ארמיית המשמר הראשונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארמיית המשמר הראשונה
гвардейская армия ‏я‏-1
פרטים
מדינה ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
שיוך הצבא האדוםהצבא האדום הצבא האדום
סוג ארמיית שדה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 19421945 (כ־3 שנים)
מקים היחידה סטאבקה
מלחמות מלחמת העולם השנייה
פיקוד
מפקדים ראה מפקדים

ארמיית המשמר הראשונה הייתה ארמייה של הצבא האדום בתקופת מלחמת העולם השנייה, שהשתתפה בקרב סטלינגרד, ומילאה תפקיד מפתח במהלך המתקפה הסובייטית באזור הדון בחורף 1942/1943.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארמייה הוקמה לראשונה באוגוסט 1942 על בסיס ארמיית העתודה השנייה, וכללה עם הקמתה 5 דיוויזיות רגלים של המשמר. הארמייה הוצבה תחת פיקוד חזית סטלינגרד מצפון לעיר סטלינגרד, ובמחצית הראשונה של ספטמבר נטלה חלק במתקפה כושלת של כוחות החזית על האגף הצפוני של הארמייה השישית הגרמנית, שתקפה את סטלינגרד. מאוחר יותר הועברה הארמייה מערבה, ותפסה את קו החזית באזור הדון העליון, מול הארמייה האיטלקית השמינית. ב16 באוקטובר 1942 הוצאו יחידות הארמיה מהחזית. ב25 באוקטובר היא פורקה. יחידותיה הועברו תחת פיקודה של הארמייה ה-24.

ב5 נובמבר 1942 הוקמה ארמיית המשמר הראשונה מחדש, על בסיס הארמייה ה-63. ערב מתקפת הנגד הסובייטית באזור סטלינגרד סופחה ארמיית המשמר הראשונה לכוחות החזית הדרום-מערבית. היא כללה 6 דוויזיות חי"ר וקורפוס ממוכן תחת פיקוד גנרל דימיטרי ליליושנקו. במהלך מבצע אורנוס נותרה הארמייה בעמדותיה, ולא השתתפה במתקפה שניהלו כוחות החזית נגד עמדות הארמייה הרומנית השלישית, מתקפה שהסתיימה בכיתור כוחות הציר באזור סטלינגרד. ב5 בצמבר 1942 על בסיס יחידות של הארמייה הראשונה הוקמה ארמיית המשמר השלישית (למעשה היה מדובר בפירוק ארמיית המשמר הראשונה). הסיבה למהלך זה לא ברורה וככל הנראה קשורה לאבדות הקשות שהארמייה הראשונה ספגה.

ב8 בדצמבר 1942 הוקמה ארמיית המשמר הראשונה בפעם השלישית על בסיס יחידות ארמיית העתודה הרביעית. במחצית השנייה של דצמבר 1942 השתתפה הארמייה במבצע סטורן קטן, המתקפה הסובייטית על כוחות הציר שהחזיקו באזור הדון העליון ממערב לנהר צ'יר, ביחד עם הארמייה הסובייטית ה-6 וארמיית המשמר ה-3. במהלך המתקפה הביסו כוחות הארמייה את הארמייה האיטלקית השמינית והכוחות הגרמניים שסייעו לה, גרמו להם אבדות כבדות, והתקדמו מאות ק"מ דרומה עד לאזור מילארובו.

בחודשים הראשונים של שנת 1943 השתתפה הארמייה במתקפת החורף הסובייטית, שהדפה את כוחות הציר מערבה, ושחררה את אגן הדונייץ. לאחר מכן השתתפה הארמייה בשורת המתקפות הסובייטיות ששחררו את שטח אוקראינה, והביאו לתבוסה הסופית של גרמניה הנאצית. היא הייתה היחידה הראשונה של הצבא הסובייטי, שהפעילה את הטנקים החדשים מדגם T-34/85. את מלחמת העולם השנייה היחידה סיימה בעיר פראג. לאחר המלחמה היא עברה מצ'כוסלובקיה לפולין, שם פורקה ב10 ביולי 1945. על בסיס מטה הארמיה הוקם מטה המחוז הצבאי של קייב.

ארמיית המשמר הראשונה הוקמה בפעם הרביעית ביוני 1957. מפקדתה הייתה בעיר צ'רניגוב.

לאחר התפרקות ברית המועצות, הארמייה הפכה לחלק מהכוחות המזוינים של אוקראינה. היא פורקה בפעם האחרונה ועל בסיסה הוקם הגיס הראשון של צבא אוקראינה.

מפקדים בתקופת מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]