אנרי הראשון, מלך נווארה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנרי הראשון, מלך נווארה
לידה 1244 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 ביולי 1274 (בגיל 30 בערך)
פמפלונה, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ממלכת נווארה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה קתדרלת פמפלונה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג בלאנש מארטואה (1269–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית בלואה
אב Theobald I of Navarre עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Margaret of Bourbon, Queen of Navarre עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ז'אן הראשונה, מלכת נווארה
Joanes Enríquez Lacarra
Tebaldo di Navarra עריכת הנתון בוויקינתונים
מלך נווארה
1271–1274
(כ־3 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנרי השמןבסקית: Henrike I.a, Gizena, בצרפתית: Henri le Gros, בספרדית: Enrique el Gordo; בערך 124422 ביולי 1274) היה מלך נווארה (בתור אנרי הראשון) ורוזן שמפאן ובריי (בתור אנרי השלישי) משנת 1270 ועד מותו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנרי היה בנם הצעיר של תאובלד הראשון, מלך נווארה ומרגרט מבורבון, מלכת נווארה. בתקופת שלטונו של אחיו הבכור חסר הילדים תאובלד השני הוא החזיק כעוצר במהלך רבים מהיעדרויותיו הרבות של תאובלד. בשנת 1269 התחתן אנרי עם בלאנש מארטואה, בתו של אחיו של לואי התשיעי, מלך צרפת, רובר הראשון, רוזן ארטואה.

שלטונו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלט האצולה

אנרי הוכר כיורש בתקופת שלטונו של אחיו, ועלה לכס המלכות של ממלכת נווארה ורוזנות שמפאן עם מותו של תאובלד השני בדצמבר 1270. אולם מינויו של אנרי הראשון בפמפלונה לא התרחש עד השנה שלאחר מכן, ב-1 במרץ 1271, והכתרתו נדחתה עד מאי 1273. המעשה הראשון שלו היה השבעה לקיים את הפוארוס של נווארה ואז נשבע אמונים לפיליפ השלישי, מלך צרפת על שמפאן.

אנרי הגיע לכס המלכות בשיאה של פריחה כלכלית בנווארה שלא התרחשה במקומות אחרים באיבריה בקצב כה גדול. אבל על ידי חוזה פריז (1259), לאנגלים הועברו זכויות בגסקוניה, שלמעשה ניתקו את הגישה של נווארה לאוקיינוס (שכן צרפת, בעלת בריתה של נווארה, הייתה מסוכסכת עם אנגליה). אנרי איפשר לבורג נווארריה בפמפלונה להתנתק מהאיחוד של סן סרנין וסן ניקולאס, שבוצע ב-1266. הוא גם העניק זכויות יתר לעיירות אסטלה, לוס ארקוס וויאנה, וטיפח צמיחה עירונית. יחסיו עם האצולה היו, ככלל, ידידותיים, אם כי הוא היה מוכן לשמור על שלום ממלכתו כמעט בכל מחיר.

אנרי ביקש בתחילה לכבוש מחדש שטח שאבד לקסטיליה על ידי סיוע למרד של אחיו של אלפונסו העשירי, מלך קסטיליה, פליפה ב-1270. בסופו של דבר הוא סירב, והעדיף לכונן ברית עם קסטיליה באמצעות נישואי בנו תיאובלד לבתו של אלפונסו העשירי ויולנטה בספטמבר 1272. הדבר נכשל עם מותו של תיאובלד הצעיר לאחר שנפל משינות בטירת אסטלה בשנת 1273.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנרי לא האריך ימים לאחר בנו. הוא נחנק, לפי הדיווחים שהתקבלו בדרך כלל, מהשומן שלו. הילדה הלגיטימית היחידה שלו, בת בת שנה בשם ז'אן, עלתה לשלטון אחריו תחת העוצרות של אמה בלאנש. נישואיה של ז'אן בשנת 1284 לפיליפ הרביעי, מלך צרפת לעתיד, איחדו את הכתר של נווארה לזה של צרפת והעבירו את שמפאן לנחלת המלוכה הצרפתית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]