לדלג לתוכן

האס אס הכללי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אס אס כללי)
האס אס הכללי
Allgemeine SS
סמל האס אס
סמל האס אס
טקס של האס אס הכללי
טקס של האס אס הכללי
נאמנות היא הכבוד שלי (אנ')
מידע כללי
מדינה גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית גרמניה הנאצית ושטח הכיבוש הנאצי
סוכנות אם
המפלגה הנאצית
סוכנות בת המשרד הראשי לביטחון הרייך
המשרד הראשי למשק ומנהל
המשרד הראשי לגזע והתיישבות
תאריך הקמה אוגוסט 1934
תאריך פירוק 8 במאי 1945
ראש הראשון: יוליוס שרק
הרביעי: היינריך הימלר (1929–1945)
האחרון: קרל האנקה
עובדים 100,000 (1940)
קואורדינטות 52°30′26″N 13°22′57″E / 52.5072°N 13.3825°E / 52.5072; 13.3825
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלגמיינה אס אסגרמנית: Allgemeine SS; "האס אס הכללי") אחד משני הענפים העיקריים של האס אס, ארגון ההגנה והמודיעין של המפלגה הנאצית.

האלגמיינה אס אס עסק בעיקר בענייני שיטור ו"גזע". החטיבה החשובה ביותר שלה הייתה המשרד הראשי לביטחון הרייך, אשר פיקח על משטרת הביטחון, אשר בתורה חולקה ל"קריפו" (המשטרה הפלילית) ו"גסטאפו", המשטרה החשאית. המשרד כלל גם את האס דה, שירות הביטחון האחראי על מודיעין וריגול. האלגמיינה אס אס התמקדו בפעולות פנימיות ואדמיניסטרטיביות, בעוד חלקים אחרים של האס אס, כמו הוואפן אס אס, היו מעורבים בפעולות צבאיות. למרות זאת הוא נחשב לכוח צבאי למחצה, ואנשיו הופיעו במדי אס אס.

האלגמיינה אס אס הוכפף למשרד הראשי של האס אס.

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלגמיינה אס אס הוקם בסתיו 1934, ובין היתר פוצל מזרוע החיילים של ה-SS שנקראה SS Verfügungstruppe, שלאחר מכן הפך לוואפן אס אס.[1] החל משנת 1939, הוקמו יחידות זרות של האס אס הכללי במדינות כבושות, בייחוד בבלגיה, דנמרק, הולנד ונורווגיה — קבוצות אוכלוסייה שנחשבו ל"מתאימות לגזע" על ידי הנאצים. משנת 1940 הן אוחדו למנהלה אחת (Germanic SS).

בתחילת המלחמה, הרוב המכריע של חברי האס אס השתייכו לאלגמיינה אס אס, אולם בהמשך הוואפן אס אס הפכה לזרוע המובילה.

תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלגמיינה אס אס כלל מחלקות העוסקות באידאולוגיה נאצית ומדיניות גזעית כמו "גזע ויישוב מחדש", "חקירת מורשת גזעית", "תרבות", מחלקה רפואית, מחלקת מינהל כלכלי ומחלקות נוספות. אף על פי שמקומות עבודה אלה היו למעשה פקידותיות, לארגון הייתה היררכיה צבאית ואנשיו הופיעו במדים של האס אס.

  1. ביטחון פנים: האלגמיינה אס אס מילא תפקיד בשמירה על ביטחון הפנים בגרמניה הנאצית. הוא פעלה ככוח משטרה פוליטי, אשר זיהה ודיכא התנגדות למשטר הנאצי.
  2. אינדוקטרינציה אידאולוגית: האלגמיינה אס אס היה מעורב באינדוקטרינציה אידאולוגית של חבריה ושל האוכלוסייה הגרמנית. הוא קידם את האידאולוגיה הנאצית ואת תיאוריות הגזע, תוך שימת דגש על עליונותו של "הגזע הארי".
  3. גיוס והכשרה: האלגמיינה אס אס גייס הכשיר חברים עבור האס אס וארגונים נאציים אחרים. הוא מילא תפקיד מרכזי בהרחבת האס אס והבטחת הנאמנות להיטלר.
  4. שליטה על מחנות הריכוז: בעוד שמחנות הריכוז נוהלו בעיקר על ידי יחידות גולגולת המת, תת־ענף של האלגמיינה אס אס, הייתה גם מעורבות ישירה, אך חלקית, בניהול ובפיקוח על המחנות.
  5. פעילות צבאית: במהלך מלחמת העולם השנייה, חלק מהיחידות של האלגמיינה אס אס היו מעורבות בפעולות לחימה, במיוחד בחזית המזרחית. עם זאת, תפקידם הצבאי היה מוגבל בהשוואה לענפים אחרים של האס אס, כמו הוואפן אס אס.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ WAFFEN-SS: HITLER'S ELITE GUARD AT WAR 1939-1945, עמ' 75-76
ערך זה הוא קצרמר בנושא גרמניה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.