונה השמאלית ויצאה דרך הצד השמאלי של אפו. החלקים שנחשפו לקרינה בראשו קיבלו מנה מקומית של 200,000 עד 300,000 רנטגנים.[3] בוגורסקי הבין את חומרת הדבר, אבל המשיך לעבוד על הציוד התקול, ובתחילה בחר שלא לספר לאיש מה קרה.

אחרית דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

החצי השמאלי של פניו של התנפח לבל הכר, ובמהלך הימים הבאים, העור החל להתקלף, בכך נחשף הנתיב שקרן הפרוטונים שרפה אותו.

כיוון שהאמינו שקיבל מנת קרינה קטלנית הוא נלקח למרפאה במוסקבה כדי שהרופאים יוכלו לראות ולחקור את מותו המצופה אך להפתעתם, בוגורסקי שרד.

הוא סיים את הדוקטורט שלו, והמשיך לעבוד כפיזיקאי חלקיקים. כמעט ולא נצפה שום נזק ליכולות הקוגניטיביות של בוגורסקי, אך הוא כן איבד את שמיעתו באוזן השמאלית והיא הוחלפה בטנטון, כל צידו השמאלי של פניו נהפך למשותק, כתוצאה מההרס המוחלט של העצבים בצד ההוא.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוגורסקי נשוי לורה ניקולייבנה, ויש להם בן, פיטר.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "If You Stuck Your Head in a Particle Accelerator ..." Discover Magazine (באנגלית). נבדק ב-2021-08-18.
  2. ^ Hit by a Particle Accelerator Beam
  3. ^ 1 2 3 Геннадий Дерновой [Gennady Dernovoi] (23 בינואר 1998). Персональный Чернобыль Анатолия Бугорского [Anatoli Bugorski's Personal Chernobyl] (ברוסית). Izvestiya newspaper (originally), re-published by Экологическая правда. אורכב מהמקור ב-25 באפריל 2012. נבדק ב-28 באוקטובר 2011. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: unfit URL (link)
  4. ^ Thoughty2-Arran, This Man Put His Head Inside a Particle Accelerator and Something Strange Happened, יוטיוב, ‏22 באפר' 2022
  5. ^ ג'ואל פרוהילך, What Happens If You Stick Your Head in a Particle Accelerator?