ארץ של חירשים (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארץ של חירשים
Страна глухих
בימוי ואלרי טודורובסקי
הופק בידי סרגיי ליבנב, Ilya Neretin עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ואלרי טודורובסקי
שחקנים ראשיים צ'ולפן חמאטובה, דינה קורזון, מקסים סוחאנוב
מוזיקה אלכסיי גנאדייוויץ' אייגי עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום Yury Shaygardanov עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיה
חברת הפקה Gorky Film Studio עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה גוסקינו
אולפני גורקי
הקרנת בכורה 1998
משך הקרנה 111 דקות
שפת הסרט שפת הסימנים הרוסית, רוסית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארץ של חירשים (ברוסית: Страна глухих) הוא סרט דרמה רוסי מוערך משנת 1998 שזכה בכמה פרסים והיה מועמד לפרס ניקה. הוא מציג את מערכת היחסים בין אישה שומעת ורקדנית חירשת. הסרט נכתב ובוים על ידי ואלרי טודורובסקי, מככבים בו צ'ולפן חמאטובה ודינה קורזון, שזכתה על תפקידה בסרט בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר.

הסרט נחשב לאחד ממאה הסרטים הטובים בהיסטוריה של הקולנוע ברוסיה, על פי מגזין Afisha.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריטה חווה תקופה קשה: החבר שלה אליושה, שחקן רולטה נלהב, חייב סכום כסף עצום ועכשיו חייו, כמו חייה של ריטה, תלויים על הכף. במהלך פגישה עם הנושה שלו במסעדה שלו, אליושה עוזב מבלי לחזור ומותיר את חברתו לבדה עם הנושה. בעת יציאתה החוצה, ריטה פוגשת בטעות רקדנית חירשת בשם יאיא, שמצילה אותה ממרדף. יאיא, למרות היותה חירשת לחלוטין, מבינה היטב אנשים שומעים. היא משכנעת את ריטה לשכוח את אהובה ומשכנעת שכל הגברים הם נבלות וצריך לחיות רק בשביל עצמך.

השתיים מבלות יחד כל הזמן והופכות לחברות הכי טובות. יאיא מלמדת את ריטה שפת סימנים ומספרת לה על החלום שלה — לחסוך הרבה כסף ולנסוע אל "ארץ החירשים", שם היא, כמו אנשים דומים לה, יכולה לחיות באופן מוחלט מבלי להתכחש לעצמה. כשהיא שומעת את הרעיון, ריטה מתקשה להזדהות, אבל בכל זאת היא תומכת בה. החברות מנסות להרוויח כסף בזנות, אך ללא הצלחה. עד מהרה, יאיא מציגה לחברתה את מנהיג כנופיית החירשים, ״חזיר״, שמתאהב בריטה. לאחר זמן מה, הגבר מציע לה עבודה - להיות ה"אוזניים" שלו: ריטה חייבת לגלם את התפקיד של אשתו החירשת של ה״חזיר״ ולהזהיר אותו מפני סכנה. באחת הפעמים היא מצילה את חייו במהלך פגישה עם שותפים חסרי מצפון.

יום אחד, ריטה מקבלת טלפון מאדם אלמוני שמודיע לה על מקום הימצאו של אליושה. לאחר שמצאה אותו, ריטה מביאה את אהובה הביתה. בתחילה, יאיא מתנגדת החלטה כזו באופן מוחלט. מאוחר יותר, בהיעדרה של ריטה, היא לומדת להכיר את אליושה טוב יותר ושוכבת איתו. במשך כל הזמן הזה יאיא משוכנעת בהוללות ובאנוכיות של הצעיר, שהוא לא צריך את ריטה ומנסה לשכנע בכך את חברתה, שעדיין מאוהבת באליושה. פורץ ריב בין הבנות וריטה הולכת לאליושה, מנתקת את היחסים עם יאיא. כשיש בידיה סכום כסף גדול, ריטה מציעה לאליושה להחזיר את החוב. אבל הוא מפסיד את כל הכסף על שולחן הרולטה ואומר שזה משפיל בשבילו להיות לידה, בחורה מאוד מוסרית ועוזב אותה.

בינתיים יאיא מגיעה אל הנושה של אליושה, הבוס שלו, ומבקשת ממנו להעניש את החייב, תוך שהיא מתחננת שלא יגע בריטה. מאחר שאליושה שוב נעלם, הנושה, יחד עם אנשיו, מבקר אצל ריטה ודורש להחזיר את הכסף, תוך שהוא מאיים לחתוך את אוזניה של יאיא. ריטה הולכת אל ״חזיר״ ומבקשת עזרה. פורצת קטטה בין כנופיות החירשים לשומעים, שמסלימה לקרב יריות, בו מתים כל השודדים. אחרי שחיכו לבוקר, יאיא שנמלטה וריטה, שהתחרשה מקרב היריות, מבינה שעכשיו הם תמיד יהיו בלתי נפרדים. מאושרות הן יוצאות למרחקים: אל ארץ של חירשים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דינה קורזון — יאיא
  • צ'ולפן חמאטובה — ריטה
  • מקסים סוחאנוב — ״חזיר״
  • ניקיטה טיונין — אליושה (דיבוב: סרגיי בזרוקוב)
  • אלכסנדר יאצקו — נושה
  • אלכסיי גורבונוב — ספק
  • פאבל פוימאלוב — מאו
  • סרגיי יושקביץ' — נונה
  • יארוסלב בויקו — חבר כנופיה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]