בית הכנסת החדש (אפינגן)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הכנסת החדש
Neue Synagoge
מידע כללי
סוג בית כנסת עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אפינגן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1873
תאריך פתיחה רשמי 1873 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 1940 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 49°08′13″N 8°54′24″E / 49.137°N 8.90663°E / 49.137; 8.90663
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הכנסת החדש ברחוב קייזר 6 בעיר אפינגן במחוז היילברון בגרמניה, היה בית כנסת שנבנה בשנים 1872–1873. המבנה הוצת ב-1938, ושנתיים לאחר מכן נהרס כליל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך כמאה שנה, ערכה הקהילה היהודית באפינגן את תפילותיה בבית כנסת ברחוב קופרגאסה 2. לאחר שהמבנה לא תאם יותר את רוח ורעיונות הזמן, הוחלט להקים מבנה חדש ומייצג יותר, בקרבת מקום לכנסייה האוונגליסטית בעיר. לעיתים רחוקות בלבד הותר לבנות בית כנסת בקרבת כנסייה. בשנת 1868 רכשה הקהילה היהודית את אתר הבנייה, והבנייה נערכה בשנים 1872–1873 לפי תוכניות של האדריכל ויליאם לובלין.

חנוכת בית הכנסת נערכה ביום שישי ב-31 באוקטובר 1871. בשעה 4 אחר הצהריים יצאה תהלוכה שצעדה מבית הכנסת הישן, בראשה צעדו ילדי בית הספר בליווי מקהלה, ובעקבותיהם ראשי ואנשי הקהילה שנשאו את הספר תורה. בהגיעם לבית הכנסת החדש נמסרו להם המפתחות על ידי האדריכל, וכשהקהל נע דרך השער ניגנו בהרמוניום. את הנאום החגיגי נשא הרב דוד גייסמר, ובתוכנית האמנותית הייתה מקהלת בנים ובנות בליווי מוזיקלי. את דרשת ערב השבת נשא רב מחוז היידלברג הלל זונדהיימר.

אדריכלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שער שמוקף בשני צדדיו בעמודים מעוטרים העניק את הגישה היחידה לבניין. העובדה שלא הוקצתה כניסה נוספת נפרדת לנשים נובעת כנראה מהליברליות של הקהילה היהודית באפינגן. את הדלת הראשית כיסה קשת מבוססת על ארכיטרב, שהוקף בשלשה חלונות מקושתים. מעל החלונות נמתח גמלון שבמרכזו חלון בדמות "עין שור", עם רצועת אפריז.

פרעות ליל הבדולח[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק גדול מאנשי הקהילה היהודית באפינגן היגרו מהעיר או עברו לערים הגדולות בעקבות הצרת צעדי היהודים על ידי הנאצים. למרות שבית הכנסת נמכר לבנק גרמני באוקטובר 1938, הוא הועלה באש באירועי ליל הבדולח בנובמבר, ונהרס בשנת 1940. על הריסות בית הכנסת בנה הבנק את המטה שלו בשנת 1956.

אדוארד נקרמן, עורך דין באפינגן, תיאר את אירועי הלילה כדלקמן: ”בנובמבר 1938 בוצעו גם באפינגן אקציות נגד יהודים, בית הכנסת הוצת, ובהשתתפות נערי בית הספר היסודי בוצעה פשיטה נגד היהודים המקומיים, תוך שהם צורחים על היהודים ודוחפים אותם במקלות לעבר בית המעצר המקומי. הפעולה נעשתה תחת הכוונה והנהגה של ראש העיר צוטאברן, המורה הראשי, ופקיד בבית המשפט המקומי.”

ביוזמת הכנסייה הקתולית והפרוטסטנטית הותקן במקום לוח זיכרון. בשנת 2008 נוסף שלט הנצחה עם שמות יהודי העיר שנרצחו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בית הכנסת החדש בוויקישיתוף

בית הכנסת החדש באפינגן, באתר alemannia-judaica.de