בודוצ'נוסט פודגוריצה (כדורסל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ק.ק בודוצ'נוסט פודגוריצה
KK Budućnost Podgorica
מידע כללי
תאריך ייסוד 1949
מדינה מונטנגרו עריכת הנתון בוויקינתונים
אולם ביתי מרכז הספורט מוראצ'ה, פודגוריצה (6,000 מושבים)
ליגה הליגה המונטנגרית
הליגה האדריאטית
מאמן יסמין רפשה
תארים
אליפויות 18 (3 ביוגוסלביה)
גביעים 19 (3 ביוגוסלביה)
תלבושת
מדי בית וחוץ של בודוצ'נוסט פודגוריצה
תלבושת תלבושת בית
צבעי הקבוצה
תלבושת בית
תלבושת תלבושת חוץ
צבעי הקבוצה
תלבושת חוץ
www.kkbuducnost.me
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בודוצ'נוסט פודגוריצהסרבית: KK Budućnost Podgorica) היא קבוצת כדורסל מונטנגרית מהעיר פודגוריצה, המתמודדת בליגת העל המונטנגרית, הליגה האדריאטית והיורוקאפ. הקבוצה נחשבת לאחד המועדונים הטובים והמעוטרים ביותר בליגה המונטנגרית.

זהו חלק מ"מועדון ספורט בודוצ'נוסט פודגוריצה" הכולל בתוכו קבוצות מענפי ספורט נוספים כדוגמת כדורגל, כדוריד ועוד.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה הוקמה בשנת 1949 בעיר טיטוגרד (כיום פודגוריצה). בשנת 1957 נבנה מגרש כדורסל חדש בפארק העירוני על גדות נהר מוראשה ושם החלה הקבוצה לשחק.

בליגה של מונטנגרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקבוצה שיחקה בליגה המקומית של מונטנגרו וזכתה לראשונה ב-1958 באליפות. בעקבות הזכייה הייתה אמורה בודוצ'נוסט לשחק בליגה הראשונה של יוגוסלביה אולם הנהלת הליגה היוגוסלבית החליטה שזסלבה קרגוייבץ תעלה לליגה הראשונה במקום בודוצ'נוסט, אף שלא נערך שום משחק מבחן ביניהן, בהתאם לנהוג אז.

בשנת 1960 שוב זכתה בודוצ'נוסט באליפות מונטנגרו. הקבוצה שיחקה במשחקי המבחן לעליה לליגה הראשונה של יוגוסלביה יחד עם דינמו פנצ'בו ורבוטניצ'קי סקופיה. דינמו פנצ'בו עלתה על חשבון האחרות לליגה הראשונה. בשנת 1969 זכתה באליפות שלישית, אך שוב הפסידה במשחקי המבחן לקבוצות מסרביה וממקדוניה.

בשנת 1970 חלה תפנית בליגת הכדורסל של מונטנגרו. בפעם הראשונה שיחקו הקבוצות בליגה ללא חלוקה לאזורים. בודוצ'נוסט זכתה באליפות באותה שנה והייתה לקבוצה הראשונה שזוכה באליפות בנוהל הליגה החדש. בשנה שלאחר מכן זכתה שוב באליפות. באותה שנה (1971) הצליחה הקבוצה במשחקי המבחן ועלתה לליגה המשנה בכדורסל של יוגוסלביה אך ירדה בסיום העונה. בשנת 1973 זכתה בודוצ'נוסט באליפות נוספת, אחרי ניצחון על מועדון כדורסל "ז'דינסטבו" מביילו פולה (בצפון מונטנגרו). שתי הקבוצות שיחקו במשחקי מבחן אך שתיהן לא הצליחו לעלות לליגה הראשונה.

