בו ג'סט (סרט, 1939)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בו ג'סט
Beau Geste
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "בו ג'סט"של פ.כ. רן
בימוי ויליאם ולמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ויליאם ולמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט רוברט קרסון
עריכה ריצ'רד בסט
שחקנים ראשיים גרי קופר
ריי מילאנד
רוברט פרסטון
סוזן הייוורד
בריאן דונלוי (אנ')
ג'. קרול נאייש
מוזיקה אלפרד ניומן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום תיאודור ספרקול, ארצ'י סטאוט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2 באוגוסט 1939
משך הקרנה 112 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה, סרט דרמה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בו ג'סט (Beau Geste) הוא סרט הרפתקאות אמריקאי משנת 1939 בבימויו ובהפקתו של ויליאם ולמן עם גרי קופר, ריי מילאנד ורוברט פרסטון בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הרומן "בו ג'סט" מאת פרסיבל כריסטופר רן (אנ') משנת 1924. הפקות נוספות לפי הספר היו ב-1926 (סרט אילם), וב-1966. ב-1982 הופקה לפיו סדרת טלוויזיה של בי.בי.סי.

בריאן דונלוי היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר על משחקו כמפקד הקשוח מרקוף.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידת פרשים של לגיון הזרים מגיעה לעזרת לוחמי מבצר זינדרנוף בסהרה. על החומה נראים לוחמים עם רובים אך הם לא עונים בתגובה לקול החצוצרה. המחצצר, דיגבי ג'סט, (רוברט פרסטון) מטפס על החומה ורואה שכולם הרוגים. אצל אחד הוא מוצא מכתב בקשר לגנבת יהלום בשם "מים כחולים".

העלילה עוברת בפלשבק חמש עשרה שנים אחורה. בבית ברנדון באנגליה גרה ליידי ברנדון חשוכת ילדים עם שלושת בני ג'סט המאומצים: בו (דונלד או'קונור), דיגבי וג'ון, בת חסותה איזובל ובן משפחתה אוגוסטוס. בעלה הקטור הוא מהמר ונמצא רוב הזמן מחוץ לבית. הוא רוצה למכור את היהלום היקר אך הליידי מקדימה תרופה למכה ומוכרת את היהלום למהרג'ה. בו הנער מתבונן בעסקה בהיותו בתוך שריון של אביר המוצב בבית.

הנערים גדלים עם השנים. מייקל המכונה "בו" (יפה בצרפתית, גרי קופר), דיגבי (רוברט פרסטון) וג'ון (ריי מילאנד) המאוהב באיזובל (סוזן הייוורד).

הקטור ברנדון מודיע על כוונתו להגיע כדי למכור את היהלום. לבקשתו של בו מראה ליידי ברנדון לכולם את היהלום "המים הכחולים". באותו רגע נכבים האורות וכאשר הם חוזרים, היהלום נעלם.

בלילה נמלט בו ומשאיר מכתב ובו הודאה על גנבת היהלום. דיגבי מניח כי הוא הצטרף ללגיון הזרים והולך אחריו ובעקבותיהם ג'ון. הם נפגשים במחנה אימונים של הלגיון בסהרה.

המפקד שלהם הוא מרקוף (בריאן דונלוי), מפקד קשוח וסדיסט. אחד הלגיונרים, ראסינוף, (ג'. קרול נאייש), מאזין לשיחה של האחים על היהלום ומשוכנע שבידי ג'ון נמצא יהלום יקר. הוא מעביר את הידיעה למרקוף.

מרקוף מפריד בין האחים את בו וג'ון הוא מצרף אליו לתגבורת למבצר זינדרנוף ואת דיגבי הוא מעביר למבצר אחר.

במבצר זינדרנוף מת המפקד ומרקוף מתמנה למפקד. במבצר מתארגן מרד נגדו אך האחים מסרבים להצטרף למורדים. מרקוף שמקבל אזהרה מצליח להכניע את המורדים ומורה לבו ולג'ון להוציא את שני מנהיגי המרד להורג. כשהם מסרבים הוא מודיע כי יהרוג אותם אך בינתיים נשמע קול חצוצרה המודיעה על התקפת טוארגים.

ההתקפה נהדפת אך מרקוף מציב את ההרוגים על החומה כדי שייראו כלוחמים חיים. לאחר מספר התקפות נפצע בו ורק מרקוף וג'ון נשארים כשירים. כשג'ון רואה שמרקוף מחטט בבגדיו של בו הגוסס ושולף פתק הוא הורג אותו. בו הגוסס לוחש לג'ון לשים את הפתק בו הוא מודה על הגנבה בידו של מרקוף ופתק נוסף מיועד לליידי ברנדון. ג'ון מצליח להימלט מהמבצר.

דיגבי מגיע למבצר, מוצא את גופתו של בו גורר אותה ואת גופת מרקוף ו"מסדר" לבו "קבורה ויקינגית" שאת מקומו של ה"כלב" ממלאת גופתו של מרקוף. הוא מעלה את הגופות באש ונמלט מהמבצר.

הוא נתקל בג'ון המסתתר בדיונות ביחד עם שני לגיונרים רכובים (ברודריק קרופורד וצ'ארלס ברטון). הם מארגנים התקפה על הטוארגים שנמצאים בנווה מדבר. דיגבי מחצצר והטוארגים מתחילים להימלט כשג'ון והלגיונרים מפילים בהם חללים אך דיגבי עם החצוצרה נשאר חשוף ונהרג.

לבסוף רק ג'ון מצליח לחזור לאנגליה שם עדיין מחכה לו ארוסתו איזובל. הוא נותן ללידי ברנדון את מכתבו של בו בו הוא מסביר כי היה נוכח בעת מכירת היהלום וכי ידע שהיהלום הנוכחי הוא מזויף וגנב אותו כדי למנוע ממנה בושה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]