בופור (גבינה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בופור
Beaufort
מאכלים
סוג גבינה צרפתייה, גבינת חווה, גבינה חלבית, גבינה בלחיצה, גבינה מחלב פרה, גבינה מחלב נא עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם Beaufort עריכת הנתון בוויקינתונים
אזור מוצא סבואה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב פרה עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
ייצור כולל 5,100 טונה (נכון ל־2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
תו תקן כינוי מקור מבוקר, כינוי מקור מוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בופורצרפתית: Beaufort) היא גבינה מוצקה שמיוצרת מחלב פרה גולמי וקשורה למשפחת גבינת הגרוייר.[1] היא גבינה אלפינית מסוג שווייצרי, שמיוצרת בבופורטן (Beaufortain), עמק טארנטז (Vallée de la Tarentaise) ומוריין (Maurienne), שממוקמות באזור סבואה של האלפים הצרפתיים.[2]

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם שלושה סוגים של גבינת בופור:

  • בופור ד'אטה (בופור קיץ)
  • בופור ד'אלפאז' (מיוצרת בבקתות אלפיניות באלפים בשטחי מרעה גבוהים)
  • בופור ד'איבר (בופור חורף)

מצב ב-AOC[עריכת קוד מקור | עריכה]

בופור הוכרה לראשונה ככינוי מקור מבוקר (AOC) בשנת 1968.[3] [4]

הכנה וייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבופור מיוצרת כאמור בבופורטן (Beaufortain), בחלקים מעמק טארנטז (Vallée de la Tarentaise) ובמוריין (Maurienne), באזור של כ-4,500,000 דונם של אזור מחוז סבואה.[2]

הגבינה מיוצרת באמצעות 11 ליטר חלב לכל קילו גבינה. החלב המשמש בחלק פרות מהגזעים Tarine או Abondance הרועות בהרי האלפים.

לייצור בופור, החלב מחומם תחילה ולאחר מכן ניצוק לחישוק או תבנית עץ בוק המעניקה לגבינה את צורתה הקעורה הייחודית. לוחצים על החישוק (מכבש) במשך 24 שעות, מוציאים את גלגל הגבינה הגולמית, מצננים אותה במשך עוד 24 שעות. לאחר הקירור הזה, מהיא כבר ספוגה במלח והיא מאוחסנת על מדפי עץ אשוח למשך חודש עד חודשיים. בחלק זה של התהליך, צד אחד של הגבינה מומלח ביד כל בוקר, ואז הופכים ומעסים אותה אחר צהריים. לאחר שקליפת הגבינה הגיעה לרמת בשלות, הגבינה ממשיכה להבשיל במריחה בתערובת הנקראת morge שמייצרת את טעמה החזק ואת הקליפה הצהובה החיוורת.[5] לאחר מכן, הגבינה המוכנה חייבת להתיישן במשך 6–12 חודשים, או אפילו יותר, במרתף הרים קריר.

טעם ומרקם[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבינת הבופור היא צהובה חיוורת, בעלת מרקם חלק וקרמי וחסרה חורים כמו גבינות אחרות בסגנון גרוייר, קומטה, Vacherin Fribourgeois או אמנטל. לבופור יש גם ארומה מאוד מובחנת, שמתוארת לפעמים כחזקה או בחריפות קלה ומזכירה את שטחי המרעה שעליהם רועות הפרות מגזע Tarentaise ו-Abondance כדי לספק את החלב המשמש לגבינה. הבופור משמש בדרך כלל להכנת פונדו, כיוון שהיא נמסה בקלות. זוהי אחת מהגבינות הרבות המשתלבות היטב עם יין לבן, בופור נצרך לעיתים קרובות עם דגים, במיוחד אלתית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בופור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dr. Catherine Donnelly (2016). The Oxford Companion to Cheese. Oxford University Press. p. 63. ISBN 9780199330904. נבדק ב-10 בינואר 2020. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 "Syndicat de Défense du Fromage Beaufort, le fromage des alpages de Savoie". אורכב מ-המקור ב-2012-07-19. נבדק ב-2012-09-02.
  3. ^ "PRODUIT: Beaufort (Version du 03/06/2003 )". Institut national de l'origine et de la qualité. נבדק ב-4 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Frédérique Hermine (8 באפריל 2009). "Le beaufort capitalise sur le tourisme montagnard". Les Marches. La société ABC (Agro Business Communications). אורכב מ-המקור ב-14 ביולי 2014. נבדק ב-4 בדצמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Fox, Patrick. Cheese: Chemistry, Physics and Microbiology. p. 200.