בשנת 1974 זכתה בודוצ'נוסט באליפות נוספת, והעפילה לליגה השנייה-דרום של יוגוסלביה. במהלך העונה כולה הפסידה רק פעם אחת. מאחר שהמגרש הביתי של הקבוצה לא עמד בקריטריונים של הליגה היוגוסלבית, נאלצה בודוצ'נוסט לשחק את משחקיה הביתיים מחוץ לפודגוריצה. באותה שנה הוחלט על מיזוג בין בודוצ'נוסט ואקדמיק. בזכות המיזוג הקבוצה התחזקה בשחקנים כגון פטר בלזביץ'. בשנת 1975 העפילה קבוצה לשמינית גמר הגביע היוגוסלבי, מה שהיווה את הישג השיא שלה במפעל זה עד אז.

בליגה הראשונה של יוגוסלביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1980 הצליחה הקבוצה להעפיל לליגה הראשונה של יוגוסלביה. בעונת הבכורה של הקבוצה בליגה הראשונה היא סיימה במקום השמיני. שנה לאחר מכן הצליחה בודוצ'נוסט להעפיל לרבע גמר הפלייאוף, לאחר שהדיחה את יוגופלסטיקה ספליט בשמינית הגמר. היא הודחה בשלב רבע הגמר על ידי הכוכב האדום בלגרד.

בעונת 1985/6 סיימה בודוצ'נוסט במקום השלישי בליגה, שהקנה לה את הזכות לשחק במפעל אירופי ראשון, גביע קוראץ', אם כי לא נרשמה לה הצלחה במפעל זה. בעונת 1987/8 ירדה ליגה אך חזרה לליגה הראשונה שנה לאחר מכן, ומאז לא ירדה ממנה.

בשנים 1996 ו-1998 זכתה בודוצ'נוסט בגביע היוגוסלבי. בשנת 1999 זכתה, לראשונה בתולדותיה באליפות יוגוסלביה, ובשנת 2001 כבר חגגה אליפות שלישית ברציפות, וגם זכייה בדאבל.

מאז הקמת הליגה המונטנגרית, זכתה הקבוצה שבע פעמים ברציפות בדאבל. בעונת 2012/13 הפסידה הקבוצה לראשונה בגמר הגביע המונטנגרי לקבוצת סוטייסקה 64-55.

באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאמור, בשנת 1986, רשמה בודוצ'נוסט את הופעת הבכורה בזירה האירופית, בגביע קוראץ'. בשנת 2000 שיחקה לראשונה במפעל הבכיר באירופה, היורוליג. אף שנאלצה לשחק בסרייבו ובבודפשט, בשל הסנקציות שהוטלו על יוגוסלביה באותה תקופה, הצליחה להעפיל ל-16 הגדולות. בהמשך המאה ה-21 שיחקה בודוצ'נוסט בעיקר ביורוקאפ. בעונת 2018/2019 שיחקה הקבוצה ביורוליג.

שחקנים ידועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד משחקניה הידועים ביותר של הקבוצה הוא דושקו איבאנוביץ'. שחקנים מוכרים נוספים הם זרקו פספלי, לוקה פביסביץ' ודארקו פלאניניץ'.

תארים והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יורוקאפ - 2023/2024
בית א' בית ב'
ישראלישראל הפועל תל אביב ספרדספרד חובנטוד בדאלונה ספרדספרד גראן קנריה מונטנגרומונטנגרו בודוצ'נוסט פודגוריצה
סלובניהסלובניה צדביטה אולימפיה צרפתצרפת פריז בסקטבול גרמניהגרמניה רטיופארם אולם צרפתצרפת JL בורק
איטליהאיטליה רייר ונציה ליטאליטא וולבס טורקיהטורקיה טורק טלקום ליטאליטא לייטקבליס
טורקיהטורקיה בשיקטש גרמניהגרמניה המבורג טאוורס יווןיוון אריס סלוניקי איטליהאיטליה אקילה באסקט טרנטו
אוקראינהאוקראינה פרומיתיי בריטניהבריטניה לונדון ליונס פוליןפולין שלונסק ורוצלב רומניהרומניה קלוז'-נאפוקה