אסון סביבתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכור הגרעיני צ'רנוביל לאחר אסון צ'רנוביל, האסון הסביבתי הגרעיני הגדול ביותר בהיסטוריה (1986)

אָסוֹן סְבִיבָתִי או אָסוֹן אֵקוֹלוֹגִי הוא אסון הגורם לנזק בלתי הפיך לסביבה הטבעית. אסונות אקולגים בדרך כלל גורמים זיהום סביבתי גדול ממדים, הנגרם כתוצאה ממעשי מלחמה מכוונים כגון הפצצות גרעיניות, מה שמבדיל אותם מאסונות טבע.

אסונות סביבתיים מראים כיצד סכסוכים בין בני האדם בתוך שטחים או בטריטוריות מובילות לתוצאות נרחבות או ארוכות טווח. אסונות אלה כללו מקרי מוות של חיות בר, בני אדם וצמחים, או הפרעה חמורה בחיי אדם או בבריאות, וייתכן שדורשים או דרשו הגירה.[1]

אסונות סביבתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסונות סביבתיים לאורך ההיסטוריה השפיעו על החקלאות, על הביולוגיה של הסביבה וחיות הבר, על הכלכלה או על בריאות בני האדם. האסון האקולוגי הנפוץ ביותר הוא זיהום הסביבה, אשר נגרם כתוצאה ממפעילם המשחררים סוגי עשן בעזרת פחם ועוד, ומפרים את האיזון האקולוגי באטמוספירת כדור הארץ.

הנה רשימה חלקית של אסונות סביבה ידועים:

מניעת אסון סביבתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 ביולי 2023 החל מבצע ראשוני בעולם על ידי האו״ם לפינוי מכלית הנפט FSO Safer, שנרכשה בשנות ה-80 על ידי ממשלת תימן. המכלית ננטשה בשנת 2015 מול מסוף הנפט ראס איסה שבשליטת הח'ותים בים סוף מול חופי תימן, ומכילה יותר מ-1.1 מיליון חביות נפט. האו"ם גייס כ- 129 מיליון דולר כדי להעביר את הנפט לספינה חלופית, ולמנוע אסון סביבתי צפוי באזור הים האדום מהתבקעות הספינה, דליפת הנפט ופגיעה במערכת האקולוגית הימית מהגדולות בעולם, באוכלוסייה הגרה באזור ובכלכלתה של תימן[2]

ב-11 באוגוסט 2023 הסתיימה העברת 1.14 מיליון חביות נפט מהמכלית הנטושה למכלית 'נאוטיקה'.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אסון סביבתי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ End-of-the-World Scenario:ecological Disaster
  2. ^ אדלסון, דניאל; יורק, ניו (2023-07-19). "למנוע אסון סביבתי: המבצע לסילוק ה"פצצה המתקתקת" מים סוף". Ynet. נבדק ב-2023-07-19.