בית הכנסת צוף דבש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הכנסת צוף דבש
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
סוג בית כנסת עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°46′34″N 35°13′53″E / 31.7761°N 35.2315°E / 31.7761; 35.2315
(למפת ירושלים העתיקה רגילה)
 
בית הכנסת צוף דבש
בית הכנסת צוף דבש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הכנסת צוף דבש הוא בית כנסת ספרדי שנוסד ב-1860, בזמן השלטון הטורקי, ברובע היהודי של העיר העתיקה בירושלים. כיום הוא שוכן ברחוב פלוגת הכותל 15.

בית הכנסת קרוי על שם רבי דוד בן שמעון, (ראשי תיבות דב"ש), שהגיע לארץ ישראל ממרוקו בשנת 1854, והקים את שכונת מחנה ישראל, אחת השכונות הראשונות שנבנו מחוץ לחומות העיר העתיקה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המאה ה-19, מספר גדול יותר של יהודים הגיע לירושלים ממדינות המגרב. דרך ההשפעה של בן שמעון, הקבוצה התנתקה מהקהילה הגדולה יותר של הספרדים בירושלים והקימה את "בית הכנסת של המערביים" (בניגוד למזרחים) ב-1860. הבניין הכיל גם את התלמוד תורה ואת בית האבות של הקהילה.

מִרְשם הרכוש של הקהילה, אשר נכתב אחרי מותו של בן שמעון ב-1879, מונה חצר עם שני בתי כנסת, כשבית כנסת צוף דבש מתואר כגדול שביניהם, ומקוואות. המִרְשם מוסיף, כי אנשים היו קמים בכל חצות כדי ללמוד בבית הכנסת. הקומה העליונה אשר כללה שלושה חדרים, הכילה את התלמוד תורה. בקומה התחתונה שוכנו חדר הישיבות של מועצת הקהילה, כמו גם שני חדרים קטנים שבהם חיו האלמנות שניקו את החצר.

לאחר מלחמת העצמאות, הבניין היה תחת הכיבוש הירדני, יחד עם כל העיר העתיקה של ירושלים. אף על פי שהבניין נבזז, הוא נותר עומד על כנו. לאחר מלחמת ששת הימים, שוקם בית הכנסת וחודשה בו התפילה.

החדרים הכיפתיים הוקדשו ב-1988 על ידי הקהילה הצרפתית. הבניין משמש גם כישיבה.

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]